چالش مدیران جوان در دنیای تاسیسات

تاسیسات نیوز/سعید سعیدی: صنعت تاسیسات کشور یکی از قدیمی‌ترین صنایعی است که از گذشته تا هنوز هم حضور قوی و محکمی در کشور داشته است. همین استمرار حضور باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های قدیمی همگام با تکنولوژی‌های پیشرفته امروز و آگاهی از سلایق مشتری‌ها و برخی از عوامل دیگر، در شیوه مدیریت خود بازنگری کرده و کار را به مدیران جوان بسپارند.
از این رو، محوریت گفت‌وگوی این هفته را به چالش مدیران جوان اختصاص داده‌ایم و گپ و گفتی با مهدی بستانچی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دمنده، مهندس کوثر جعفری مرندی، رییس واحد مهندسی و فروش و عضو هیات مدیره موسسه فنی شاهرخی و محمد علی نسل سراجی، مدیر عامل شرکت آوش تهویه پایتخت زده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

چالش مدیران جوان

بستانچی از چالش تجربه به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش مدیران جوان یاد کرد و گفت: مدیران جوان با چالش‌های زیادی مواجه هستند که بزرگ‌‌ترین آن‌ها چالش تجربه است.
او افزود: عدم تجربه کافی در حوزه‌های مرتبطی که یک مدیر جوان با آن در ارتباط است، تاثیر زیادی در نوع مدیریت و نوع نگاه او به فرآیندهای شرکت خواهد داشت.
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دمنده به سطح بالای آگاهی و دانش مدیران جوان اشاره کرد و گفت: به‌جرات می‌توان گفت مدیران جوان دانش متناسب با کار خود را دارند و از این نظر حتی می‌توانند عملکرد بهتری نسبت به مدیران سنتی داشته باشند، اما نمی‌توان تجربه مدیریت‌های گذشته خود را منکر شویم، چرا که این تجربیات در بسیاری از موارد تاثیر قوی‌تر، پررنگ‌تر و کامل‌تری از دانش مدیران جوان خواهد داشت.
بستانچی تصریح کرد: به همین جهت برای مدیران جوان لازم است که از تجارب مدیریت‌های گذشته استفاده کنند و لزوم استفاده از تجربیات مدیران قبل از خود را در کار جدی بگیرند تا بتوانند شاهد پیشرفت و موفقیت‌های قابل توجهی باشند.
چالش مدیران جوان
جعفری در خصوص چالش مدیران جوان گفت: به مدیران جوان امروزی که نوعاً دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، بسیار بیشتر از نسل‌های قبلی با نگاه تردید نگریسته می‌شود. بسیاری از مدیران نسل قبل، پیش از آنکه “مدیریت” را فرا گیرند، جاگاه مدیریت را دریافت می‌کردند.
او ادامه داد: مالکان کسب و کار، صاحبان کارگاه‌ها، جانشینان حجره‌های پدری و بخش بزرگی از به اصطلاح مدیران نسل قبل، ابتدا صاحب عنوان مدیر شدند، سپس از روش‌های تجربی و آزمون و خطا بالا و پایین این سمت را آموختند و تجربه بهترین معلم ایشان شد. این موضوع حتی در بسیاری از مشاغل اجرایی کشوری نیز مصداق دارد.
رییس واحد مهندسی و فروش موسسه فنی شاهرخی با اشاره به اینکه این موضوع در مورد مدیران جوان امروزی صادق نیست، اظهار کرد: اگرچه مدریت علم است و قابل فرا گرفتن، مثل تمام علوم، اما بدنه مدیران تجربی نسل قبل، نمی‌توانند جوانان آموزش‌دیده و آماده به ورود به حوزه تجربه را بپذیرند. این درحالی است که مجهز بودن به ابزارهای علمی قبل از ورود به حوزه تجربه می‌تواند سرعت سعی و خطای نسل قبل را بسیار بسیار کاهش دهد و ابزارها و سیستم‌های مدرن و نوآورانه را جایگزین بسیاری از روش‌های کند و سنتی سازد.
عضو هیات مدیره موسسه فنی شاهرخی افزود: شاید یکی از دلایلی که در حوزه ملی هم جوانگرایی جدی گرفته نمی‌شود همین باشد. ترس از اینکه نسل جدید، بی‌توجه به تجربیات قبلی، اشتباهات نسل پیشین را دوباره در مسیر سعی و خطا تکرار کند، جامعه را از بکارگیری جوانان در سمت‌های جدی مدیریتی باز می‌دارد. اما شاید تشکیل حلقه‌های مشاوره خبرگان در کنار مدیران جوان این نقیصه را نیز مرتع سازد.
جعفری به سابقه همکاری با مدیران جوان و بهره‌مندی از دانش آن‌ها اشاره کرد و گفت: شخصا از کار با مدیران جوان که گاه و بی‌گاه در سمت‌های بالا افتخار همکاری با ایشان را داشته‌ام بسیار بسیار بهره برده‌ام، چرا که علاوه بر دانش و ابزارهای علمی، چندین برابر همتایان مسن‌تر خود، انگیره و دلیل برای ارائه بهترین کار خود را دارند که باعث می‌شود نتایج ایشان قابل تحسین و خلاقانه باشد.
چالش مدیران جوان
سراجی از اصل مشتری‌مداری و مهارت ارتباط با مشتری به‌عنوان کلیدی‌ترین چالش‌های مدیران جوان یاد کرد و گفت: جلب اطمینان مشتریان مسن در ارتباط با مدیران جوان یکی از چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم که البته با توجه به علم و اطلاعات و همچنین سابقه نسبی، قابل حل است.
او در ادامه افزود: ایجاد ارتباط قوی با پرسنل و نیروهای مجموعه و همبستگی هرچه بیشتر بین پرسنل از نیروهای خدماتی تا مسئول دفتر، از پرسنل حسابداری تا مهندسین فروش و … از دیگر مواردی است که بیشتر مدیران جوان در مدیریت آن با معضل مواجه هستند.
مدیر عامل شرکت آوش تهویه پایتخت با اشاره به عدم ثبات در بازار از مسائل مالی به‌عنوان یکی دیگر از دغدغه‌های مدیران جوان یاد کرد و گفت: نبود ثبات در بازار باعث شده تا گاهاً با مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی و مشکلات مالی مواجه شویم که دغدغه بزرگی برای مدیران جوان محسوب می‌شود که نیاز به دوراندیشی و برنامه‌ریزی دارد؛ در این مورد، تجربه مدیران سنتی بسیار کارساز است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;