آخرین وضعیت صادرات گاز ایران از طریق سیم

تحقق اولین گام از تبدیل جزیره قشم به قطب کشور در تولید برق از گاز با اتمام لرزه نگاری سه بعدی میدان فروز B و مشخص شدن محل ساخت پالایشگاه گاز قشم ادامه دارد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز ه نقل از تسنیم، به منظور کاهش خام فروشی گاز طبیعی، پروژه منحصر به فردی در کشور کلید خورد تا با بهره برداری از آن، شاهد ارزش افزوده قابل توجهی در تجارت انرژی کشور باشیم.

میدان فروز B که در مخزن آن در بررسی های اولیه حاوی بیش از 28 تریلیون فوت مکعب گاز شناسایی شده است، کاندیدای اجرای اولین پروژه صادرات گاز ایران از طریق سیم با تبدیل مستقیم گاز تولیدی به برق شد.

در اسفندماه سال 90، قراردادی بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت مپنا به منظور توسعه میدان گازی فروز B و تبدیل گاز تولیدی این میدان به برق به امضا رسید.

عملیات اجرایی این پروژه ملی که در ابتدای سال 91 آغاز شد تا پایان سال گذشته به تکمیل PRE MDP میدان فروز B و تکمیل لرزه نگاری 3 بعدی این میدان گازی رسید  و از ابتدای سال جاری تهیه MDP این میدان با حفاری چاههای توصیفی در برنامه قرار گرفته است.

عباس علی آبادی – مدیرعامل شرکت مپنا – در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: به زودی حفاری چاههای توصیفی این میدان آغاز شده و با تکمیل مطالعات مخزن، تهیه MPD میدان فروز B انجام می گیرد.

علی آبادی از سرمایه گذاری 6 میلیارد یورویی مپنا در این پروژه ملی خبر داد و اذعان داشت: در فاز اول که ساخت نیروگاه 6 هزار مگاواتی برق برنامه ریزی شده، حدود 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

مدیرعامل مپنا در پاسخ به اینکه در چه زمانی حفاری چاههای تولیدی میدان فروز B‌ آغاز می شود، تصریح کرد: تا پیش از پایان سال جاری تمامی کارهای مقدماتی پروژه شامل حفاری چاههای توصیفی، تهیه MDP و فراهم سازی مقدمات ساخت پالایشگاه تمام شده و در پایان سال، حفاری چاههای تولیدی این میدان گازی آغاز می شود.

در زمان انعقاد قرارداد توسعه میدان فروز B، مدیرعامل مپنا از تکمیل MDP این میدان تا 18 ماه پس از امضای قرارداد که مقارن با شهریور 92 می شود، خبر داده بود اما به نظر می رسد مطالعات تکمیلی پروژه و تهیه MDP نهایی تا زمستان 92 به طول می انجامد.

محمود زیرکچیان زاده – مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران – در پاسخ به اینکه آیا در جریان توسعه میدان فروز B تأخیراتی وجود دارد، به خبرنگار تسنیم گفت: این پروژه طبق برنامه زمان بندی در حال پیشرفت است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا ١٢ هزار مگاوات برق با استفاده از گاز تولیدی میدان گازی فروز B در خلیج فارس تولید شود که تولید مستقیم برق از گاز تولیدی در محل و صادرات این برق، ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

زیرکچیان زاده از نظارت مستمر این شرکت بر فعالیت شرکت مپنا در این پروژه خبر داد و گفت: هم اکنون همزمان با برنامه ریزی برای آغاز حفاری چاههای توصیفی و مطالعاتی در میدان فروز B، تخصیص زمین در جزیره قشم، تسطیح زمین و فراهم سازی مقدمات کار ساخت پالایشگاه و نیروگاه در این جزیره در حال انجام است.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;