آب و برق در دهه فجر چقدر اعتبار داشت

به‌ گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت چیان گفت: خوشبختانه امسال بارندگی خوبی در کشور داشته‌ایم و از ابتدای مهر تا ٧ بهمن‌ماه ١٣٤ میلیمتر بارش گزارش شده که در مقایسه با سال گذشته ٦٠ درصد و نسبت به درازمدت ٢٥ درصد افزایش نشان می‌دهد.



او ادامه داد: بجز استانهای اصفهان، خراسان جنوبی و رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و یزد در بقیه استانها افزایش بارش را داشته ایم.




وزیر نیرو با بیان این که تا امروز ١٤ میلیارد مترمکعب ورودی به‌سدهای کشور داشته ایم، ادامه داد: این حجم ورودی در مقایسه با سال گذشته ٨٦ درصد افزایش نشان می‌دهد، زیرا بیشتر بارشها در ارتفاعات صورت گرفته و در سدها ذخیره شده است، اما در سالهای گذشته عمده بارشها در دشت و کوهپایه روی می‌داد و آب به مخزن سدها نمی رسید.




وی ادامه داد: هم‌اکنون از ٤٩ میلیارد مترمکعب حجم مخزن سدها ٤٨ درصد پر آب شده و ما امیدواریم این روند در ماهها و سالهای آینده ادامه یابد، اما نکته مهم این است که شرائط خوب بارش امسال به دلیل ١٥ سال خشکسالی و اثرات تجمعی آن نتوانسته آثار خشکی را در کشور جبران کند، ولی امیدواریم با ادامه ترسالی در ماههای آینده تا حد زیادی جبران شود.




چیتچیان با اشاره به اهمیت طرح احیای دریاچه ارومیه برای وزارت نیرو گفت: در سالهای گذشته در هر سال ٤٠ تا ٤٥ سانتیمتر کاهش ارتفاع داشته‌ایم، اما امسال این کاهش ١١ سانتیمتر گزارش شده و تقریبا به شرائط تثبیت دست یافته ایم.




وی تصریح کرد: در حوضه ارومیه میزان بارش امسال نسبت به پارسال، ٥٥ درصد کاهش یافته است، اما از آنجا که اغلب بارش به صورت برف بوده است، امیدواریم در روزهای آینده شرائط بهتری داشته باشیم.




وی به برنامه رهاسازی آب سدها طبق برنامه احیا اشاره کرد و گفت: ١١٠ میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شده و این رهاسازی ادامه خواهد داشت تا به تثبیت دریاچه کمک کند و به اهداف ستاد احیا برسیم.




چیتچیان با بیان این که در دریاچه سدهای پنجگانه استان تهران ٤٦ درصد افزایش ورودی داشته ایم، گفت: تقاضای من از مردم ادامه تلاشها در صرفه جویی آب است، زیرا بدون صرفه‌جویی در تابستان به مشکل خواهیم خورد.




وزیر نیرو با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی در بخش مصرف آب شرب شهری گفت: ٦٠ درصد تامین آب از آبهای زیرزمینی است و اثر بارندگیها در آبهای زیرزمینی بسیار دیر و با فاصله یک سال ظاهر می شود.



افتتاح طرحهای آب و برق در دهه فجر


وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبتهای خود به طرحهای آماده افتتاح صنعت آب و برق اشاره کرد و گفت: دهه فجر امسال تعداد قابل توجهی طرح آبی و برقی با سرمایه‌گذاری ٥٦٣٠ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است که گام موثری در خدمت رسانی به مردم خواهد بود.




وی ادامه داد: در بخش برق ١٦٩٨ مگاوات نیروگاه آماده بهره‌برداری یا آغاز احداث است که افتتاح بخش گاز نیروگاه گنو در بندرعباس شامل ٤ واحد ١٦٢ مگاواتی، کلنگ‌زنی ٢ نیروگاه شامل نیروگاه چابهار به ظرفیت ١٦٠ مگاوات و نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر شامل دو واحد ٣٠٠ مگاواتی و یک واحد ٢٨٨ مگاواتی در این ایام انجام خواهد شد.




وزیر نیرو افزود: در ایام دهه فجر افتتاح تعداد ٤٦٣٩ طرح در بخش برق رسانی شامل بهره‌برداری از ٢ پست ٤٠٠ مگاواتی، ٥ پست ٢٣٠ مگاواتی و ٥٢ پست ١٣٢ و ٦٣ مگاواتی، تعداد ٢٧ خط اتقال و فوق توزیع و ٤٥٥٣ پروژه توزیع انجام خواهد شد.




وی به طرحهای بخش برق روستایی اشاره کرد و گفت: در این بخش ٣١٩ روستا با ٤٧٦٥ خانوار از نعمت برق برخوردار خواهند شد که ارزش تقریبی این طرحها حدود ٣٦٠ میلیارد ریال خواهد بود.




وزیر نیرو با اشاره به طرحهای آماده بهره‌برداری در بخش آبفا گفت: در این بخش ٦ آب‌شیرین کن در شهرهای ساحلی کشور به بهر‌ه‌برداری خواهد رسید که ٤ واحد از این تاسیسات توسط بخش خصوصی با ٦٢,٣ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری احداث شده است.




وی ادامه داد: همچنین تعداد ٢٠ طرح آبرسانی به ارزش ٥١٠ میلیارد ریال به بهره‌برداری می رسد که شامل ٩ ایستگاه پمپاژ و ١٠٨ حلقه چاه به ظرفیت ٢٣٦٥ لیتر در ثانیه خواهد بود. ٣٥٢ کیلومتر خط انتقال با ظرفیت ٥٧٢٦ لیتر در ثانیه در این ایام به بهره‌برداری خواهد رسید.




وزیر نیرو از بهره‌برداری از ٧ تصفیه‌خانه فاضلاب و چندین طرح جمع‌آوری فاضلاب در کشور خبر داد و افزود: این تصفیه‌خانه‌ها در شهرهای شیراز ، کاشان، اردبیل، قم، مشهد، شهرهای لرستان، رزن، رشت، هشتگرد، قره‌ضیا، سریش‌آیباد، بانه، اصفهان و نیشابور خواهد بود.




وی ادامه داد: مشخصات طرحها و شبکه‌های فاضلاب قابل افتتاح در دهه فجر شامل ١٠٧٥ کیلومتر شبکه، ٤٢,٧ کیلومتر خط انتقال و بیش از ٨٦ هزار انشعاب خواهد بود که توان جمع‌آوری ٩٦ هزار مترمکعب فاضلاب را در شبانه‌روزخواهد داشت.




چیتچیان یادآور شد: هزینه‌های انجام شده در بخش شبکه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب حدود ٣٩٤ میلیارد تومان و در بخش تصفیه‌خانه حدود ١٠١ میلیارد تومان و ٧,٩ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده است.




وزیر نیرو به طرحهای بخش آب‌رسانی روستایی اشاره کرد و گفت: تعداد ٤٤١ روستا با جمعیت ١٨٨ هزار نفر به‌صورت مجتمعهای آبرسانی با اعتبار ٨٦٧ میلیارد ریال و نیز ١٦١ روستا به‌صورت تک‌ روستایی با جمعیت حدود ٩٨ هزار نفر با اعتبار ٦٩٥ میلیارد ریال از آب شرب برخوردار خواهند شد.




چیت‌چیان از افتتاح ٤ سد با حجم مخزن ٣ میلیارد و ٣٧٤ میلیون مترمکعب خبر داد و گفت: این سدها شامل سد تالوار در شهرستان بیجار، سد سیمره در ایلام، سد سراب در گیلانغرب و سد تنگ حمام در قصرشیرین است که قابلیت تنظیم سالانه یک میلیارد و ٢٩٩ میلیارد مترمکعب خواهد داشت.



او ادامه داد: تعداد ١٣ شبکه آبیاری و زهکشی با مساحت پوشش ٢٣ هزار هکتار به ارزش ٢٩٧ میلیارد تومان نیز در این ایام به بهره‌برداری خواهد رسید.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;