آب و برق گران میشود؟

به گزارش تاسیسات نیوز، راه کارهای زیادی برای حفظ منابع آب و برق کشور پیشنهاد میشود، در این راستا، چیت چیان وزیر نیرو از اقدامات دولت یازدم خبر میدهد.

وزیر نیرو از تعیین تکلیف منابع آب زیرزمینی و سطحی خبر داد و گفت: یکی از اقدامهای بی سابقه دولت در سال جاری مشخص شدن میزان آب قابل برداشت از آبهای سطحی و زیر سطحی کشور است.

حمیدرضا چیت چیان گفت: با تعیین تکلیف منابع آب زیرزمینی، میزان آب قابل برداشت در حوضه های آبریز به صورت دشت به دشت و استان به استان مشخص شده است. در واقع از این پس حجم آبی که از سفره های زیرزمینی برای بخشهای کشاورزی، صنعت، فضای سبز و محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاملاً مشخص خواهد بود.

به گفته وی، هدفگذاری اصلی وزارت نیرو در بخش آبهای زیرسطحی آن است که طی پنج سال آینده میزان بیلان منفی آبهای زیرزمینی به صفر و طی 20 سال به سطح اولیه برسد و در مورد آبهای سطحی نیز استفاده از 55 درصد این نوع آبهاست و بقیه آنها برای حفظ محیط زیست و تالابها و دریاچه‌ها رهاسازی خواهد شد.

آب و برق گران میشود؟

آبرسانی به 6678 روستا با تانکر

وی در ادامه گفت:، شمار روستاهایی که اکنون آبرسانی به آنها به صورت سیار و از طریق تانکر انجام می‌شود را 6678 روستا اعلام کرد و گفت: البته آمارهایی که در این زمینه ارایه می‌شود متغیر است، زیرا بسیاری از روستاها به صورت فصلی چشمه ها یا منابع آبی خود را از دست می‌دهند و پس از مدتی بار دیگر از آن منابع استفاده می‌کنند. با وجود این ما در تمام استانها حتی در استان مازندران که بارندگی خوبی دارد با چنین وضعیتی روبه رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه در کنار افزایش 50‌درصدی ردیف بودجه آبرسانی به روستاها بتازگی مجلس شورای اسلامی 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه آبرسانی به روستا مصوب کرده است، گفت : البته هنوز این مبلغ را دریافت نکرده ایم.

وی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو هیچ برنامه ای برای جیره بندی آب در شهرها ندارد، تصریح کرد: البته در تأمین آب شرب برخی شهرها بویژه بوشهر، بندرعباس و کرمان با مشکل مواجه هستیم.

افزایش قیمت آب و برق بررسی می‌شود

چیت چیان در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره درصد احتمالی افزایش قیمت آب و برق گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست، اما در نخستین جلسه شورای اقتصاد بحث افزایش قیمت آب و برق مورد بررسی قرار می‌گیرد و وضعیت آن مشخص می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در دو سال اخیر و بر خلاف قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت آب و برق افزایش کمی داشته است، افزود: در واقع رویکرد دولت یازدهم آن است که افزایش قیمت آب و برق به گونه‌ای انجام شود که به مردم فشار نیاید.
وی با یادآوری اینکه سیاست دولت، اصلاح تدریجی قیمت آب و برق است، تأکید کرد: هدف از افزایش تدریجی قیمتها، بالا نرفتن هزینه سبد خانوارهاست.

وزیر نیرو همچنین درباره احتمال افزایش عوارض فروش برق به مشترکان در قبوض هم توضیح داد: فعلاً طرح افزایش عوارض فروش برق از ۳۰ به ۵۰ ریال به ازای هر کیلووات منتفی است و این افزایش دستکم تا پایان سال جاری اجرایی نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه وزارت نیرو قصد دارد در قالب لایحه بودجه سال ۹۵، پیشنهاد افزایش عوارض مصرف برق به ۵۰ ریال را ارایه کند، خاطرنشان کرد: این افزایش در صورت تصویب دولت و مجلس شورای اسلامی قابل اجرا خواهد بود.

وزیر نیرو سپس به بحث آب بین حوزه‌ای پرداخت و گفت : براساس مصوبه شورای عالی آب از این پس دیگر هیچ آبی بجز شرب از حوزه‌ای به حوزه دیگر منتقل نمی‌شود. در واقع اگر قرار است استحصال منابع آب توسعه‌ای در کشاورزی و صنعت در یک استان یا منطقه ای به وجود آید باید از آب همان منطقه استفاده شود.

ضرورت فرهنگ صحیح مصرف

چیت چیان در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگاری اصلاح فرهنگ مصرف در حوزه آب و برق را یک ضرورت خواند و گفت: بدون دستیابی به فرهنگ درست مصرف نمی‌توانیم بخوبی این خدمات حیاتی را به مردم عرضه کنیم، بر این اساس با ارتباطی که با وزارت آموزش و پرورش برقرار کرده‌ایم، طرح «داناب» در سطح مدارس آغاز شده است. به گفته وی طی دو سال اخیر 17 فناوری جدید در موضوع آب و برق به بهره‌برداری رسید و 26 مورد توسعه فناوری نیز در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

وی از کاهش تلفات برق به عنوان یکی از دستاوردهای وزارت نیرو یاد کرد و گفت: در دو سال اخیر شاهد کاهش 57/2 درصدی تلفات برق بوده ایم. در واقع تلفات برق از 3/15 به 046/12 درصد کاهش پیدا کرده است.

بدهی 5/20 هزار میلیارد تومانی

وزیر نیرو در پایان به بدهی وزارتخانه متبوعش به پیمانکاران اشاره کرد و گفت: 5/15 میلیارد تومان در حوزه برق و پنج میلیارد تومان در حوزه آب به پیمانکاران بدهکار هستیم که در حال پرداخت آن هستیم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;