آبفا و مجریان تاسیسات مکانیکی، به جامانده های گروه تخصصی مکانیک

تاسیسات نیوز: رئیس سابق گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی در باره پروژه های در دست اجرا گفت : موضوع آبفا و بحث مجریان تاسیسات مکانیکی جزو مهمترین مباحث به جا مانده در زمینه مباحث صنفی و تخصصی گروه مکانیک سازمان می باشد که ضروری است در هیئت رئیسه آتی گروه تخصصی استان به آنها پرداخته شود. به علاوه پرداختن به بحث صرفه جویی در مصرف انرژی و حرکت به سمت ایجاد ساختمان های آرمانی سبز، می تواند از اهداف گروه های تخصصی بعدی باشد.
محمدحسن جعفری پایدار، رئیس گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار تاسیسات نیوز در باره مهمترین دستاوردهای گروه تخصصی فعلی، ضمن اشاره به بازبینی کامل و تدوین مجدد گزارشات نظارت مرحله ای تاسیسات مکانیکی ساختمان بر طبق مقررات موجود گفت :‌
گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با دعوت از اعضاء پیشکسوت و مجرب و با تشکیل کارگروه های تخصصی موضوعی، اقدام به تدوین شرح خدمات طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی ساختمان پرداخته  و نسبت به بررسی و پاسخ به استعلامات و پیشنهادات فنی و تخصصی اعضا و دفاتر نمایندگی شهرستان های استان و سایر مراجع ذیربط  اقدام نموده است .
تهیه پیش نویس بازبینی مبحث هفده مقررات ملی ساختمان
عضو پایه ارشد رشته تاسیسات مکانیکی ساختمان در ادامه یادآور شد :
تهیه پیش نویس بازبینی مبحث هفده مقررات ملی ساختمان،  تدوین شرح خدمات طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی ساختمان و تدوین و اجرای دستورالعمل تشخیص صلاحیت کنترل کنندگان طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی ساختمان و ناظران گاز استان از جمله دیگر مواردی است که می توان در این حوزه به آن اشاره کرد .
به گفته این کارشناس رسمی دادگستری همچنین  تعریف و ارائه پیشنهاد به واحد آموزش سازمان نظام مهندسی  در خصوص دوره ها و سمینار های تخصصی و بازآموزی اعضای مکانیک سازمان نظام مهندسی استان از جمله دیگر اقدامات این مجموعه به شمار می آید .
دست ناپیدا در عقیم ماندن اجرای طرح نظارت بر طراحی و اجرای تاسیسات آبفا در استان آذربایجان شرقی با وجود پی گیری‌ها
جعفری در ادامه با اظهار تاسف نسبت به عدم پیشرفت  اجرای طرح نظارت بر طراحی و اجرای تاسیسات آبفا در استان آذربایجان شرقی علیرغم آماده بودن تمام بسترهای آن، گفت :‌
این امر در هیئت چهار نفره استان بنا به دلایل نامشخص با وجود پیگیری های مداوم از جانب گروه تخصصی  و سازمان نظام مهندسی استان و تائید و تاکید سازمان آب و فاضلاب استان نیز بی نتیجه مانده است.
وی تصریح کرد:  همچنین موضوع بازبینی شیوه نامه طراحی آتش نشانی در مراحل پایانی بود که به نظر می رسد با توجه به اتمام زمان گروه فعلی، در صورت رغبت گروه تخصصی آتی به  جمع بندی رسانده شود.
آبفا و مجریان تاسیسات مکانیکی پروژه‌های در دست اجرا
وی در باره پروژه های در دست اجرا گفت : موضوع آبفا و بحث مجریان تاسیسات مکانیکی جزو مهمترین مباحث به جا مانده در زمینه مباحث صنفی و تخصصی گروه مکانیک سازمان می باشد که ضروری است در هیئت رئیسه آتی گروه تخصصی استان به آنها پرداخته شود. به علاوه پرداختن به بحث صرفه جویی در مصرف انرژی و حرکت به سمت ایجاد ساختمان های آرمانی سبز، می تواند از اهداف گروه های تخصصی بعدی باشد.
 رشد گروه‌های تخصصی در گرو حذف بوروکراسی های موجود
رئیس وقت گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی افزود :‌
مسئولیت و دایره عملکردی گروه های تخصصی در نظام نامه گروه های تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها که توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در پائیز ۱۳۹۵ تدوین و ابلاغ شده است، به صراحت مشخص و تعریف شده است. آنچه که باعث توانمند شدن و اثر بخشی مثبت گروه های تخصصی خواهد شد.
وی  به رسمیت شناختن جایگاهی غیر تشریفاتی از جانب هیئت رئیسه و هیئت مدیره و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای تک تک گروه های تخصصی را مهم برشمرد و افزود :‌
اخذ نظرات گروههای تخصصی در اموری است که اختصاصا به آن رشته مربوط است که این موضوع به صراحت در نظام نامه گروههای تخصصی بیان شده است، ولی در عمل، ملاحظه و رعایت نمی شود.
توسعه مسائل تخصصی تا مرزهای فنآوری و بومی سازی
جعفری یادآور شد:
در جائی که تشکیل جلسات هیئت رئیسه گروه تخصصی با بروکراسی مواجه و منوط به تأیید رئیس وقت سازمان گردیده و ایشان الزام قانونی تشکیل جلسات هیئت رئیسه گروه تخصصی در بازه های زمانی حداکثر دو هفته را که نص صریح نظام نامه گروه های تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها می باشد ، نادیده گرفته و درخواست تشکیل جلسه توسط رئیس گروه تخصصی را بی پاسخ می گذارد ، به طوری که میانگین زمانی تشکیل جلسات هیئت رئیسه گروه تخصصی هر شش هفته یکبار است، صحبت از مسئولیت بزرگ گروه تخصصی بسیار فانتزی است. در صورت حل شدن چنین مشکلاتی، توسعه مسائل تخصصی به مرزهای فن آوری همگام با استانداردهای پیشرفته و بومی سازی پیشرفت ها متناسب با اقلیم منطقه در راستای بهینه سازی مصرف منابع و انرژی، می تواند بزرگترین مسئولیت گروه تخصصی باشد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;