صدور شناسنامه فني اسفند ماه از تعليق سه ساله خارج مي شود؟

 

   با توافق تازه بين سازمان نظام مهندسي تهران و شهرداري، مقرر شده صدور شناسنامه فني ساختمان بعد از سه سال تعليق، از ابتداي اسفند ماه از سر گرفته شود تا ساختمان هاي مسكوني نوساز قبل از فروش به افراد، داراي هويت و تاييديه فني شوند.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، براساس اين توافق، شهرداري تهران با قبول پيشنهاد سازمان نظام مهندسي مبني بر قطع ارتباط مستقيم مالي بين مالك و مهندس ناظر موافقت كرده و صدور پروانه ساختماني را به معرفي مهندس ناظر از طرف سازمان منوط كرده است. به گزارش «دنياي اقتصاد» هر چند با كاناليزه شدن نحوه استخدام مهندس ناظر در كارگاه هاي ساختماني شهر تهران، استارت صدور شناسنامه فني زده شده اما چالش حضور بسازوبفروش ها در ساخت وساز همچنان سد راه شناسنامه فني قرار دارد.طبق مقررات ملي ساختمان، شهرداري فقط بايد براي دارندگان صلاحيت ساخت وساز –مجري- پروانه صادر كند، اما در توافق اخير بين شهرداري تهران و نظام مهندسي، صحبتي از پايان دادن به حضور بي صلاحيت ها نشده است. با اين حال رييس هيات مديره سازمان نظام مهندسي تهران در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران اعلام کرد: اقدام تازه در قالب طرح نظارت ويژه بر روند گودبرداري هاي ساختماني در شهر تهران از ديگر ابزار اجرايي مورد نياز در مسير رفع موانع صدور شناسنامه فني است، اما دخالت اين سازمان و نظارت مستقيم به معناي رفع وظايف و تکاليف حقوقي هيچ يک از عوامل ساخت نيست.

   

    مسووليت عوامل ساخت پابرجا!

    رييس سازمان نظام مهندسي تهران با اشاره به آغاز طرح نظارت ويژه بر روند گودبرداري هاي ساختماني پايتخت از نهم دي ماه جاري به دنیای اقتصاد گفت: ورود سازمان نظام مهندسي به بحث نظارت مستقيم بر گودبرداري ها از طريق اعزام بازرسان ويژه به محل در زمان گودبرداري، به هيچ وجه به معناي رفع مسووليت هاي حقوقي، قانوني و فني عوامل ساخت نيست.غفراني تاکيد کرد: با اين حال، مهندس ناظر همچنان مسوول فني و حقوقي ساخت و ساز و سازنده مسوول قانوني کليه فرآيندهاي ساختماني است.

   

    مهمترين معضل ساخت و ساز

    غفراني، همچنين با انتقاد از عدم اجراي صحيح قانون نظام مهندسي در فرآيند ساخت و سازها در تهران گفت: بزرگترين مشکلي که الان در ساخت و سازهاي ما وجود دارد اين است که الان هرکسي اراده کند مي تواند ساختمان بسازد اين در حالي است که براساس قانون بايد فرآيند ساخت حتما از جانب سازنده واجد صلاحيت انجام شود.

   

    شناسنامه فني، اول اسفند

    در اين نشست همچنين، معاون فني و مهندسي سازمان نظام مهندسي تهران با اشاره به فراهم شدن بسترهاي اجرايي براي صدور شناسنامه فني ساختمان گفت: از ابتداي اسفند ارجاع فعاليت نظارت بر مهندسان ناظر صرفا از طريق سازمان نظام مهندسي تهران صورت مي گيردو عملاارتباط مستقيم ميان مالک و مهندس ناظر غيرقانوني مي شود.

    رضا حيدريون ادامه داد: با حذف دخالت مالک از روند انتخاب مهندس ناظر، شناسنامه فني ابتدا براي ساخت و سازهاي بالاي 3 هزار مترمربع اعمال مي شود و سپس به ساير ساخت و سازها تسري مي يابد.

   

    20 درصد ساخت و سازهاي تهران با ريسک بالا

    معاون فني و مهندسي سازمان نظام مهندسي تهران با اشاره به روند نظارت بر گودبرداري ها که از نهم دي ماه در پايتخت آغاز شده است، گفت: تاکنون 320 مورد بازرسي از روند گودبرداري در پايتخت انجام شده است که از اين تعداد 20 درصد ساختمان ها با ريسک بالاتشخيص داده شده اند.رضا حيدريون افزود: به اين ترتيب با شناسايي 62 مورد تخلف در روند گودبرداري، دستور توقف ساخت براي تمام اين موارد تا زمان ايمن سازي کامل و نصب سازه هاي نگهبان صادر شده است.وي خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل آنکه در جريان اين بازرسي ها مشخص شد از 320 مورد بازرسي شده، 70 درصد فاقد مجري ذي صلاح بوده اند که اين ميزان در 20 درصد تخلفات ذکر شده 95 درصد گزارش شده است.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;