آبی از کمیسیون عمران مجلس برای مهندسان گرم نشد!

نقش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پیگیری امور مربوط به مهندسان و صنعت ساختمان، بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌  از جمله این امور مهم می توان به اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، جلوگیری از حضور و دخالت افراد فاقد صلاحیت در بخش ساخت و ساز، جلوگیری از صوری کاری و امضافروشی در بخش ارائه خدمات مهندسی، جلوگیری از استفاده از مصالح غیراستاندارد در ساخت و سازها و سایر چالش های اساسی صنعت ساختمان اشاره کرد که کمیسیون عمران مجلس می تواند در زمینه شناسایی نقاط ضعف موجود و رفع آنها موثر عمل کند.
طبیعتا در همه این بخش‌ها با توجه به اینکه مجلس مرجع قانون گذاری است، کمیسیون عمران به لحاظ ارتباط با مباحث عمرانی و مهندسی، می تواند حضور مثمرثمری داشته باشد.
در عین حال پیش بینی تسهیلات خاص ازجمله معافیت های مالیاتی، تسهیلات مربوط به وام و… برای جامعه مهندسان، یکی دیگر از اقداماتی است که باید در کمیسیون عمران مجلس یازدهم به آن پرداخته شود؛ موضوعی که تاکنون در کمیسیون عمران مجلس مغفول واقع شده است.
البته هرچند شاید این مورد به طور مستقیم با کمیسیون عمران مجلس ارتباط نداشته باشد، اما به هر حال اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز مانند کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و همچنین کمیسیون قضایی و حقوقی که در پیگیری حقوق و مطالبات صنف پزشکان و وکلا عملکرد موفقی داشته اند، می توانند در این بخش به نفع جامعه مهندسی دخل و تصرف کنند.
خروجی کمیسیون بهداشت، فراتر از کمیسیون عمران
به گزارش «صما» آنچه مسلم است؛ کمیسیونی مثل کمیسیون بهداشت و درمان، در مقایسه با کمیسیون عمران بسیار بهتر عمل کرده و خروجی آن، حداقل در صنف پزشکی و رشته های وابسته به این شغل، بسیار فراتر از کمیسیون عمران بوده و توانسته است معافیت ها و تسهیلات متعددی را برای فعالان این صنف اخذ کند.
اما این در حالی است که امروز جامعه ۵۰۰ هزار نفری مهندسان در شرایطی که با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند، از این گونه امکانات بی بهره مانده اند.
در حال حاضر جمعیت زیادی از مهندسان به دلایل مختلفی از جمله رکود ساخت و ساز، باندبازی و نبود صادرات خدمات فنی و مهندسی با معضل بیکاری درگیر هستند و ضروری است که کمیسیون عمران مجلس در عین پیگیری امکانات و تسهیلات، در بخش شناساسی زمینه های شغلی جدید برای مهندسان وارد شود.
عملکرد ناموفق روسای پیشین کمیسیون عمران
اما عملکرد ناموفق کمیسیون عمران تنها به مجلس دهم برنمی گردد و این کمیسیون در دوره های گذشته نیز نتوانسته مدافع خوبی برای حمایت از حقوق و خواسته های مهندسان باشد.
روسای قبلی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور (فرج اله رجبی و سید مهدی هاشمی) نیز که چندین سال در جایگاه ریاست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قرار گرفتند، عملا نتوانسته اند در این مسیر کاری از پیش ببرند. این افراد علاوه بر اینکه در زمینه احقاق حقوق مهندسان عملکرد ناموفقی داشته اند، مسائل مهم دیگری در دوره ریاست این افراد مغفول ماند که از جمله آنها می توان به ساماندهی مهندسان اشاره کرد.
دلیل این ضعف آن بود که پرداختن به جنبه های سیاسی از سوی این افراد پررنگتر از جنبه های فنی و صنفی بوده و پیگیری امور سیاسی، اولویت بیشتری نسبت به دغدغه های صنف و جامعه مهندسی داشته است. درواقع افرادی مثل هاشمی یا رجبی در وهله اول نماینده مجلس و سپس مهندس بودند و از آنجایی که مجلس یک نهاد کاملا سیاسی است، فعالیت های سیاسی در اولویت امور آنها قرار داشته است.
نقص در ساختار تعریف شده کمیسیون عمران
بر اساس این گزارش،  این نقصان ناشی از سیستم و ساختار تعریف شده موجود در کمیسیون عمران و یا سایر کمیسیون هایی است که نتوانسته اند در صنوف مربوطه دستاوردهای خوبی را کسب کنند.
بر همین اساس، نکته مهم این است که در کمیسیون عمران مجلس یازدهم، باید متخصصان رشته های مهندسی حضور داشته باشند. درواقع افرادی می توانند درخصوص مشکلات یک صنف، از قوانین گرفته تا مسائل اجرایی و فنی و حقوقی، نظر دهند و اقدامات اثربخشی انجام دهند که تجربه و تخصص کافی داشته باشند.
بدون شک همانطور که یک مهندس نمی تواند در مورد صنف پزشکان و یا وکلا چاره اندیشی کند و باری از دوش آنها بردارد، متقابلا افراد غیرمتخصص نیز نمی توانند در رشته مهندسی ساختمان کارآمد عمل کنند.
تشکل های ساختمانی به کمک کمیسیون عمران بیایند
بنابراین پیشنهاد کارشناسان در این رابطه استفاده از نظرات و تجربیات تشکل ها و صنوف مختلفی است که در این حوزه فعالیت می کنند. به این صورت که اتاق فکری از تشکل ها و NGOهای ساختمانی تشکیل شود تا ضعف ها و اشکالات موجود شناسایی شود.
طبیعی است نمی توان از نمایندگان مجلسی که همزمان عضو چند کمیسیون تخصصی و در عین حال درگیر مسائل بومی و منطقه ای خود هستند، توقع داشت که بتوانند وارد جزئیات مسائل اجرایی در حرفه مهندسی و امور مربوط به مهندسان شوند. بنابراین اعضای کمیسیون عمران در عین اینکه ابتدا باید صلاحیت لازم را داشته باشند، به یک بازوی کمکی نیاز دارند که به آنها کمک کند.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;