آشنایی با پل های عجیب در جهان

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ در گذشته یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای تأمین هزینه نگهداری پل‌ها اجاره دادن قسمت‌هایی از پل به فروشندگان بود. درحالی‌که امروزه فقط تعداد اندکی پل باقیمانده که به این روش عمل می‌کند. پونت د مارچاند در ناربون فرانسه یکی از این پل‌ها است.
در این مطلب قصد داریم تعدادی از این پل های عجیب را به شما معرفی کنیم، پس همراهمان باشید.

پونته وچیو، فلورانس


پونته وچیو یا “پل قدیمی” که بر روی رود آرنو واقع در فلورانس ایتالیا قراردارد به‌عنوان یکی از سمبلیک ترین پل‌های عجیب  قرون‌ وسطایی شناخته می‌شود. پل متشکل از اتاقک‌های مغازه مانندی است که از قرن ۱۳ میلادی در آنجا هستند. بازرگانان می‌توانستند بعد از گرفتن مجوز از برخی مسئولان مرتبط، محصولات خود را روی میزهای مستقر در مغازه‌ها گذاشته و بفروشند. وقتی بازرگانی قادر به پرداخت بدهی‌های خود نبود، میز آن‌ها توسط سربازان شکسته می‌شد و کسب‌ و کارشان به هم می‌ریخت. به این عمل”بانکوروتو” گفته می‌شد و احتمالاً مفهوم اقتصادی ورشکستگی ریشه در این عمل دارد.
مغازه‌ها متعلق به بخشداری بودند و در ابتدا بیشتر به قصابان، ماهیگیران و دباغان اجاره داده می‌شد. اما این فروشندگان زباله‌های زیادی تولید می‌کردند و فضای پل را بسیار تنگ کرده‌ بودند. به همین دلیل دوک فریدنانددمدچی آن‌ها را بیرون کرد و پل را به طلا فروشان داد. درواقع خیابان واساری، خیابانی بود که شهرداری را به کاخ حاکمان مرتبط می‌کرد و پل هم جزئی از آن بود. از آنجایی که کاسبان قبلی بوی بسیار بدی را تولید می‌کردند، دوک تصمیم گرفت کاسبان جدید پل، طلافروشان باشند.
امروزه چون جواهرفروشی‌ها بخش اعظمی از مغازه‌های فلورانس را تشکیل می‌دهند، درواقع تعدادی از بهترین مغازه‌های جواهر فروشی محصولات خود را هنوز هم‌ روی این پل قرون‌ وسطایی می‌فروشند. در این پل همچنین استودیوهای هنری و مغازه‌های سوغاتی فروشی نیز وجود دارد.

کرامربروک، ارفورت


کرامربروک یا پل کاسبان در شهر ارفورت آلمان قراردارد که از پل های عجیب دنیاست. این پل بر روی بریستورم که یکی از شاخه‌های رود گرا است واقع‌ شده. پل متشکل از دو ردیف خانه‌هایی است که با الوارهایی مستحکم شده‌اند و خیابانی باریک در بین این خانه‌ها قرار دارد. خانه‌ها محل فروش انواع گوناگونی از صنایع‌دستی و پارچه‌ها، سرامیک و ظروف شیشه‌ای دست‌ساز، جواهرات، چوب‌های حکاکی شده، و عتیقه‌های سنتی است.
کرامبروک در سال ۱۱۱۷ از چوب ساخته‌ شد و بخشی از راه قدیمی ویارجیا بود، ولی بعد از آتش گرفتن با تصمیم شورای شهر پل جدید را از سنگ ساختند. ساخت پل سنگی در سال ۱۳۲۵ کامل شد. پل جدید متشکل از خانه‌هایی در اطراف و دو برج ناقوس در دو طرف پل بود. در سال ۱۴۷۲ بار دیگر آتش‌سوزی وحشتناکی قریب به نیمی از شهر و تمام خانه‌های پل را ویران کرد. پل بار دیگر با ۶۲ خانه‌ بر رویش بازسازی شد، ولی در بازسازی‌های امروزی تنها ۳۲ ساختمان باقی‌ مانده است. از برج‌های ناقوس‌دار هم تنها برج ناقوس کلیسای سنت آگیدوس در ضلع شرقی آن باقیمانده است.
پل ریالتو، ونیز

پل ریالتو یا یونته د ریالتو در ونیز ایتالیا، بزرگ‌ترین پل در بین چهار پلی است که بر روی کانال بزرگ ونیز ساخته‌ شده است. پل ابتدا در سال ۱۲۵۵ از چوب ساخته‌ شد تا جایگزین پل موقتی بوده و مسیر مردم برای رفت‌وآمد بین بازار ریالتو و بانک شرقی باشد. پل دارای سطح شیب‌دار متحرکی است که می‌تواند برای عبور کشتی‌های بلند، بالاتر رود. مغازه‌های روی پل در اوایل قرن ۱۵ ساخته شدند تا منبع درآمدی برای وزارت خزانه‌داری باشد.
به دلیل اینکه نگهداری از پل چوبی بسیار دشوار است (درواقع پل دوبار تخریب‌ شده بود و یک‌ بار هم طی شورشی سوخته بود) ساختن پل سنگی مدنظر قرار گرفت. معماران مشهوری طرح‌های خود را ارائه دادند و همه‌ی آن‌ها دارای رویکرد کلاسیک با چند قوس بود. بالاخره پل سنگی در سال ۱۵۹۱ بنا شد. این پل هم متشکل از سطح شیب‌دار بود که در رواق به برج دیگری متصل می‌شد. مغازه‌ها بر روی یکی از این سطح‌ها بنا شده بودند.
پل پولتنی، بس

پل پولتنی بر روی رود آوون واقع در انگلستان بنا شده از پل های عجیب دنیا است.  طراح آن رابرت آدام، ایده‌ی ساخت این پل را از دو پل پونته وچیو و پونته د ریالتو گرفته بود. ویلیام جانسون، وکیل ثروتمند اسکاتلندی و عضو پارلمان مأموریت ساخت این پل را برعهده گرفت، او بعد از ازدواج با فرانسیس پولتنی ثروت قابل‌ملاحظه‌ای که شامل املاک نزدیکش بود را به ارث برده‌ بود، نام این پل از نام فرانسس بولتنی برگرفته‌ شده‌ است. املاک پولتنی در کنار رودخانه‌ی آوون بود و تنها راه رسیدن به آنجا استفاده از کشتی بود. ویلیام می‌خواست با ساخت یک پل در املاک وسیع ۶۰۰ هکتاری‌اش شهر جدیدی بنا کند.
ساخت این پل در سال ۱۳۷۷ به پایان رسید، اما پل طی سه قرن گذشته تغییرات بسیاری داشته و امروزه شباهت کمی با ساختار اصلی آن‌ که توسط رابرت آدام طراحی شد، دارد. امروزه مغازه‌های با سبک پالادین در این پل بنا شده است و مابین آن‌ها خیابان‌های باریکی قرار دارد. مغازه‌ها در ضلع شمالی مقاوم‌ سازی شده‌اند که این مقاوم‌سازی تقارن پل را تغییر داده‌ است . اما ضلع جنوبی هنر دست رابرت آدام را به‌ خوبی نشان می‌دهد.
منبع زیرنویس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;