هود را دریابید!

 

KN6-10089

 هود را دریابید !

گروه تاسیسات : تمیز نگه داشتن آشپزخانه و تجهیزات آن به دلایل بهداشتی اهمیت زیادی دارد زیرا بیماری های زیادی از طریق وسایل موجود در آشپزخانه به فرد منتقل می شود برای این منظور، درآشپزخانه های مدرن و در بالای اجاق گاز فضایی کوچک اما به شدت حیاتی در نظر گرفته شده است که مختص نصب هود یا هواکش پیشرفته می باشد. مهم ترین کار این دستگاه جمع آوری بوم های نامطبوع فضای آشپزخانه است. بر خلاف تصور برخی از مردم، هود نوعی سیستم تهویه هوا محسوب می شود بنابراین گاهی اوقات کارکرد نامناسب آن بر کیفیت هوای داخل خانه تاثیر سوء بر جای می گذارد و حتی کارکرد دیگر دستگاه های تهویه منزل را مختل می کند. آشپزخانه شما هود دارد و یا اینکه می خواهید در آینده از این سیستم استفاده کنید، فرقی نمی کند، ما در این مقاله شما را با شیوه های نصب، نگهداری و تعمیرات انواع هودهای آشپزخانه آشنا می کنیم.

کاربرد هود

هود در آشپزخانه کاربردهای زیادی دارد. مهم ترین کار آن جذب بو، دود و بخارهایی است که در هنگام آشپزی بلند می شود. به عبارت دیگر؛ هود با این کار، گاز، رطوبت و چربی معلق در هوا را به بیرون از منزل می کشد و میزان رطوبت را در حد مناسبی ثابت نگاه می دارد. فایده  این عمل این است که چربی و رطوبت روی سقف و دیوارها نمی نشیند و آشپزخانه برای مدت زمان بیشتری تمیز می ماند. در صورتی که هود یا دستگاه هواکش در آشپزخانه نصب نباشد، بالا رفتن رطوبت شرایط را برای رشد میکروب ها، قارچ ها و کپک ها فراهم کرده و سلامت اعضای خانواده را به خطر می اندازد.

 

انواع هود

به طور کلی در حال حاضر دو نوع هود در بازار موجود است. هودهای تصفیه کننده هوا و هودهای دارای خروجی هوا، هودهای تصفیه کننده، گرد و غبار و  بو را به داخل می کشند، ذرات معلق را تا حد ممکن از هوا می گیرند و دوباره هوای تصفیه شده را داخل آشپزخانه باز می گردانند. هودهای دارای خروجی هوا به یک کانال متصل شده اند که گرد و غبار، چربی و بوهای نامطبوع از طریق آن به بیرون فرستاده می شود. این هودها به دو شکل هودهای معمولی و شومینه ای در بازار موجود است. هودهای معمولی نسل قدیمی هودهای به حساب می آیند، بالای اجاق گاز نصب می شوند، کمی کوچک تر از ابعاد اجاق گاز هستند. به دیوار وصل می شوند، اغلب زیر یک کابینت دیواری قرار دارند و به وسیله یک دریچه و از آنجا به پشت بام و خارج هدایت می کنند. عیب هودهای فوق این است که به مرور زمان روی عایق بندی و رنگ سقف تاثیر می گذارند. هودهای شومینه ای بلندتر، بزرگ تر و به شکل قیف برعکس هستند. جنس این هودها از مس، فلزهای اکسید نشدنی یا دیگر فلزاتی هستند که در مقابل گرما یا دوام هستند و به راحتی تمیز می شوند. هواکش این هودها گاهی به دیوار و گاهی به سقف وصل می شود که نوع سقفی آن به هودهای جزیره ای معروف است و اطراف آن شیشه ای است. خاطر نشان می شود؛ بهترین مکان برای نصب هود بالای اجاق گاز و در فاصله 40 تا 60 سانتی متری است. به همین دلیل به نظر می رسد هودهای معمولی کارآمدتر از نسل جدید هودهای شومینه ای و جزیره ای اند.

 

اجزای تشکیل دهنده هود

الف) فیلترها : تمامی هودها فیلتری دارند که مقدار زیادی از چربی و گرد وغباری که گاهی وارد کانال هواکش می شود را جذب می کند. در صورتی که به هر دلیلی امکان نصب هواکش برای شما مقدور نیست، از فیلترهای زغالی استفاده کنید. این نوع فیلترها گرد و غبار و چربی را بهتر به خود جذب می کنند و گر چه به اندازه هودهای دارای هواکش موثر نیستند اما به هر حال موجب پاک تر شدن هوای آشپزخانه می شوند. فیلترهای متالیک طول عمر زیادی دارند و در صورتی که همراه با فیلتر زغالی استفاده شوند می توانند بسیار کاربردی باشند. فیلترهای چربی فقط چربی را جذب می کنند و فیلترهای زغالی بوهای نامطبوع را جذب می کنند ولی به تنهایی چندان کارآمد نیستند.

ب) لامپ : تقریبا تمامی هودها مجهز به لامپی هالوژنی هستند که به شما کمک می کند تا اجاق گاز و غذایتان را بهتر ببینید.

پ ) حسگر : برخی از هودها به حسگرهایی مجهز هستند که اجازه می دهد قدرت مکش هود با مقدار آلودگی موجود در هوا هماهنگ شود.

ت ) : کلید تنظیم کننده دور موتور : هود ها دارای سه نوع سرعت هستند که میزان قدرت دور موتور را برحسب میزان آلودگی هوا تنظیم می کند. برای آنکه قدرت مکش یک هود را آزمایش کنید کافی است یک برگ کاغذ یا تکه ای نخ را زیر آن قرار دهید.

 

نظافت هود

تمیز نگه داشتن آشپزخانه و وسایل آن به دلایل بهداشتی اهمیت زیادی دارد زیرا بیماریهای زیادی از طریق وسایل موجود در آشپزخانه به فرد منتقل می شود یکی از این وسایل که بوی دود ، رطوبت و چربی اضافه را هنگام پخت غذا جذب می کند هود روی گاز است. هود آلودگی موجود در هوا را به سمت خود می کشد، به همین خاطر داخل هود فضای مناسبی برای رشد کپک ها و باکتری ها است. برای افزایش طول عمر هود، کاهش مصرف انرژی و از همه مهمتر داشتن هوای پاک تر به موارد زیر توجه کنید:

  •        حداقل یک بار در ماه هود را تمیز کنید . ( به ویژه اگر از گریل استفاده می کنید )
  •        برای اینکه هود آشپزخانه درست کار کند، باید از داخل و خارج تمیز شود.
  •        ابتدا هود را خاموش کنید سپس با آب ولرم و مواد شوینده خارج و داخل هود را تمیز کنید. ضمنا کثیفی روی پره های فن نباید فراموش شود.
  •        مراقب باشید به لامپ و پریز برق هود آسیبی وارد نشود.
  •        پنجره فلزی را که چربی به خود می گیرد در آب ولرم حاوی مواد از بین برنده چربی خیس کنید تا چربی ها پاک شود یا اینکه با کمک برس هر دو طرف آن را بشویید و قبل از اتصال مجدد کاملا خشک کنید. ( یک دستمال آغشته به نفت هم به سادگی می تواند هر گونه رد چربی را از بین ببرد. )
  •       فیلترهای فعال ذغالی که قابل شستشو نیستند لزوما باید عوض شوند. زیرا ذغال با کثیف شدن اثر خود را ازدست می دهد بنابراین اگر زیاد پخت و پز می کنید هرچند ماه این فیلترها را تعویض کنید. ( فیلترهای متالیک را می توانید به آسانی در ماشین ظرفشویی بشویید. )
  •        برای تمیز کردن هودهایی از جنس فلزهای اکسید ناشدنی می توانید از موم عسل استفاده کنید.

 

 

جدیدترین فناوری

دو شرکت ایتالیایی سازنده وسایل آشپزخانه به نام های ( Snaidero ) و ( Falmec) در یک ار گروهی، هود آشپزخانه ای را طراحی کرده اند که به تکنولوژی یونیزاسیون مولکول های هوا مجهز است. مکانیزم هودهای فعلی موجود در بازار به گونه ای است که همانند یک فن مکنده، هوای آشپزخانه را تعویض می کند و بوی نامطبوع را به کمک دودکشی به خارج از ساختمان هدایت می کند. اما محصول کار این شرکت ایتالیایی که هود سبز لقب گرفته، با بهره گیری از صفحات دو قطبی الکتریکی، مولکول هایی را که باعث بوی نامطبوع می شوند، از لا به لای مولکول های هوا جدا کرده و هوای محیط را تصفیه و تمیز می کند. ترکیبات عالی فرار ( VOCS) از هوای خانه حذف می شوند و طی فرایندی به بخار آب و دی اکسید کربن تبدیل شده و به فضای محیط باز می گردند.

این هود همچنین باکتری ها، ویروس ها و ذرات آلرژی زای موجود در هوا را هم با تخریب غشای سلولی یا خنثی کردن دیواره ها هاگ، نابود کرده و هوای سالمی برایتان فراهم می آورد. جالب اینجاست که؛ فعالیت این هود تنها به زمان آشپزی در آشپزخانه مرتبط نمی شود. بلکه در حالت عادی هم می تواند روشن باشد و هوا را تصفیه کند. یک سنسور در بدنه آن تعبیه شده که عملکرد آن با لو گویی شبیه یک برگ درخت بر بدنه هود مشخص می شود. و هر زمان که هوای محیط تمیز شد، رنگ آن از زرد به سبز تغییر می کند. البته هنوز خبری از قیمت و زمان ورود این محصول به بازار در دست نیست. اما عملکرد چندگانه آن می تواند نظر اکثر خانم های خانه دار و طراحان داخلی را به خود جلب کند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;