طراحی در محاق!

تاسیسات نیوز/ روح اله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: همکاران گرامی سلام و خدا قوت/ یکی از موارد دارای تناقض در نظام ساخت‌وساز رفتاری است که با مهندس ناظر و طراح می‌شود.
برای طراحی، کارفرما باید به سراغ دفاترطراحی و یا شرکت‌های مهندسین مشاور برود وطراحی پروژه خود را به آن‌ها بسپارد. این شرکت‌ها، که به‌واسطه وجود پروانه‌های حقیقی مهندسان در آن‌ها و ادعای شاغل بودن آن‌ها اجازه طراحی و ثبت پروژه در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان را دارند، پروژه راطراحی می‌کنند و با انبوهی از مشکلات بزرگ درطراحی، پس از چند بار رفت‌وآمد در سازمان و تصحیح بخشی از ایرادها، تأیید پروژه را می‌گیرند. در اینجا تازه نقطه سرخط است. طراحی در این شرکت‌ها معمولاً با مهندسان ادعاشده نیست. بلکه افرادی که گاهی اصلاً مهندس نیستندطراحی را انجام می‌دهند و باکمی نقشه‌کشی و کپی‌برداری از کارهای قبلی، طرح را به اتمام می‌رسانند. یک طراحی با نمره سی را با کلی کنترل و چانه‌زنی و تشر می‌توان به‌زور به شصت رساند.
حال با نقشه‌ای روبرو هستیم که چندان اجرایی نیست؛ زیرا برای دریافت تأییدیه سازمان، سیستم اسپلیت یا کولرآبی طراحی‌شده است و هیچ فکری برای بهینه‌سازی سیستم، استفاده بهینه از انرژی و تجهیزات، انتخاب اقتصادی تجهیزات و مواردی ازاین‌دست نشده است. کنترلر بیچاره هم باید درزمانی کوتاه همه این موارد را کنترل کند که وی تنها سعی می‌کند بندهای قانونی و عدم‌تخطی از آن‌ها را بررسی کند.
سؤال مهم این است که مهندسان طراح کجا هستند؟ آن‌ها پس‌ازاین فرآیند وارد طراحی می‌شوند! کارفرما با این تأییدیه وارد مرحله گودبرداری و تخریب می‌شود و اگر عاقلانه رفتار کند به دنبال مهندس طراحی می‌رود که طرح را برایش از اول طراحی کند. البته سازنده که معمولاً فرق دوغ و دوشاب را نمی‌داند شاید در این جستجو از چاله به چاه برود.
آیا رفتار با مهندس ناظر نیز این‌گونه است؟ خیر. سازمان با مهندسان ناظر حقیقی و حقوقی کار می‌کند. شما در پروژه‌ای می‌توانید مهندس ناظر حقیقی باشید. درحالی‌که هیچ طراح حقیقی نداریم. نتیجه چه می‌شود؟ طرحی پر از ایراد که یا به میدان اجرا می‌رود و یا باید با هزینه‌ای مجدد طراحی شود. کارفرمایی که هزینه بی‌سوادی مثلاً طراح حقوقی را با دوباره‌کاری یا خرید تجهیزات نامناسب پرداخت می‌کند. سازمانی که با بی‌درایتی هیمنه خود را از دست می‌دهد. مهندسانی که حقیقی بودنشان برای آن‌ها فایده چندانی ندارد و در این باخت همه‌جانبه، شرکت‌هایی حقوقی که شاسی اتومبیل مدیرانشان بالا و بالاتر می‌رود! برنده هستند؛ مثل همیشه.
چه کرده‌ایم که طراحی چنین خوار و بی‌مقدار شده است؟
منبع تاسیسات نیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;