معذرت می‌خواهم!

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه می کنید سرمقاله شماره 183 هفته نامه تاسیسات نیوز می باشد.


همکاران عزیز سلام و خداقوت


برای تدریس دوره‌ای باید به قشم بروم. مجبورم که به بندرعباس بروم و با قایق‌های تندرو به قشم برسم. در ورودی اسکله سوار خودروهای خاصی می‌شویم که به قایق‌ها برسیم.


تا چند دقیقه دیگر قایق راه می‌افتد و من باید با همین سرویس بروم. گروهی از راه می‌رسند و سوار می‌شوند اما پول ندارند و باید از عابربانک‌ها پول بگیرند. راننده نگاهی به چند صف دوسه نفره عابربانک می‌اندازد و پیشنهاد می‌دهد از عابربانک‌های داخل ساختمان بندر که کنار قایق‌ها و در انتهای مسیر است پول برداشت کنند.


اما خانمی از آن گروه در صف ایستاده است و می‌گوید الآن تمام می‌شود. دوازده نفر منتظریم و زمان به‌سرعت می‌گذرد. یکی از همراهان خانم می‌گوید بیا بریم.


خانم برمی‌گردد به سمت همه ما و با لبخند و صدای بلند می‌گوید از همه شما صمیمانه عذرخواهی می‌کنم. می‌گوید و دوباره به سمت عابر بانک برمی‌گردد. نوبتش می‌رسد. پول را می‌گیرد و به سمت خودرو می‌آید و دوباره تعظیم می‌کند و عذرخواهی می‌کند. حتی همراهان او هم می‌خندند و می‌گویند از دست او حرصشان گرفته است.


واقعاً عذرخواهی او درحالی‌که به کار اشتباهش ادامه داده است چه فایده‌ای دارد؟ این نمایش خنده‌دار و از سوی دیگر غم‌انگیز قرار است به چه نتیجه‌ای برسد؟

 

سال‌ها قبل یک جامعه‌شناس در مقاله‌ای عنوان کرده بود که فرهنگ عذرخواهی بسیار خوب است اما می‌تواند مضر هم باشد. آنجا که همه به‌جای انجام وظایف خود به یک عذرخواهی بسنده کنند. آنجا که اشتباه می‌کنیم و عذرخواهی و دوباره اشتباه و دوباره عذرخواهی. این فرهنگ می‌تواند مانند تیغی دولبه عمل کند.


از سویی نبود آن بد و بی احترامی به دیگران است و از دیگر سو عادت به استفاده از آن به شکل بی‌رویه و مداوم خود مشکلی افزون بر دیگر مشکلات است. آنجا که پرواز شما همیشه تأخیر دارد و هیچ عذرخواهی در کار نیست و حتی در صورت اعتراض بدوبیراه هم می‌شنوید نبود این فرهنگ آزار دهنده است و وقتی سوار هواپیما می‌شوید خلبان از شما بابت تأخیر عذرخواهی می‌کند و شما فکر می‌کنید که تاکنون چند بار این عذرخواهی را شنیده‌اید!

 

من با همان قایق تندرو که باید و در همان ساعت رفتم اما با تأخیر به کلاس رسیدم. از همه عذرخواهی کردم و درس شروع شد. تأخیر تقصیر من نبود ولی ای‌کاش نیاز به عذرخواهی نبود. باید کمتر عذرخواهی کنم. یعنی کاری کنم که نیاز به عذرخواهی نباشد.
تابعد!

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;