آغاز ذخیره‌سازی مازاد بر مصرف بنزین در کشور

درحالی کشور با کمبود مخازن ذخیره سازی استراتژیک بنزین رو به رو است که شرکت خطوط لوله و مخابرات در اقدامی ضربتی طرح هایی را برای ذخیره سازی این فراورده پر طرفدار انجام داد.
به گزارش تاسیسات نیوز؛ براساس اعلام مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اعمال سیست قرنطینه به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور مصرف بنزین بار دیگر روند نزولی به خود گرفت به طوریکه پس از آبان ماه سال ۹۸ که سیاست سوخت گیری با کارت سوخت اجرایی شد شاهد کاهش شدید مصرف بنزین در کشور هستیم که این موضوع بحران ذخیره سازی را در کشور ایجاد کرد.
از طرف دیگر بسته بودن مرزها و همچنین کاهش مصرف بنزین در بازار جهانی موجب شد تا نتوان مانند گذشته این فراورده پر مصرف را صادر کرد و از حجم صادرات این فراورده کاسته شد. این مسئله موجب شد تا تولید بنزین در پالایشگاه های کشور از جمله ستاره خلیج فارس و آبادان کاهش یاید و به دنبال آن مصرف میعانات گازی نیز به عنوان خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز روند نزولی به خود بگیرد.
این مسئله موجب شد تا کارشناسان صنعت نفت به دنبال راه کار کوتاه مدت برای ذخیره سازی بنزین باشند هرچند که دولت هم اکنون به دنبال سیاست هایی است که مصرف بنزین را در کشور بالا برد که به عنوان نمونه برداشته شدن طرح ترافیک در کلانشهر تهران است.
در حال حاضر به گفته برخی از کارشناسان ذخایر استراتژیک بنزین ایران در شرایط ایده آل است اما این ذخایر جوابگوی بنزین تولید شده پالایشگاه ها را نمی دهد از این جهت شرکت خطوط لوله و مخابرات در اقدامی ضربتی به دنبال احداث طرح هایی است که اقدام به ذخیره سازی بنزین در کشور کند.
علی احمدی پور معاون عملیات شرکت خطوط لوله ومخابرات ایران با اشاره به سیر نزولی مصرف بنزین در کشور گفته است  باتوجه به محدودیت فضای ذخیره بنزین در انبارهای نفت سراسر کشور و در راستای استفاده حداکثری از فضاها و ظرفیت های خالی و قابل تبدیل مخازن ذخیره سازی اقداماتی صورت گرفت که از جمله آن مخازن ذخیره نفت خامی که امکان تخلیه آن ها فراهم بود تخلیه و پاکسازی شدند تا در انتها ظرفیت آن ها به ذخایر بنزین تخصیص داده شوند.
به گفته این مقام مسوول بخشی از فضاهای ذخیره سازی قابل تغییر مثل مخزن نفت خام در منطقه تهران – مرکز مغانک تخلیه شدند تا با ظرفیت ۴۰میلیون لیتری در آن بنزین ذخیره شود همچنین یک مخزن دیگر در منطقه ساری پس از آماده شدن به ذخیره بنزین تخصیص داده خواهد شد.
احمدی پور تاکید کرد: در راستای استفاده حداکثری از فضاها و ظرفیت های خالی و قابل تبدیل مخازن ذخیره سازی ضمن تسریع در شروع بهره برداری از پروژه های تعمیراتی و درحال ساخت مربوط به مخازن تعادلی، ۳ دستگاه از مخازن مرکز انتقال نفت نائین با ظرفیت ۱۲۰ میلیون لیتر برای ذخیره فرآورده بنزین دریافتی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار گرفت، که حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه به میزان ۴۰ میلیون لیتر دیگر  به این ظرفیت اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه سایر مخازن نیز در این مرکز در حال آماده شدن برای شروع بهره برداری هستند، اظهار کرد: طی یک تا دو هفته آینده مراحل آماده سازی سایر مخازن منطقه برای ذخیره سازی فراورده بنزین و همچنین نفت گاز به پایان خواهد رسید تا بدین وسیله بخشی از مشکلاتی را که پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای ذخیره سازی بنزین تولیدی پیش رو دارد، مرتفع شود.
معاون عملیات شرکت ادامه داد: یکی از مخازن تحت تعمیر در مرکز انتقال نفت ری با ظرفیت ۴۰ میلیون لیتر با سرعت بالای عوامل در مدار بهره برداری قرار گرفت و آماده ذخیره سازی محموله های بنزین شد که گام خوبی در خصوص افزایش ظرفیت ذخیره سازی ها تلقی می شود.
وی با تاکید براینکه در حد امکان برای افزایش ذخیره سازی اقدامات لازم صورت گرفته است، افزود: مخازن مراکز انتقال از نظر بهره برداری برای ذخیره سازی تعبیه نشده اند ولی در این شرایط به جهت اینکه انبارهای ذخیره سازی شرکت ملی پخش محدودیت فضا داشتند این مخازن با حداکثر امکان برای ذخیره فراورده ها اختصاص داده شدند تا مشکلی برای بنزین مازاد کشور بوجود نیاید.
احمدی پور تصریح کرد: به نظر می رسد در تابستان شرایط بهتر خواهد شد و محدودیت ها در این فصل با توجه به احتمال افزایش تردد ها و مصرف بنزین، کم تر می شود و از دغدغه ذخیره سازی بنزین کاسته خواهد شد.
این گزارش حاکی است براساس اعلام مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران مصرف بنزین در کشور در یکی دو ماه اخیر به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است و به حدود ۶۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.
منبع تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;