مقابله با تحریم با پل بومی‌سازی تاسیسات آب و برق

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: «تحریم»،  «شرایط دشوار کسب و کار»،  همزمان با شیوع ویروس کرونا، شاید فرصتی باشد که «بومی سازیِ» کالاهای آب و برق را بیش از پیش رونق داده و زمینه افزایش اشتغالزایی و حمایت از دانش بنیان ها و نخبگان ها را بیش از پیش  فراهم می سازد.
«بومی سازی» رویکردی است که اکثریت غالب بنگاه های اقتصادی در راستای منویات مقام معظم رهبری و اجرای اصول اقتصاد مقاومتی، به طور جدی به آن پرداخته و در این مسیر به نحو مطلوبی از ظرفیتهای نخبگان و پژوهشگران داخلی استفاده شده است.
«حمایت از کالای ایرانی»، «رشد اشتغالزایی»، «حمایت از زیست بوم نوآوری و فناوری» از جمله شاخص هایی به شمار می آیند که در سایه “بومی سازی” در صنایع مختلف شکل می گیرد.
با توجه به آمار موجود، «صنعت آب و برق» از جمله بخش هایی به شمار می آید که با استفاده از پتانسیل های شرکت های خصوصی و دانش بنیان، بیشترین رشد در «ساختِ داخل و بومی کردن» را محقق کرده است.
امضای تفاهم نامه های همکاری مشترکِ وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت افزایش بهره وری از ظرفیتهای موجود ِشرکتهای دانش بنیان و واحدهای تحقیقاتی عملیاتی، نیز در راستای حرکت در این مسیر صورت گرفته است.
به گفته «شاکری» دبیر دوم فراکسیون دانش بنیان ها در مجلس شورای اسلامی، رشد عملکرد شرکت های دانش بنیان در سال گذشته، با وجود شیوع بحران کرونا و تحریم های موجود شگفت آور است.
رشد اقتصاد دانش بنیان و وقوع تحولات جدی در حوزه صنعت آب و برق، در پروژه های پویش هفتگی وزارت نیرو کاملاً محسوس است . افتتاح پروژه های مختلف با استفاده از ایده های نوین و انحصاری پژوهشگران و نخبگان بخش خصوصی حکایت از توانِ بالای این گروه در صنایع «آب و برق» در کشور دارد.
آغاز همکاری با شتاب دهنده‌های بخش آب و برق، با استفاده از توانمندی های شرکت های دانش بنیان  بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته توسط وزارت نیرو و از طریق شرکتهای مادرتخصصی صورت گرفته ، و در ادامه به سمت بهبود مدیریت و کاهش مصرف انرژی در حرکت است.
حمایت از نخبگان و رفع موانع اداری و تقویت حضور بخش خصوصی در بازارهای داخلی و خارجی از جمله شاخص هایی محسوب می شود که می تواند رویکردهای اقتصادی را به صورت مطلوب پیش ببرد.
توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و استارت‌آپ‌های مرتبط با حوزه آب و برق، همکاری در توسعه بازار محصولات، خدمات و راهکارهای فناورانه و نوآورانه در صنایع آب و برق و همکاری در اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس ملی صنعت آب و برق، از  بخش های اصلی
تامین نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این صنایع، از جمله اهم مواردی است که ایران با بهره گیری از ایده های نو و تجاری سازی آنها، سعی می کندعلاوه بر تامین نیاز بازار و خرید تضمینی محصولات فوق، در مسیر حمایت از کالای ایرانی نیز به شکل قاطع گام بردارد.
سخن آخر اینکه؛ جهش تولید تنها با استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود کشور در صنایع مختلف محقق خواهد شد و این مهم با حمایت از فعالان اقتصادی در تمامی ابعاد عملیاتی می شود که نیازمند تعامل بخش های مختلف درون سازمانی است.
آنچه که تا کنون با وجود موانع موجود بر سرراهِ تولید عملیاتی شده، در سایه تعامل بخش دولتی با بخش خصوصی صورت گرفته، که البته هنوز هم با بررسی های آسیب شناسانه بیشتر، امکان افزایش و رشد کمی و کیفی مطلوبتری را نیز دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;