خروج حرفه ای ها

روح الله واصف / سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز
به نام خدا
همکاران گرامی سلام و خداقوت
تعرفه های پایین سازمان نظام مهندسی برای نظارت و از آن مهم تر رقم بسیار اندک حق نظارت برای سال های دوم به بعد قرارداد موضوعی است که مهندسان به شدت از آن ناراضی اند و هریک به نحوی از انحاء سعی در شکایت و اعتراض دارند.
اعتراضات گسترده در فضای مجازی و حقیقی نشاندهنده این عدم رضایت است. بدیهی است که با تورم چند ده درصدی موجود در اقتصاد کشور هزینه خدمات در کل کشور نتوانسته است به همان نسبت افزایش یابد و با سرعتی لاک پشتی رشد کرده است.
این پایین بودن هزینه های خدمات موضوع ماده ۳۳ مشکلات متعددی را می آفریند که پیش از این در مورد آن گفته ایم و نوشته ایم. اما یکی از موارد نگران کننده ای که متاسفانه در حال رخ دادن است خروج نیروهای حرفه ای از نظارت ساختمان است. امروزه شرکت های حقوقی در رقابتی سخت با هم در حال جذب پروانه های مهندسی و افزایش ظرفیت خود هستند. در همین راستا شرکت هایی هم هستند که امور مربوط به تاسیس و جذب پروانه و گرفتن مجوزهای نظام مهندسی را انجام می دهند. مبالغی که این شرکت ها برای جذب پروانه پرداخت می کنند باعث تشویق بسیاری از مهندسان به حقوقی کردن پروانه خود می شود. این مهندسان که به دلیل رقم پایین خدمات نظارت و روند مشکل دار نظارت علاقه ای به انجام چنین خدماتی ندارند ترجیح می دهند پروانه خود را به شرکتی حقوقی بسپرند و عطای این کار را به لقای آن ببخشند. نیروهایی که نمی توانند با جنس فروشی به کارفرما، دریافت مبالغ غیر متعارف به دلایل واهی، امضاء فروشی و ده ها راه دریافت پول کثیف از کارفرما کنار بیایند از چرخه معیوب نظارت کنار می روند و به شرکت های حقوقی پناه می برند. البته بسیاری نیز هستند که می مانند تا بجنگند و میدان را خالی نکنند؛ اما تحمل آنان چقدر است؟
مهاجرت مهندسان، بالارفتن سن و بازنشستگی و بیماری های ناشی از کار چون آرتزور زانو همه و همه دست به دست هم می دهند تا صحنه از حرفه ای ها خالی شود و کس به میدان رو نیاورد.
منطقی آن است که مهندسانی که دارای درآمدهایی از خارج سازمان نظام مهندسی هستند و به درآمد سازمان نیاز ندارند و یا حداقل متکی به آن نیستند پروانه خود را واگذار کنند و سایر مهندسان به ویژه مهندسان توانمند و با تجربه و با سواد چنان اقناع شوند که نظارت بر ساخت را عهده دار شوند. اما در بر پاشنه ای دیگر می چرخد و این زنگ خطری برای سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است.
آیا این سازمان مهم و تاثیرگذار به فکر چندسال بعد هست؟ نشانه ها که چنین نیست.
تابعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;