ساخت”توربین ملی گاز”به معنای خروج صنعت گاز از انحصار است

 

 

ایران با اجرای طرح ساخت “توربین ملی گاز” و ورود به جرگه کشورهای دارنده این فناوری، از دایره انحصار خارج شده است.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز ،  مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران افزود: در صنعت گاز نزدیک به 60 درصد قیمت تمام شده یک ایستگاه تقویت فشار گاز به توربوکمپرسورهای آن اختصاص دارد و توربین به عنوان یکی از پیچیده ترین تجهیزات کاربردی در تولید برق، رانش کمپرسورها و رانش در هواپیماها 85 درصد ارزش هر بسته کامل(پکیج) توربوکمپرسور را به خود اختصاص می دهد.

وی تصریح کرد: از آنجا که دانش طراحی توربوکمپرسور به عنوان قلب تپنده ایستگاه در اختیار 6 کشور و دانش ساخت آن نیز در انحصار 11 کشور دنیاست، ایران با ورورد به این جرگه، موفق به خروج از این انحصار شده است.

به گفته پاک سرشت، پیش از دستیابی به این موفقیت، ساخت برخی از اجرای توربین به وسیله شرکت های داخلی و از طریق انتقال فناوری تولید از شرکت های سازنده، انجام می شد؛ بنابراین،تنها اطلاعات مربوط به ساخت آن در اختیار کارشناسان ما قرار می گرفت؛در حالی که هم اکنون با کسب دانش طراحی، ساخت آن نیز در داخل کشور امکان پذیر شده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران به شانا گفت: قرارداد طرح “داخلی سازی و توسعه دانش طراحی و ساخت توربین گاز توسعه یافته با توان بیش از 25 مگاوات( تا 30 مگاوات) با قابلیت کسب نشان ملی”، بزرگ ترین قرارداد پژوهشی وزارت نفت به شمار می اید که در اسفندماه سال گذشته، با یک شرکت دانش بنیان ایرانی  امضا شده است.

وی بر نقش پژوهش و فناوری وزارت نفت در انعقاد این قرارداد تاکید کرد و گفت: وزارت نفت به عنوان اولین آغاز کننده فعالیت در تولید توربین های گازی 25  تا 30  مگاوات وارد این عرصه شده و شورای علوم تحقیقات و فناوری نیز این طرح را به عنوان طرح ملی اعلام کرده است.

پاک سرشت هدف از انعقاد این قرارداد ملی را توسعه دانش فنی مورد نیاز در زمینه طراحی و ساخت اجزای مختلف توربین های گازی مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران، همچنین داخلی سازی، طراحی و ساخت توربوکمپرسورهای مورد نیاز خطوط لوله انتقال گاز عنوان کرد.

وی گفت: “توسعه، طراحی و ساخت سیمولاتور دینامیکی آموزشی توربین و کمپرسور گاز”، “سیستم توسعه، طراحی و ساخت سیستم مونیتورینگ” همچنین “عملکرد و تشخیص خطای اجزای مختلف توربین گاز” دیگر طرح های انجام شده و مرتبط با توربین های گاز است که با اجرای آنها تجارب قابل توجهی در حوزه طراحی و ساخت توربین گاز در داخل کشور به دست آمده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: طرح ساخت توربین ملی که از ابتدای امسال اجرایی شده است، در شورایی متشکل از مدیران ارشد شرکت ملی گاز ، کارشناسانی از یک شرکت مجری و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها پیگیری می شود.

به گفته پاک سرشت: در این شورا، دانشگاه صنعتی شریف به عنوان همکار علمی و دانشگاهی طرح انتخاب شده است.

پاک سرشت وارد شدن ایران به جرگه کشورهای دارنده فناوری طراحی توربین گازی در دنیا، همچنین ایجاد یک هسته طراح و سازنده درحوزه صنعت توربو ماشین کشور با قابلیت ارائه خدمات فنی و مهندسی به دیگر سازمان ها و وزارتخانه ها را از جمله دستاوردهای اجرای این طرح ملی برشمرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، تولید توربین با برند داخلی، کاهش مشکلات توربین های کنونی، ارتقای ناوگان توربین های قبلی در زمان تعمیرات، همچنین  افزایش قابلیت اطمینان و در دسترس بودن واحد، دستیابی به توان طراحی در ظرفیت های مختلف، ایجاد مرکز دانش‌ بنیان این حوزه در کشور و افزایش قدرت چانه‌زنی در همکاری های جدید با سازندگان خارجی را از دیگر دستاوردهای مهم طرح ساخت توربین ملی عنوان کرد.

 پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;