آرای وحدت رویه مهندسان

روح الله واصف

 

یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۹3 میباشد.



همکاران عزیز سلام و خدا قوت

 

یکی از اموری که ما مهندسان تأسیسات معمولاً با آن درگیریم و بخشی از وظایف حرفه‌ای ما را دربر می‌گیرد، بازرسی گاز است. بسیاری از همکاران ما در سراسر ایران و در تمام سال این مسئولیت مهم و خطیر را بر عهده‌دارند و هرروز شاید صدها کنتور گاز با اجازه همکاران ما نصب می‌شود و خانواده‌ای از این نعمت خدادادی بهره‌مند‌ می‌شود.

 

 

 

خوشبختانه مدت‌هاست که این امر نظام‌مند شده و برای آن مقررات و استاندارد تهیه و منتشرشده است. کلاس‌های منظم و با تدریس اساتید فن برگزار می‌شود و صرف‌نظر از اشکالاتی که به‌هرحال وجود دارد و قصد پرداختن آن را در این فرصت نداریم، کارها به‌پیش می‌رود.


 

در این میان اما نکته مهمی مغفول مانده و باعث مشکلات عدیده و حتی تمسخر عوام شده است.

 

 

 

بازرسی گاز مانند قضاوت است که بازرس، قاضی در محل است و باید به استناد تجربه و قانون موجود، حکم کند. این رویه اما یک حلقه مفقود به نام وحدت رویه دارد!

 

 

 

در تمام نظام‌های قضایی، به‌منظور پرهیز از اشتباه و جلوگیری از بدفهمی قانون توسط افراد، اشخاصی بسیار حرفه‌ای پاسخگوی سؤالات خاص و حرفه‌ای قضات هستند. لذا وقتی شخصی به مشکلی ویژه در فهم قوانین برخورد می‌کند ابتدا به آراء وحدت رویه مراجعه می‌کند و اگر بازهم مشکل خود را نیافت استعلام می‌کند. چه‌بسا قوانینی که در این پروسه تصحیح و تکمیل شوند و یا زوایای پنهانی به آن‌ها افزوده گردد.

 

 

 

این روند حتی در مسائل شرعی نیز وجود دارد و باوجود کتاب قانونی به نام رساله، این سؤالات خاص و موردی از دفتر آیات عظام پرسیده می‌شود. این سؤال و پاسخ تحت عنوان استفتاء منتشر می‌گردد.

 

 

 

متأسفانه عدم وجود چنین سازوکاری در نظام‌های مهندسی باعث رفتارهای گاه متناقضی از سوی همکاران و پیمانکاران شده است. چنانچه در برخی از استان‌ها قرار دادن شیر قطع سریع گاز (ev) در ورودی هر واحد آپارتمانی و در داخل و در برخی از استان‌ها بیرون واحد حکم می‌شود!

 

 

البته فراموش نکنیم که دفتر مقررات ملی ساختمان وجود دارد؛ اما وجود مرکزی برای وحدت رویه میان این دفتر و سازمان‌های نظام‌مهندسی لازم و ضروری است.

 

 

ای‌کاش اکنون‌که بحث تغییرات در مبحث دو مقررات ملی وجود دارد چنین امر مهمی نیز در آن گنجانده شود و یا لااقل در میان کل سازمان‌های نظام‌مهندسی تشکیل این نهاد به اجماع برسد.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;