ویروسی در نظام مهندسی

روح اله واصف
سردبیر تاسیسات نیوز
دهکده جهانی با همه خوبی‌ها و لذاتش دارای معایبی هم هست. نمونه بارز آن همین ویروس کوچک است که اگر در میان بازاری در چین، یک نفر را درگیر کند، ما مجبور می‌شویم در خانه خود نیز دستمان را ضدعفونی کنیم. به هرحال یک مشکل جهانی از همین یک نفر شروع شده است و تمام دنیا با هم در حال درآوردن این سنگ بزرگ از درون چاه هستند. حال این سوال مطرح است که وقتی چنین مشکلات بحرانی را می‌توان با پروتکل‌هایی سریع و عالمانه مهار کرد، چرا از حل برخی مشکلات بدیهی عاجزیم؟
یکی از مشکلات بحرانی و فوق حاد جامعه نظام مهندسی تهران، نبود هیچ راهکاری برای بازرسی سیستم‌های اطفاء حریق ساختمان‌های کوچکی است که همکاران ما برای بازرسی اسمی سیستم آبفا ولی برای بازرسی کل سیستم تاسیسات آن وارد می‌شوند و نمی‌دانند که بازرسی سیستم اطفاء با آنان هست یا خیر.
این دوراهی بازرسی یا عدم بازرسی چنان جدی است که شنیده‌های ما حاکی از بروز مشکلاتی برای برخی همکاران در دادگاه شده است و منجر به صدور احکام محکومیت برای آنها شده است.
سازمان آتش نشانی نیز با وجود دریافت وجوهی برای این ساختمان‌ها از بازرسی آنها سرباز می‌زند و این ماجرا پیچیده‌تر می‌شود.
در میان این بحبوحه مشکلات عدیده، نفر دیگری به نام سازمان آبفا وارد می‌شود و با نادیده گرفتن تمام پیشرفت‌های چشمگیر در تاسیسات آب و فاضلاب ساختمان‌ها با تندی با مهندسان خدوم مکانیک برخورد می‌کند و بازی را یک طرفه برهم می‌زند.
سوال اساسی اینجاست که آیا ما دارای گروه تخصصی مکانیک نیستیم؟ آیا ما دارای هیئت رئیسه و رئیس نیستیم؟ همکاران ما به مبلغی ناچیز نسبت به هزینه ساخت ساختمان، با جان خود در ساختمان‌ها بازی می‌کنند ولی باید محکوم شوند و توهین بشنوند و در قامت عمله طرب در ساختمان ظاهر شوند!
به خوبی به یاد دارم که وقتی در حدود چهار سال پیش برای نخستین بار برای بازرسی ساختمان‌های متراژ کوچک وارد این سازه‌ها می‌شدیم کارفرما و متاسفانه اکیپ‌های اجرا با مفهومی به نام ونت و نحوه اجرای آن کاملاً بیگانه بودند. تست فاضلاب و خط آب بهداشتی و سیستم گرمایش و سرمایش را از ما آموختند و اکنون سازمان آبفا چنین رفتاری با ما دارد. همکارانی که در قامت گروه تخصصی سازمان ایفای نقش می‌کنند، در حال انجام چه وظیفه خطیری هستند که پس از گذشت چند سال هنوز این مشکلات بنیادی حل نشده باقی مانده است؟ برگشت به عقب در نظام مهندسی که داعیه مدیریت بازار ساخت و ساز را دارد به چه معناست؟ در این خصوص قصد داریم چراغ قوه خود را به برخی زوایای تاریکی بیندازیم که گویی سال‌هاست فراموش شده است و شاید باعث ارتزاق برخی! دانسته‌ها، مدارک و نقطه نظرات خود را برای ما بنویسید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;