تولید همزمان برق و حرارت از خورشید

 

پژوهشگران دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران سلول فتوولتائیک حرارتی را عرضه کردند که ضمن تولید برق توانایی تامین حرارت مورد نیاز را به طور همزمان دارد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز ، دکتر علی کسائیان- مجری طرح، محور تحقیقات خود را در حوزه انرژی‌های خورشیدی ذکر کرد و به مهر گفت: بر اساس پروژه ملی در زمینه سیستم‌های فتوولتائیک که در پژوهشگاه صنعت نفت تعریف شد، چندین دانشگاه در آن همکاری دارند و دانشگاه تهران نیز به یکی از دانشگاه‌های محوری در این زمینه با پژوهشگاه نفت همکاری می‌کند.

 

وی طراحی و ساخت سلول فتوولتائیک حرارتی (PVC) را از جمله طرح‌های تحقیقاتی در این زمینه دانست و افزود: در این راستا دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران اقدام به طراحی سلول فتوولتائیک حرارتی (PVC) کرد که به طور همزمان قادر به تولید الکتریسیته و حرارت است.

 

کسائیان با اشاره به جزئیات این طرح، خاطر نشان کرد: دمای استاندارد برای عملکرد مناسب سیستم‌های فتوولتائیک 25 درجه سیلسیوس است و در صورت بالا رفتن دما 2 تا 3 درصد راندمان این سیستم‌ها کاهش می‌یابد.

 

وی با اشاره به دمای بیش از 40 درجه در تابستان، اضافه کرد: افزایش دما موجب تجمع حرارت در سیستم فتوولتائیک می‌شود که این امر موجب کاهش عمر مفید سلول‌های فتوولتائیک خواهد شد.

 

کسائیان با بیان اینکه در این پروژه تحقیقاتی اقدام به بهبود عملکرد سیستم‌های فتوولتائیک کردیم، ادامه داد: در این پروژه اقدام به دفع حرارت از سیستم کردیم به گونه‌ای که توانستیم بیشترین توان الکتریسیته را از آن تولید کنیم ضمن آنکه حرارت ایجاد شده در سیستم به صورت انرژی گرمایی بازیابی کردیم.

 

مجری طرح به بیان مزایای سلول فتوولتائیک تولید شده پرداخت و یادآور شد: سیستم طراحی شده مجهز به سنسور و دیتا لاگر است و از این طریق می‌توان 18 پارامتر مانند دما و اطلاعات فنی را ثبت کرد.

 

وی بهبود در انتقال حرارت را از دیگر مزایای این محصول نام برد و خاطرنشان کرد: با بهبود سلول فتوولتائیک طراحی شده توانستیم 15 تا 20 درصد دریافت انرژی از سیستم را افزایش دهیم.

 

کسائیان سیستم انتقال گرما در این سیستم را “هواخنک” دانست و اضافه کرد: در برنامه‌های توسعه‌ای این سیستم قرار است بر روی سیستم “آب خنک” تحقیقاتی را در دستور کار قرار دارد. در این سیستم بر روی پره‌هایی که برای انتقال حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرد تحقیقاتی انجام خواهیم داد تا بتوانیم انتقال حرارت بیشتری از سیستم به دست آوریم.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;