مناسب ترین ها برای یک خانه هوشمند

 

 

همیشه مهم‌ترین و جذاب‌ترین مساله برای مشتریان، قیمت تمام‌شده یک محصول است، البته در سیستم هوشمند این مساله مقداری پیچیده‌تر است.در سیستم‌هاي سنتی، محاسبه هزینه‌ها بسیار ساده است.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز ، شما مي‌توانید با داشتن قیمت کلیدهای روشنایی و میزان سیم‌کشی، هزینه‌ها را به‌سادگی محاسبه کنید، ولی در سیستم هوشمند نکات مهمی وجود دارد که مي‌تواند قیمت تمام‌شده را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. براي بررسی این موضوع لازم است به‌طور مختصر با نحوه کارکرد سیستم هوشمند آشنا شوید. کارکرد این سیستم با نحوه کارکرد سیستم سنتی کاملا متفاوت است. در سیستم هوشمند هیچ سیم برقی به کلید هوشمند، سنسورها و ديگر تجهیزات هوشمند متصل نیست. این تجهیزات تنها با یک کابل 2 زوج به یکدیگر متصل مي‌شوند. (در سیستم KNX) یک زوج سیم وظیفه انتقال داده‌ها و زوج دیگر برق ولتاژ پایین مصرفی تجهیز هوشمند را منتقل مي‌کند.

این کابل پس از گذر از داخل ساختمان وارد پانل کنترلی مي‌گردد و در داخل پانل عملگرها را نیز به یکدیگر متصل مي‌کند. باید توجه داشت که نحوه اتصال تجهیزات با کابل دارای قواعد و استاندارد خاصی است که حتما طراحی آن باید توسط کارشناس این سیستم صورت پذیرد.

 

 

عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌هاي هوشمندسازی

در این قسمت فاز هر مصرف کننده به عملگر داخل پانل کنترلی وصل شده و نول نیز به سیم نول مجموعه متصل مي‌گردد. حال عملگرها بر اساس فرامین و سیگنال‌هایی که از کلیدهای هوشمند، سنسورها و… دریافت مي‌کنند، سناریوی مربوط به آن سیگنال، که قبلا بر روی سیستم برنامه‌ریزی شده است را اجرا نموده و خروجی مصرف‌کننده یا مصرف‌کننده‌هاي مربوطه را فعال مي‌کنند. تاکید مي‌شود که انتخاب عملگرها در اینجا بسیار موثر است. هر کارخانه عملگرهای متفاوتی برای کاربردهای مختلف تولید مي‌کند. به عنوان مثال عملگرهاي دو، چهار، دوازده و شانزده فولد که جهت عمل سوییچ به کار گرفته مي‌شوند. به‌عنوان نمونه، در صورتی که یک عملگر سوییچ فقط بخواهد تعداد محدودی لامپ کم‌مصرف را کنترل کند، به استفاده از عملگر 16 آمپر که قیمت بالاتری دارد، نیازی نخواهد بود و یک عملگر 6 یا 10 آمپر کفایت مي‌کند.

 

 

کجا هوشمند، کجا سنتی؟

همانطور كه قبلا هم گفته شد، استفاده از کلید‌هاي هوشمند در همه فضاها ضروری نیست و مي‌توان از کلیدهای سنتی که قیمت بسیار پایین‌تری دارند استفاده کرده و آنها را از طریق ورودی‌های دیجیتال به سیستم هوشمند متصل كرد. این کار قیمت سیستم را به‌طور قابل‌ملاحظه‌اي کاهش خواهد داد. همچنین کلیدهای هوشمند دارای تنوع زیادی هستند، شما مي‌توانید کلیدهای تولیدی شركت‌های مختلف را از لحاظ قیمت، ظاهر و امکانات بررسی کرده و مناسب‌ترین را انتخاب کنید. شركت‌های مختلف کلیدهای هوشمند با امکانات مختلف را ارائه مي‌دهند.

 

این کلیدها به صورت دو، چهار، شش یا هشت فولد عرضه مي‌شوند و بعضی امکانات نظیر سنسور دما، ورودی دیجیتال و… را روی خود دارند. شما مي‌توانید در سالن پذیرایی ساختمان به جای استفاده از چهار کلید دو پل از یک کلید هوشمند هشت فولد استفاده کنید که فضای کمتری را بر روی دیوار اشغال مي‌کند و ضمن اینکه کنترل را برای شما ساده مي‌كند، باعث زیبایی خانه شما خواهد شد.

 

یک کلید با چند کاربرد؟

باید توجه داشت که یک کلید هوشمند تنها وظیفه کنترل روشنایی‌ها را برعهده ندارد و مي‌تواند انواع سیستم‌ها را با سناریو‌هاي مختلف اجرا كند. در حقیقت، شما مي‌توانید از طریق یک کلید هوشمند همه تجهیزات متصل به سیستم هوشمند را کنترل کنید. مثلا مي‌توانید برنامه‌ریزی کنید که با فشار دادن یکی از کلیدها ضمن روشن شدن دو خط روشنایی مختلف در خانه، پرده همان اتاق بسته شود. همچنین شما در این سیستم محدودیتی براي کنترل تجهیزات مختلف توسط کلید هوشمند را نخواهید داشت؛ مثلا مي‌توان سیستم را طوری برنامه‌ریزی کرد که با زدن یک کلید در داخل ساختمان روشنایی‌هاي داخل حیاط را هم روشن کنید. از امکانات مهم دیگر یک کلید هوشمند این است که هر کلید آن مي‌تواند در سه حالت عمل کند، شما حتما با عملکرد کلیدهای موس در کامپیوتر آشنایی دارید. این عملکرد در کلید هوشمند نیز وجود دارد؛ یعنی مي‌توان برای زدن یک ضربه بر روی یکی از باتن‌هاي کلید یک سناریو، جهت زدن دو ضربه بر روی همان باتن یک سناریو و برای نگه داشتن آن سناریوی دیگری تعریف کرد. پس مي‌بینیم با توجه به تنوع و گستره بالای عملکرد یک کلید هوشمند، انتخاب صحیح آن بسیار مهم است و باید دقیقا بررسی شود که وقتی یک کلید را براي یک فضا در خانه انتخاب مي‌کنید، چه انتظاراتی از آن دارید؟

هزینه‌ها

اما در مورد هزینه‌ها شما مي‌توانید به جای یک کلید 2 فولد با قیمت حدود 280 هزار تومان و یک کلید 4 فولد 350 هزار تومانی یک کلید 6 فولد 400 هزار تومانی خریداری کنید و بسیار مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. در شماره‌هاي بعد این موضوع را ادامه مي‌دهیم.

 

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;