وزارت نفت برای توسعه دانش انرژی‌های تجدیدپذیر سند راهبردی تدوین می کند

 

مدیرکل سیاست گذاری، طراحی و مهندسی پایه وزارت نفت با اشاره به تشکیل شورای راهبری توسعه فناوری‌های انرژی کارآمد و انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت نفت، از تدوین فناوری‌های اولویت‌دار این حوزه خبر داد.

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  محمدرضا خطاطی افزود: هم اکنون 13 جلسه برای این شورا با حضور ذی نفعان برگزار و نزدیک به 100 پروژه از چهار شرکت اصلی وزارت نفت برای اجرا مصوب شده است.

وی یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شورا را که موجب پیشبرد اهداف آن می‌شود، حضور نمایندگان از دستگاه‌های اجرایی مختلف کشور دانست و تصریح کرد: در این شورا اعضایی از شرکت‌های خدمات انرژی، دانشگاه‌های شریف و خواجه نصیرالدین طوسی، سازمان بهره‌وری انرژی ایران، پژوهشگاه نیرو و معاونت فناوری ریاست‌جمهوری حضور دارند.

خطاطی با تاکید بر این که ارتقای راندمان انرژی و توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر، یکی از ضرورت های امروز صنعت نفت و کشور است، گفت: برای دستیابی به هر یک از این اهداف، به فناوری نیاز داریم و به این ترتیب، فناوری بازیکن اصلی این عرصه است.

وی به گام‌های بلند کشورهای پیشرفته در این حوزه اشاره کرد و به شانا گفت: توجه بیش از پیش کشورهایی همانند ژاپن که منابع فسیلی ندارند، به فناوری‌های انرژی کارآمد می‌تواند در سال‌های آتی تاثیر محسوسی بر قیمت نفت بگذارد، زیرا این گونه کشورها به دنبال اقتصادی کردن استفاده از این انرژی‌ها هستند.

خطاطی با اشاره به وجود منابع غنی و متنوع از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور گفت: در جای جای ایران منابع غنی از انرژی‌های بادی گرفته تا زمین‌گرمایی و بیوماس وجود دارد که باید سعی شود در همکاری و همیاری گسترده همه دستگاه‌های کشور اقتصادی و به کارگرفته شود.

 

مدیرکل سیاست گذاری، طراحی و مهندسی پایه وزارت نفت، صنعت نفت را یکی از بزرگ ترین مصرف‌کنندگان انرژی در کشور عنوان و اظهار کرد: براساس یک طرح تحقیقاتی که در سه منطقه عملیاتی صنعت نفت انجام شده است، مشخص شد که در این مناطق پتانسیل کاهش شدت مصرف انرژی به میزان حداقل 30 درصد وجود دارد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب می‌توان با بهره‌گیری از پتانسیل‌ انرژی‌های تجدیدپذیر و راهکارهای افزایش راندمان، نه تنها در صنعت نفت که در بسیاری از بخش‌های کشور، شدت مصرف انرژی را کنترل و بهینه کرد.

خطاطی مزیت استفاده از این انرژی‌ها را کاهش گازهای گلخانه‌ای و سایر اثرات نامطلوب سوخت‌های فسیلی و افزایش توان ذخیره و صادرات این دسته از انرژی‌ها برشمرد.

وی با تاکید بر این که فناوری زنجیره اصلی در تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور و بهینه‌سازی مصرف است، افزود: برای رسیدن به این اهداف باید یک همت جمعی در همه دستگاه‌های اجرایی کشور و وزارتخانه‌های مرتبط شکل بگیرد.

پایان پیام/.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;