ضرورت تك‌رقمي كردن تلفات حوزه انرژي

معاون وزیر نیرو گفت: راندمان کم و تلفات زیاد سبب مصرف سوخت بیشتر می‌شود بنابراين باید تک‌رقمی کردن تلفات حوزه انرژي در برنامه‌ريزي كشور قرار گرفته شود.

محمد بهزاد در نشستي خبري با موضوع واكاوي چالش‌هاي صنعت برق در مشهد اظهار كرد: در حال حاضر بیش از 99 درصد از مردم روستایی و 100 درصد جمعیت شهری در ایران از نعمت برق برخوردار هستند. وی تاکید کرد: راندمان کم و تلفات زیاد سبب مصرف سوخت بیشتر می‌شود و در حال حاضر باید به دنبال تک‌رقمی کردن تلفات بود و در مورد صرفه‌جویی بحث سوخت با توجه به قیمت‌های جهانی باید تصمیمات جدی گرفته شود.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ایران از نظر راندمان نیروگاه برق بالاترین رتبه را در منطقه داشته و حتی 5/1 درصد بالاتر از متوسط جهانی است؛ همچنین چهاردهمین کشور در تولید برق در جهان است و از نظر طول شبکه برق نیز در رتبه نخست کشورهای منطقه قرار دارد.

بهزاد با اشاره به بورس برق یادآور شد: با توجه به اینکه مهم‌ترین ضابط بین عرضه‌کننده و توزیع‌کننده بورس است آخرین مراحل بورس برق در کشور طی شده و برای اینکه در بورس برق معاملات انجام شود نقدینگی لازم ایجاد شده و به زودی شاهد عملیات و دادوستد برق در بورس انرژی کشور هستیم. در ادامه علیرضا خجسته، ریيس هیات مديره شركت مهندسي انتقال نيرو و مخابرات شرق اظهار کرد: افزایش راندمان نیروگاهی و کاهش تلفات سبب بهینه‌سازی می‌شود و با توجه به اینکه بیش از 80 درصد قیمت صادرات برق ناشی از قیمت سوخت است، در برنامه پنجم برای نخستین‌بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این اجازه به بخش خصوصی داده شد تا صادرات برق را انجام دهد. وی تاکید کرد: در حال حاضر شاهدیم که بخش تولید و توزیع صنعت برق در راستای اصل 44 در حال واگذاری است، بنابراین باید چالش‌های صنعت برق را بررسی و واکاوی کرد. ریيس هیات مديره شركت مهندسي انتقال نيرو و مخابرات شرق، تقویت زیرساخت‌های انرژی را امری مهم در انرژی کشور دانست و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری با توجیه اقتصادی، تقویت زیرساخت‌های انرژی و صرفه‌جویی در مصرف از عوامل مهم رساندن انرژی به جایگاه واقعی آن است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;