تولید آمونیاک از فاضلاب

مهندسان دانشگاه ایلی نویز در شیکاگو یک واکنش الکتروشیمیایی با کمک نور خورشید ابداع کرده اند که نه تنها از فاضلاب برای تولید دومین ماده شیمیایی پرمصرف دنیا یعنی امونیاک استفاده می کند بلکه به راندمان تبدیل  انرژی می رسد که ۱۰ برابر بالاتر از هر فناوری قابل مقایسه دیگری است.
تاسیسات نیوز/ ترجمه: مهندس نیره شمشیری: این فناوری توانایی بالقوه فراوانی برای تولید کود دارد و می تواند تاثیر زیادی روی بخش های کشاورزی و ارنژی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه و کاهش گازهای گلخانه ای سوخت های فسیلی داشته باشد.
آمونیاک ترکیبی از یک اتم نیتروژن و سه اتم هیدروژن است که ترکیبی کلیدی در کودها و بسیاری از محصولات صنعتی مانند پلاستیک ها و داروها به شمار می آید. روش های کنونی آمونیاک را از نیتروژن تولید می کنند که نیاز به مقادیر فراوانی گرمای حاصل از سوخت های فسیلی برای شکستن گیوندهای قوی بین اتم های نیتروژن دارد. این فرآیند صدساله مقدار قابل توجهی انتشارات گازهای گلخانه ای را تولید می کند که علت اصلی تغییرات اقلیمی محسوب می شود.
به تازگی محققان روش جدیدی ابداع کرده اند که از نیترات – یکی از رایج ترین آلاینده های آب های زیرزمینی – برای تامین نیتروژن و نور خورشید برای تامین برق واکنش استفاده می کند. سیستم تقریباً ۱۰۰ آمونیاک بدون واکنش های جانبی گاز هیدروژن تولید می کند. واکنش نیاز به هیچ سوخت فسیلی ندارد و هیچ دی اکسید کربن یا گاز گلخانه ای دیگری تولید نمی کند و استفاده از انرژی خورشیدی آن راندمان تولید برق ۱۱ درصد دارد که ۱۰ برابر بهتر از هر سیستم پیشرفته دیگری است.
مدیر مهندسی این پروژه میگوید: « استفاده از نیترات فاضلاب به این معناست که ما مجبوریم این آلاینده را از آب های زیرزمینی و سطحی حذف کنیم. در طول زمان، این کار به اصلاح فاضلاب صنعتی و رواناب ها و تعدیل چرخه نیتروژن مخصوصا در مناطق روستایی کمک می کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;