بررسی تفاوت‌ها میان مهندسی عمران و معماری

تاسیسات نیوز / مجید پیرخوان: نظر به اینکه کار مهندسان عمران و مهندسان معماری هر دو روی پروژه‌هایی همچون ساختمان‌سازی متمرکز است، شاید این دو گروه مهندسی، وجه اشتراک زیادی با هم داشته باشند. اما کمی که عمیق به ماجرا بنگریم، تفاوت‌های اساسی و کلیدی وجود دارد که این دو رشته را متمایز از یکدیگر می‌کند. در ادامه به سه تفاوت عمده و حیاتی بین مهندسان عمران و معماری اشاره می‌کنیم:
تفاوت اول: نوع مهارت
بر خلاف مهندس معماری که عمده‌ تمرکز آن بر روی ساختمان‌سازی معطوف است، مهندسان حرفه‌ای عمران علاوه بر ساخت و ساز درگیر پروژه‌های دیگری همچون راه‌سازی، سیستم‌های آبرسانی، پل و سد‌سازی نیز هستند. مهندسی عمران بر چند زیر شاخه تقسیم می‌شود که از جمله آن می‌توان مهندسی ساخت و ساز، مهندسی محیط زیست، مهندسی خاک و ژئوتکنیک، مهندسی زلزله و مهندسی آب را نام برد.
تفاوت دوم: مسئولیت در پروژه
با وجود این که مهندسان عمران و معماری واحدهای تقریباً یکسانی را در کلاس‌های دانشگاهی می‌گذرانند، اما ویژگی‌های شغلی این دو رشته بسیار متفاوت است. در طول انجام یک پروژه، مهندس عمران نقش مدیریتی را داراست. این بدین معنی است که وی مسئولیت سایر افراد پروژه از جمله مهندس معماری، مهندس مکانیک، مهندس برق و … را نیز بر عهده دارد.
تفاوت سوم: درآمد
بر طبق تحقیقات به عمل آمده در وبسایت Glassdoor، یک مهندس عمران به صورت میانگین سالانه حدود ۷۰ هزار دلار در آمریکا دریافت می‌کند. در حالی که یک مهندس معماری به صورت میانگین سالانه حدود ۶۰ هزار دلار دریافتی دارد.
 باید این موضوع را مد نظر قرار داد که این ارقام به صورت میانگین بوده و تجربه کاری بالا باعث افزایش سقف حقوق و دستمزد یک مهندس می‌شود. البته داشتن دانش نرم‌افزار‌های متفاوت متناسب با رشته شغلی و دوره‌های آموزشی اضافه بر تحصیل نیز در این روند افزایشی تاثیرگذار خواهد بود.
اما با تمامی این تفاسیر دو رشته‌ فوق‌الذکر جزء برترین رشته‌های مهندسی در دنیا هستند که با توجه به آمارهای منتشر شده بازار کار خوبی در ایران ندارند. چرا که نحوه پرورش دانشجویان متناسب با نیاز بازار رعایت نمی‌شود و گاهی هزاران نفر در این آشفته بازار بیکار می‌مانند.
به یک نمونه از این موارد نیز می‌شود اشاره کرد. طبق آمار ارایه شده از سازمان آمار و بودجه ی کل کشور در سال ۱۳۹۶ ، دریک منطقه نمونه گیری شده تعداد ۳۲۰۶۹ (سی و دو هزار) ساختمان شروع به ساخت کردند. این در حالی است که به گفته‌ مرکز آمار ایران تعداد مهندسین ساختمان دارای مجوز در کل کشور ما برابر با ۳۵۰۰۰۰ (سیصد و پنجاه هزار ) نفر هست.
این مطلب یعنی به ازای هر ۱ساختمان تعداد ۱۱ مهندس حدودا وجود دارد و خود این مطلب یعنی ۱ مهندس دارای کار بوده است و ۱۰ مهندس بیکار و خود این آمار به معنای یک فاجعه بزرگ در مورد درآمد مهندسین عمران.
منبع اینترستینگ اینجینرینگ
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;