آسیب حداقلی به ساختمانهای مهندسی ساز در زلزله هرمزگان

در پی وقوع زمین‌لرزه ۶.۳ ریشتری در ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ در استان هرمزگان، دبیر کمیسیون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی کشور، گفت: اگرچه شدت زلزله در حدی بود که ترس و وحشت زیادی در بین مردم ایجاد کرد، ولی خسارات زیادی را شاهد نبودیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، مسعود مصفا اشاره کرد: با توجه به بُعد مسافت شهر بندرعباس از کانون‌های اصلی زمین‌لرزه، یعنی مناطق فین و قلعه‌قاضی، ساختمان‌های شهر بندر‌عباس که دارای اسکلت‌های ساخته‌شده با رعایت اصول استاندارد ساختمانی هستند، هیچ گونه آسیبی حتی در حد ریزش نما هم ندیده‌اند. به جز برخی دیوارهای داخلی ساختمان‌هایی که اصول ساختمانی لازم را رعایت نکرده‌اند و آسیب‌هایی در حد ترک‌های جزئی را متحمل شدند.
وی تصریح کرد: آن چه در رسانه‌ها از میزان تخریب و آسیب واحدهای مسکونی عنوان شد، بیشتر مربوط به ۳۰۰۰ واحد مسکونی واقع در مناطق کانونی زمین‌لرزه بود که دارای اسکلت‌های ساختمانی طبق قوانین استاندارد ساختمانی مانند نشریه ۲۸۰۰ نبوده‌اند و آسیب بیشتری دیده‌اند.
وی در پاسخ به خبرنگار ما درباره مقایسه خطرپذیری زمین‌لرزه در استان هرمزگان نسبت به سایر استان‌ها گفت: با توجه به قرارگیری استان هرمزگان روی چند گسل فعال زمین‌لرزه، و وقوع چند زمین‌لرزه در دو دهه اخیر از جمله زمین‌لرزه  ۹.۶ ریشتری در منطقه قشم، نمی‌توان این استان را از این نظر کم‌خطر دانست. اگرچه بهتر است برای آگاهی از پهنه‌بندی احتمال زمین‌لرزه به نشریه ۲۸۰۰ رجوع کنیم، اما باید احتمال زمین‌لرزه در این استان را جدی تلقی کرد.
مهندس مصفا درباره میزان کیفیت ساختمان‌های موجود در استان با توجه به قوانین و مقررات دفتر امور مقررات ملی ساختمان، گفت: بر اساس تجربه و شواهد خود، می‌توانم کیفیت ساخت ساختمان در استان هرمزگان در دو دهه اخیر را نسبت به ساختمان‌های کل کشور، مطلوب بدانم. اگرچه هنوز تا رسیدن به کیفیت نهایی فاصله وجود دارد، اما باید در کنار موضوع رعایت اصول ساختمان‌سازی، موضوعات دیگری همچون کیفیت مصالح، و کیفیت مجری متخصص را نیز برای رسیدن به هدف نهایی، در نظر داشت.
این عضو پیشین هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان در دوره هشتم، در پاسخ به این پرسش درباره آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی جامعه در رابطه با ایمنی ساختمان و همچنین اقدامات اولیه در هنگام وقوع زمین‌لرزه، گفت: این اطلاع‌رسانی همیشه به صورت پیوسته از سوی استانداری، ستاد مدیریت بحران، سازمان نظام مهندسی استان، شرکت ملی گاز ایران، و دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط به موضوع ساختمان صورت گرفته و حتی در مقاطعی، مانورهایی نیز در این زمینه در مدارس انجام شده ‌است.
منبع نظام مهندسی کشور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;