آخرین وضعیت طرح آبرسانی به روستاها

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، در حال حاضر ۵۰۰۰ روستا در سطح کشور با بحران آب مواجه هستند که بر‌اساس وعده‌های وزارت نیرو قرار است ۵۵ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی به شبکه‌های قبلی اضافه و ۲۰۰۰ روستا تا انتهای امسال آبرسانی شوند.





مجلس قبل منابع مالی از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستاها درنظر گرفته بود که در اسفندماه ۱۳۹۴ به وزارت نیرو پرداخت شد و بر همان اساس پروژه‌های زیادی به اجرا درآمد که ۲۳۳ طرح شبکه آب و سدسازی و ۱۲۰پروژه آبرسانی مشخص شد.





این درحالی است که بر اساس آخرین آمار وزارت نیرو میزان ورودی روان‌آب‌ها و جریان‌های سطحی به سدهای کشور، از ابتدای سال آبی جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، ‌۳۶ درصد کاهش و به یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.





حجم روان‌آب‌های ورودی به سدهای کشور در مدت مشابه در سال قبل، 3 میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب تخمین زده شده و بر اساس آخرین آمار در حال حاضر تنها ۴۶ درصد مخازن سدهای کشور در سال جاری پر است، ظرفیت کل مخازن سدهای کشور در سال جاری بالغ بر ۴۹ میلیاردو ۶۰۰ میلیون متر مکعب تخمین زده شده است.





حجم مخازن سدهای کشور نیز که در سال گذشته، ۱۸میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده که با ۲۲ درصد افزایش، در سال جاری به ۲۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است.همچنین آمارها نشان می‌دهد که میزان برداشت از سدهای کشور نیز با ۲۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، از 3میلیارد و ۱۶۰ میلیون متر مکعب سال گذشته، به ۳ میلیارد و ۹۹۰ میلیون متر مکعب رسید.





طبق اعلام مسوولان هنوز حدود ۶ هزار روستای کشور با تانکر آبرسانی می‌شوند و گرچه مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کشور رسالت دولت یازدهم را تامین آب تمام کشور خوانده، اما هزینه‌های بالای تامین آب از جمله انتقال آب و… مانع تسریع انجام این کار شده است با این وجود بر اساس وعده‌های وزارت نیرو قرار شده ۵۵ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی به شبکه‌های قبلی اضافه و ۲۰۰۰ روستا تا انتهای امسال آبرسانی شوند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;