آزادکردن هیدروژن از علف های سبز

به گزارش تاسیسات نیوز، از هر جنبه ای نگاه کنیم علفزارها سبز هستند، این مساله مخصوصاً وقتی صادق است که تیمی از دانشمندان بتوانند یک خبر امیدبخش تازه ای به ما بدهند. محققان دانشگاه کاردیف راهی برای آزادکردن هیدروژن از علف های سبز یافته اند که امکان استفاده از مرغزارها برای تامین برق را افزایش می دهد. 






از مدت ها قبل هیدروژن به دلیل محتوای انرژی بالای آن و نیز این واقعیت که در زمان سوختن گازهای گلخانه ای را به جو آزاد نمی کند به عنوان یک جایگزین امیدبخش برای سوخت های فسیلی مطرح بوده است. اما مشکل اینجاست که روش تولید این گاز خیلی به نفع محیط زیست نیست و شامل فرایندهایی مثل مصرف گاز طبیعی و ذغال سنگ می شود که هم گران بوده و هم کربن زیادی مصرف می کند.

 

 

 

 

همین مساله سبب شده دانشمندان به فکر روش هایی مثل لایه های زیر اقیانوس ها، فاضلاب ها و حال علفزارها که در هر قاره ای پیدا می شوند و می توانند هیدروژن را آسان تر و تمیزتر استخراج کنند باشند.

 

 

 

 

یک روش احتمالی برای آزادکردن هیدروژن، تمرکز روی سلولز که یک ترکیب ارگانیک مهم برای ساختار دیواره سلولی گیاهان سبز است می باشد. تیم کاردیف با مشارکت محققان دانشگاه بلفاست کشف کرده اند چگونه می توان به کمک نور خورشید و یک کاتالیزور از طریق فرایندی شناخته شده به نام فوتوکاتالیز سلولز را به هیدروژن تبدیل کرد.

 

 

 

 

این تیم در آزمایشات خود از سه کاتالیزور فلزی به نام های پالادیوم، طلا و نیکل استفاده کردند. این تیم سه کاتالیزور را در یک فلاسک با سلولز ترکیب کرده و آن را زیر یک لامپ رومیزی قرار دادند، از نمونه های گازی ترکیب را هر 30 دقیقه گرفتند تا میزان هیدروژن تولیدی را بررسی کنند. سپس آزمایش با استفاده از علف های یک باغ خانگی تکرار شد.

 

 

 

 

 

نتایج نشان داد با استفاده از این روش و به کمک کمی نور خورشید و یک کاتالیزور ارزان مقدار قابل توجهی هیدروژن می توان تولید کرد. به علاوه تاثیر فرایند با استفاده از علف واقعی یک فاغ نیز تایید شد. این اولین بار است که این نوع بیومس خام برای تولید هیدروژن به این شیوه مورد استفاده قرار گرفته است. اهمیت این شیوه در آن است که نیازی به تفکیک و خالص سازی سلولز از یک نمونه ندارد و در نتیجه شیوه ارزان و ساده ای به نظر می رسد.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;