آتش‌سوزی پیرامون چرنوبیل همچنان ادامه دارد

اداره موقعیت‌های اضطراری اوکراین اعلام کرد: آتش‌سوزی در محدوده پیرامون نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده چرنوبیل به سه منطقه جدید سرایت کرده و کماکان ادامه دارد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌  اداره موقعیت‌های اضطراری اوکراین در گزارشی اعلام کرد؛ در زمان حاضر علفزارها و محدوده جنگلی پیرامون نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل دچار حریق شده و به دلیل آتش گرفتن علف‌ها و نی‌های خشک آتش به مناطق جدید سرایت کرده است.
ماموران آتش نشانی در محدوده های جنگلی کوروگودسکی، کوتوفسکی و دنیسوفتسکی به اطفاء حریق می پردازند و در مجموع ۳۷۹ نفر با یکصد دستگاه و تجهیزات با سه فروند هواپیمای آن-۳۲پی  و دو فروند بالگرد در عملیات اطفای حریق شرکت دارند.
رسانه‌های اوکراین روز دوشنبه گزارش دادند که آتش‌سوزی‌های جنگلی در شمال کی‌یف پایتخت اوکراین آغاز شده و دهها هکتار از جنگل‌های نزدیک نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده چرنوبیل را فرا گرفته است.
بر اساس این گزارش‌ها، بیش از یکصد هکتار از اراضی نزدیک نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده چرنوبیل گرفتار حریق شد.
علت وقوع آتش‌سوزی ، آتش زدن علف‌های خشک در علفزار پیرامون نیروگاه آسیب دیده چرنوبیل گزارش شد و پلیس محلی یک نفر را به جرم برپایی آتش دستگیر کرد.
در همین حال رئیس سازمان بازرسی محیط زیست اوکراین از افزایش چندبرابری تشعشعات رادیواکتیو در منطقه چرنوبیل بر اثر آتش سوزی در این منطقه خبر داد.
ایگور فیرسوف با بیان این مطلب افزود: در محدوده پیرامون نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده چرنوبیل، سطح تشعشعات رادیواکتیو ۱۶.۵ برابر بیشتر از میزان عادی بود.
حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ ماه آوریل ۱۹۸۶ بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن حدود ۲۸ نفر در دم جان باختند. شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در ۱۲۰ کیلومتری شهر کییف  پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.
دولت شوروی سابق که از انفجار نیروگاه چرنوبیل غافلگیر شده بود، سه روز پس از حادثه، خبر آن را اعلام کرد و بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز برای اقدامات امدادی و رفع پیامدهای آن از مناطق و جمهوری‌های مختلف شوروی وقت به محل اعزام شدند.
بر اثر این سانحه، ۱۷ کشور اروپایی دچار آلودگی شدند، ۲۳ درصد قلمرو بلاروس،۱۰ درصد خاک اوکراین و حدود ۲ درصد قلمرو روسیه به تشعشعات رادیواکتیو آلوده شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;