آخرین راه حل برای تعطیلی مدارس و آلودگی هوا

به گزارش تاسیسات نیوز، ادامه مناقشه‌ها درباره تعطیلی مدارس با طرح یک پیشنهاد جدید از سوی مسئولان شد.
پس از تعطیلی حدودا سه هفته‌ای مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا و آموزش غیر حضوری از طریق شبکه شاد، امروز دانش آموزان حضوری به مدارس رفتند. تعطیلی‌هایی که با مخالفت جدی وزیر آموزان و پرورش همراه بود و نهایتا امروز مسئولین اعلام کردند که تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس به عنوان یک پیشنهاد در دولت مطرح شده است.
وزیران کشور و آموزش و پرورش امروز خبر از پبشنهاد تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس دادند، پیشنهادی که سازمان محیط زیست به عنوان متولی و مجری قانون هوای پاک مطرح کرده است .
احمد وحیدی، وزیر کشور با بیان اینکه با کمک سازمان محیط زیست این پیشنهاد جدید را برای دولت تعیین کردیم، گفته است:« تعطیلی مدارس به خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه بخاطر سلامتی فرزندان‌مان است. مصوبه‌ای وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشند. گروه‌های اضطراری استان‌ها براساس همین مصوبه ناچارند تصمیم به تعطیلی بگیرند.»
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز در همین راستا اظهار کرده است:«اگر شاخص‌های جهانی کیفیت هوا را ببینید، در کشورهای دیگر شاخص کمتر از ۳۰۰ باشد تعطیل نمی‌کنند، اما شاخص برای تعطیلی مدارس را برای ما روی ۱۵۰ بستند و تعطیلی‌ها طوری بود که شبیه دوره کرونا شدیم؛ درحالی که شاخص‌های آلایندگی ما زیر ۲۰۰ هستند. قرار است در جلسه آتی هیئت دولت پیشنهاد دهیم این شاخص‌های مرتبط با کیفیت را به تعلیق در بیاورند.»
فارغ از اینکه تعطیلی مدارس و عقب افتادن آموزش‌ها و روی آوردن به آموزش غیر حضوری بی شک در کیفیت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد اما حداقل انتظار مردم از  مسئولان اقدام عاجل و اساسی در مقابله با منابع آلاینده هوا و بهبود کیفیت هوا است، در این شرایط پیشنهاد تغییر استانداردهای شاخص‌ آلودگی هوا تا چه میزان در اصل قضیه و حل مشکل آلودگی هوا موثر است؟ کما اینکه تا ساعت ۱۲ امروز ۲۵ ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران در شرایط «آلوده» و ۱۸ ایستگاه در وضعیت «قرمز» قرار داشتند و بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران نیز تا پنج روز آینده آلودگی هوا در این استان ادامه خواهد داشت.
پیش‌بینی هوای سرد و خشک تا پایان بهمن
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ضمن ارائه گزارشی نسبت به میزان بارش‌ها طی دی ماه با بیان اینکه این بارندگی در رفع خشکسالی‌های عظیم کشور نقش پررنگی ندارد، اظهار کرد: تا نیمه اول بهمن و به احتمال قوی تا پایان آن بارش‌ها کمتر از نرمال و به‌طور نسبی زمستانی سرد و خشک مورد انتظار است.
احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا درباره میزان بارندگی‌ها از ابتدای دی ماه اظهارکرد: از ابتدای زمستان سال جاری تاکنون متوسط بارش‌های کشور ۴۲.۵ میلیمتر و میزان بارش متوسط بلند مدت ۳۱ میلیمتر بوده است بنابراین میزان بارش زمستان سال جاری از ابتدای دی ماه تا ۲ بهمن ماه جاری نسبت به بلندمدت حدود ۳۷ درصد بیش از نرمال است. از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۱) تاکنون نیز متوسط بارش کشور۷۴ میلیمتر ثبت شده و بارش میانگین بلند مدت کشور در این بازه زمانی ۹۱ میلیمتر است بنابراین با حدود ۱۸ درصد کاهش بارندگی در سال آبی جاری مواجه هستیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;