آدرس صحیح قطعی های اخیر برق کجاست؟

اعتراضات شدیدی در دو روز گذشته نسبت به خاموشی‌های اخیر رخ داد. گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد مردم در خیلی از شهر‌های ایران بیش از ۴ ساعت خاموشی را تجربه کردند. این میزان خاموشی در این موقع از سال بی سابقه بوده است و در صورت تداوم این وضعیت باید انتظار تا روزی ۶ ساعت خاموشی در ماه‌های تیر و مرداد را هم داشته باشیم.
تاسیسات نیوز: رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی همه در اقدامی هماهنگ این سوء مدیریت صنعت برق را پوشش دادند و بر وزارت نیرو و شرکت‌های برقی تاختند. در شبکه‌های اجتماعی که وضع بدتر بود و بد و بیراه‌های زیادی به وضعیت برق کشور گفته شد.
ما در برق نیوز نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی و در کامنت‌ها شاهد پیام‌های اعتراض متعددی بودیم که اکثر آن‌ها همراه با فحش و ناسرا بود. آن‌ها با تصور اینکه ما سایت اطلاع رسانی دولتی هستیم هرچه از دهانشان در می‌آمد را به ما می‌گفتند. مطمئنا همین تجربه تلخ را کاربران ۱۲۱ ادارات برق و کارکنان شرکت‌های توزیع سراسر کشور نیز داشته اند روز‌های سختی را سپری کرده اند.
سخنگوی صنعت برق از اطلاع رسانی خاموشی‌ها در اپلیکیشن برق من خبر داده است، اما وقتی این اپلیکیشن را چک می‌کنید فقط مناطقی که الان خاموش شده است را نشان می‌دهد و هنوز هیچ اثری از اطلاع رسانی‌های آتی نیست.
نه ساعت رفع خاموشی و نه دلیل خاموشی و نه حتی مناطقی که قبلا خاموش شده اند در این اپلیکیشن مشخص نیست. مردم برای عدم غافلگیری خاموشی‌ها نیاز به اطلاع رسانی قبلی آنهم حداقل ۲۴ ساعت قبل‌تر دارند.
شرکت توزیع برق تهران بزرگ و خیلی از شهر‌های ایران برنامه خاموشی شهر‌ها را صبح همان روز منتشر می‌کنند که بی فایده است. در بسیاری از موارد وقتی به فرد اطلاع داده میشود که خاموشی شروع شده است و عملا فرصتی برای برنامه ریزی ندارد.
اطلاع رسانی مناطق خاموشی باعث گیجی شهروندان شده است. نام یک خیابان طولانی را در برنامه و جدول خاموشی ذکر می‌کنند، ولی مشخص نیست کدام قسمت آن دقیقا قطع می‌شود. برخی از شهروندان گلایه دارند که کوچه و خیابان بین دو منطقه‌ای است که در جدول مشخص شده و مشخص نیست ما در زیرمجموعه کدامیک هستیم.
بدلیل عدم آمادگی قبلی شرکت‌های برقی خیلی از اطلاع رسانی‌ها و تنظیم جداول و برنامه‌ها هنوز بصورت کامل تکمیل نشده است و انتظار میرود سر و شکل بهتری بخود بگیرد.
همان طور که چندی پیش رئیس جمهور ایران گفت: “آدرس غلط به مردم ندهید؛ ریشه مشکلات، «واشنگتن دی‌سی» است. مردم اگر لعن و نفرین دارند برای گرانی اجناس، آدرسش آمریکاست، جمهوری اسلامی کاری نکرده است”، وزارت نیرو هم می‌تواند با چند مصاحبه خیلی از این ناسزا‌ها ها، نارضایتی‌ها و لعن و نفرین‌ها را به دولت و مجلس حواله دهد تا هرکسی به اندازه‌ای که در این قضیه مقصر بوده، مسئولیت آنرا بپذیرد گرچه اکثریت این اتفاقات ریشه در مدیریت ضعیت دارد و نباید صرفا همه را متوجه خارج از وزارت نیرو دانست.
بهتر است مدیران دولتی برق یکصدا به اقتصاد نامتوازن برق و عدم حمایت‌های حاکمیتی اشاره کرده و یکبار هم که شده واقعیت صنعت برق را عریان و بدون واهمه بیان کنند. در چند ماه گذشته برخی اظهارنظر‌های پراکنده در خصوص شرایط اقتصادی صنعت برق منتشر شد که کافی نیست و مردم باید بدانند علت خاموشی‌های اخیر واقعا چیست. بررسی شبکه‌های مجازی نشان می‌دهد، مردم علت خاموشی‌ها را صادرات برق، مزارع استخراج ارز دیجیتال چینی و مدیریت ضعیف می‌دانند. اگر کشور در شرایطی نیست که برق را گران کند باید حتما برای احداث نیروگاه‌های جدید و بهینه سازی مصارف برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد نه آنچه که در چهار سال گذشته رخ داد.
دستپاچگی وزارت نیرو و صنعت برق در بروز خاموشی ها، عدم انتشار برنامه خاموشی‌ها و عدم رعایت عدالت خاموشی‌ها نشان می‌دهد وزارت نیرو توانیر نیز خود غافلگیر شده است. غافلگیری مردم از غافلگیر شدن صنعت برق موجب اعتراض بیشتر رسانه‌ها و مردم شد و نوک تیز حمله‌ها را متوجه مدیریت ضعیف برقی‌ها نمود. اعتراضاتی که جای دفاع نداشت و انتظار نمیرفت چنین بی برنامگی رخ دهد.
با مردم شفاف باشید و واقعیت‌ها را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. با عدم شفاف سازی نمی‌توان کفایت مدیریت را اثبات کرد و همچین روزی دم خروسش بیرون می‌زند.
منبع برق نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;