آشنایی با آبگرمکن‌های خورشیدی تولیدی پارک علم و فناوری خراسان

آبگرمکن‌های خورشیدی

آبگرمکن‌های خورشیدی مبتنی بر سیستم های حرارتی خورشیدی ساخته پژوهشگران یک شرکت در پارک علم و فناوری خراسان چگونه کار می کند؟

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز مهدی جاودانی از مدیران این پروژه با بیان اینکه سیستم‌های خورشیدی به دو دسته فتوولتائیک (تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته) و سیستم های حرارتی خورشیدی تقسیم می‌شوند، گفت: پیش از این سیستم‌های حرارتی خورشیدی که آبگرمکن های خورشیدی یک نمونه از آنها‌ هستند از خارج از کشور تامین می‌شدند. با تحقیقات و مطالعات انجام یافته دریافتیم که این مشکل در بحث اتصال و جوشکاری صفحات جاذب‌ گرما و پوشش‌دهی است که فناوری خاصی در آنها نهفته است. این فناوری پیش از این تنها در انحصار یک شرکت آلمانی بوده است.

 

وی ادامه داد: در این طرح توانستیم ساخت صفحات جاذب، پوشش‌دهی و اتصالات صفحات به لوله‌های انتقال حرارت را که در واقع قلب آبگرمکن‌های خورشیدی‌ هستند انجام داده و در نهایت موفق به ساخت آبگرمکن خورشیدی شویم.

 

جاودانی در خصوص پوشش‌دهی صفحات آبگرمکن‌های خورشیدی خاطرنشان کرد: روشی که در پوشش‌دهی صفحات استفاده شده،‌ آنالایزین ( یک نوع روش پوشش‌دهی در فلزات) است. در این پوشش دهی از ورقه‌های مس و یا آلومینیوم استفاده می‌شود. این پوشش‌دهی باید به نحوی باشد که خلل ایجاد شده، توانایی جذب حداکثر تابش نور خورشید و جذب آن و حداقل بازتاب را داشته باشد.

 

به گفته وی به دلیل گران بودن مس و نداشتن صرفه اقتصادی از آلومینیوم استفاده شده است.

 

جاودانی با بیان این که با در نظر گرفتن حداکثر راندمان مطلوب مهندسان این شرکت توانسته‌اند پوشش‌دهی آنالایزین را انجام دهند در خصوص اتصال لوله‌های حرارتی به صفحات جاذب افزود: اتصال لوله‌ها به صفحات به سه روش جوشکاری سرد، جوشکاری لیزری و لیزر اولتراسونیک است که به دلیل تحریم‌ها و گران بودن روش‌های لیزری از روش جوشکاری سرد استفاده شده و به راندمان مطلوب دست یافته‌ایم. همچنین تست‌های لازم روی محصول نهایی انجام شده و استانداردهای لازم را اخذ کرده است.

 

به گفته وی این محصول تا 90 درصد آب گرم مورد نیاز یک خانواده را تامین می‌کند. همچنین سبب می‌شود تا انرژی کمتری برای گرم کردن محیط صرف شود.

 

جاودانی افزود: شرکت‌ها و ادارات که تعرفه یارانه‌ای ندارند، می‌توانند بیشترین زمان استفاده را از این آبگرمکن‌های خورشیدی در طول روز داشته باشند. همچنین در مناطق دور افتاده که حامل‌های انرژی در دسترس نیست و یا حمل سوخت مشکل است، عشایر و منازل مسکونی می‌توانند از این سیستم استفاده و آب گرم با دمایی حدود 65 تا 75 درجه سانتی‌گراد تهیه و استفاده کنند.

 

جاودانی اظهار کرد: با توجه به قیمت فعلی حامل‌های انرژی برگشت سرمایه استفاده از این سیستم‌ها در منازل مسکونی پنج ساله است، یعنی پس از پنج سال به صورت یک سوخت کاملا رایگان برای مصرف کنندگان خواهد بود. همچنین سازمان‌ها و ادارات نیز با استفاده از این محصول کاهش چشمگیری در هزینه‌های خود پیدا خواهند کرد.

 

وی در پایان تصریح کرد: آبگرمکن خورشیدی ساخته شده در مرحله نیمه صنعتی قرار دارد. این محصول یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش دارد.  

 

 پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;