آبگرمکن های خورشیدی و ورود جدی به زندگی روزمره

  آبگرمکن های خورشیدی و ورود جدی به زندگی روزمره

با وجود آنکه میانگین تابش سالیانۀ خورشید در کشور آلمان تقریبا نصف میانگین تابش خورشید در ایران است، ظرفیت آبگرمکن  های فعال در این کشور بیش از ۱۰۰ برابر کشور است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، این امر کاهش چشمگیر مصرف سوخت‌های فسیلی را در تولید آب گرم به همراه داشته است.

 

بهینه سازی مصرف انرژی یکی از اصلی ­‌ترین مباحث در ادبیات انرژی جهان است و امروزه کاهش مصرف انرژی های فسیلی، خود به عنوان یک منبع انرژی قلمداد می شود. یکی از مهم‌ترین راه های کاهش مصرف انرژی، جایگزینی فناوری‌های کنونی با سامانه هایی است که از انرژی های تجدیدپذیر به جای سوخت های فسیلی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند.

روند رو به رشد استفاده از آبگرمکن های خورشیدی در دنیا

 

گسترده ‌ترین کاربرد انرژی های تجدیدپذیر استفاده از آن‌ها برای تولید حرارت است که به طور عمده به سوخت‌های زیستی و آب‌گرمکن‌های خورشیدی مربوط می‌شود. بر این اساس، یکی از پرکاربرد‌ترین انواع فناوری‌های مرتبط با انرژیهای تجدیدپذیر، فناوری آبگرمکن‌های خورشیدی است. مجموع ظرفیت نصب شدۀ مجموع آبگرمکن های خورشیدی در سطح جهان تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۲۶۵۰۰۰ مگاوات حرارتی رسیده است

  آبگرمکن­‌های خورشیدی تقریباً به اندازۀ نیروگاه‌های بادی در دنیا مورد توجه قرار گرفته ­اند. همچنین ظرفیت نصب شدۀ این آبگرمکن ­‌ها (بر حسب گیگاوات حرارتی) بیش از ۲.۵ برابر ظرفیت تمام سلول­‌های خورشیدی جهان (بر حسب گیگاوات الکتریکی) است. روند رو به رشد ظرفیت نصب شدۀ آبگرمکن­‌های خورشیدی در سطح دنیا  نیز گویای این است که فناوری مذکور توانسته جای خود را در میان سیستم­‌های گرمایشی به خوبی باز کند.

آمار‌ها حاکی از آن است که اقتصادهای در حال توسعه پا به پای کشورهای توسعه یافته در حال گسترش استفاده از فناوری آبگرمکن‌های خورشیدی هستند تا بتوانند مصرف سوخت‌های فسیلی را متوقف کنند. چین، آمریکا، آلمان، ترکیه، برزیل، هند و ژاپن در استفاده از انواع این آبگرمکن‌ها پیشرو هستند.

تابش مناسب خورشید در ایران

 

میانگین سالانۀ تابش خورشید در ایران از متوسط جهانی آن بیشتر بوده و در نتیجه استفاده از ظرفیت انرژی خورشید نسبت به سایر انواع انرژی های تجدیدپذیر از اولویت بالایی برخوردار است . کشور ایران در طول سال به طور میانگین بیش از ۳۰۰ روز آفتابی را تجربه می‌کند . برای درک ضرورت توجه به گسترش این فناوری در کشور کافی است بدانیم علیرغم اینکه میانگین تابش سالیانۀ خورشید در کشور آلمان تقریباً نصف میانگین تابش در ایران است، ظرفیت آبگرمکن های فعال در این کشور، بیش از ۱۰۰ برابر کشور ماست.

با توجه به در دسترس بودن فناوری آبگرمکن های خورشیدی و صرفه اقتصادی استفاده از آن‌ها در کشور، لازم است سیاست گذاران عرصۀ انرژی و فعالان اقتصادی به گسترش این فناوری نوین به خصوص در مناطق آفتابی جنوب، مرکز و شرق کشور توجه ویژه ای داشته باشند. امید است با استفاده از این فناوری، هدررفت سوختهای فسیلی در تامین آب گرم مصرفی کاهش یابد.

 

مراجع:

۱) گزارش آژانس بین المللی انرژی در مورد گرمایش خورشیدی در سطح دنیا (Solar Heat Worldwide)، ویرایش ۲۰۱۳

۲) گزارش وضعیت جهانی انرژی های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۳، شبکۀ سیاستگذاری انرژی های تجدیدپذیر برای قرن ۲۱ (REN۲۱)

۳) گزارش وضعیت استفاده از انرژی خورشید در ایران و سایر کشور‌ها، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، خردادماه ۱۳۹۱

 پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;