آبگیری سد مخزنی در نیمه دوم سال آتی

به گزارش تاسیسات نیوز، معاون توسعه و بهره برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان، از شتاب بخشی به پروژه احداث سد مخزنی بالارود و آبگیری آن در نیمه دوم سال آینده خبر داد.


نورالدین بازگیر با اعلام این خبر افزود: این سد هم اکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار، مهرماه سال آینده آبگیری خواهد شد.


وی با اشاره به اهمیت احداث این سد گفت: کنترل سیلاب، تامین نیاز آبی اراضی کشاورزی پایین دست به وسعت 12.6 هزار هکتار، تولید انرژی برق آبی به میزان 11.5 گیگاوات ساعت و ایجاد فضای مناسب گردشگری از جمله اهداف احداث این سد مخزنی به شمار می آید.


معاون توسعه و بهره برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: این سد تاکنون در حین عملیات اجرایی، توانسته است دو سیلاب مخرب رودخانه بالارود را مهار کند.


غلامرضا حافظی بیرگانی، مجری سد بالارود نیز گفت: تاکنون برای احداث این سد حدود یک هزار و 190 میلیارد ریال از محل اعتبارات جاری، درآمد عمومی و اوراق مشارکت هزینه شده و اتمام طرح به 1400 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.


وی با اشاره به اینکه آبگیری اولیه سد در نیمه دوم سال آینده آغاز و تا پایان همان سال به بهره برداری آزمایشی می رسد، ادامه داد: ظرفیت مخزن این سد 131 میلیون متر مکعب است که نیاز آبی بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد را در آینده تامین خواهد کرد.

 

این سد دارای 1050 متر طول تاج، 10 متر عرض تاج و 84 متر ارتفاع است.


سد مخزنی بالارود توسط سازمان آب و برق خوزستان روی رودخانه بالارود در 27 کیلومتری شمال شهرستان اندیمشک(منطقه الوار گرمسیری) در حال احداث است. شرکت مشاور دزآب به عنوان مشاور و شرکت عمران مارون به عنوان پیمانکار در احداث این سد مشارکت دارند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;