زنده باد روز حرکت!

روح اله واصف- مدیر مسئول و سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا،سالها قبل عده‌ای از فرهیختگان رشته مهندسی مکانیک تصمیم گرفتند روزی را برای پاسداشت مهندسان مکانیک به نام آنها بنامند.
این روز هیچ‌گاه در تقویم رسمی کشور جای نگرفت؛ اما تلاشی مقدس بود تا به این بهانه، جامعه غیرفنی خود را با نقش مهندسان مکانیک آشنا کنیم. جامعه مهندسی و فنی ما نیز شاید چندان با این رشته آشنا نباشد. شگفتی های بی‌نظیری که در جهان تکنولوژیک رخ داده است بدون شک مدیون نقش مهندسان مکانیک است. خنک‌سازی تراشه‌های چند ده میلیون دلاری در پیشرفته‌ترین فضاپیماها و یا حتی ساده‌ترین رایانه‌های شخصی، خدمت کوچکی از دنیای مهندسی مکانیک است. حرکت انسان بر فراز ابرها یا در اعماق اقیانوس‌ها، بیرون از جو زمین یا در قعر تونل‌های کنده شده در کوه‌ها، حیات انسان در فضا و آب، آسایش پنگوئن‌ها در باغ وحش‌های جهان یا ساخت زمین اسکی و پاتیناژ در خشک‌ترین بیابان‌های جهان، اگر معجزه نباشد به طور حتم شگفتی هایی بیش از عجایب هفتگانه هستند.
نباید و نمی‌خواهیم همه‌چیز را به پای مهندسی مکانیک بنویسیم که چنین نیست؛ اما باید قدر تلاش‌های انسان‌هایی که خواسته‌اند انسان را به پله‌هایی بالاتر ببرند بدانیم.
موفقیت مهندسی مکانیک در طی قرن‌ها حیات انسان مدیون مهندسان مکانیکی است که امروزه بر شاخ آن غول‌ها نشسته‌ایم. ابوبکر محمد کرجی، بنوموسی شاکر خراسانی، نیوتن، وات، تامسون، کریر، بازرگان، منصف و ده‌ها نام آشنای دیگر تلاش‌هایی بوده‌اند برای فتح قله‌هایی بالاتر برای گرامیداشت موجودی که خداوند متعال جهان را برای او آفریده و او را اشرف مخلوقات قرار داده است.
مهم نیست مهندسی مکانیک بر سیال نظر داشته باشد، بر جامد و یا بر ساخت. مهم این است که حرکت بر ذات این رشته نشسته است یا به طور طبیعی از جای گرم به جای سرد و یا غیرطبیعی از جای سرد به جای گرم با موتورها، پمپ‌ها یا فن‌ها. این رشته بر ذات پویایی جهان نظر دوخته است و بر این روال خود را وفق داده است. حرکت و حرکت و حرکت. با هر سرعتی، در هر ماده‌ای و به هر شکلی.
همکاران عزیز روزتان مبارک. مهندسان مکانیک روزتان مبارک. روز ننوشته شما. روزی که در هیاهوهای زمانه می‌رود که گم شود و البته در این روزگار چندان دل و دماغی نمانده است که روزی را به هم تبریک بگوییم. ولی روزتان مبارک، روزمان مبارک، زنده باد روز حرکت، روز سرعت، روز صعود.
زنده باد روز ما!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;