براي نخستين بار در كشور با سرمايه گذاري بخش خصوصي قرارداد اجراي طرح ايجاد تاسيسات فاضلاب شهري به امضا رسيد

 

با حضور استاندار خراسان رضوي قرارداد اجراي طرح ايجاد تاسيسات فاضلاب شهر كاشمر به روش بيع متقابل با سرمايه گذاري بخش خصوصي براي نخستين بار و اعتباري بالغ بر هزار و 768 ميليارد ريال به امضا رسيد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور؛ محمدحسين فروزان مهر در اين مراسم با اشاره به ويژگي هاي استان اظهار كرد: خراسان رضوي به عنوان يكي از پهناورترين استان هاي كشور جايگاه تعيين كننده در تقسيم كار ملي و سهم توليد ناخالص داخلي دارد.

وي افزود: اين استان با دارا بودن بيش از شش هزار واحد صنعتي ومعدني و وجود حدود 323هزار بهره بردار در دو ميليون از اراضي كشاورزي به يكي از قطب هاي توليد كشور در بخش هاي مختلف صنعت ومعدن تبديل شده است.

استاندار خراسان رضوي گفت: به منظور شتاب گرفتن هرچه بيشتر روند توسعه در استان بايد نسبت به تامين زير ساخت ها , تجهيز امكانات و فراهم آوردن نهاده هاي توليد بيش از پيش تلاش شود .

فروزان مهر از آب به عنوان يكي از مهمترين نهاده هاي توليد نام برد وتاكيد كرد: تامين آب نقش مهمي در توسعه بخش كشاورزي و همچنين صنعت به ويژه در برخي مناطق استان به لحاظ استقرار صنايع فولاد وفرآوري در حوزه آهن دارد .

وي با اشاره به وضعيت منابع آبي استان افزود: از مجموع 41 دشت بحراني كشور 12 دشت در خراسان رضوي واقع شده است كه براي استفاده بهينه از منابع آبي، مطالعات توسعه منابع آب با نگرش بلند مدت در جهت حفظ منابع پايدار حوزه هاي آبريز يك ضرورت اجتناب ناپذير است .

استاندار خراسان رضوي با اشاره به مصرف 89 درصدي آب در بخش كشاورزي،بر لزوم اجراي طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري ،شبكه هاي آبياري و زهكشي و استفاده از روش هاي نوين آبياري به منظور توسعه اين بخش، افزايش سطح زيركشت، ارتقاي ميزان توليدات باغي و زراعي و استفاده بهينه از منابع آبي استان تاكيد كرد.

فروزان مهر باز چرخاني آب ، تصفيه فاضلاب و پساب هاي شهري و صنعتي را از جمله راهكارهاي موثر در صرفه جويي مصرف آب بر شمرد و گفت: از آبهاي استحصال شده از اين طريق ، مي توان در بخش كشاورزي و برخي مصارف صنعتي استفاده نمود.

وي اجراي شبكه هاي فاضلاب را يكي ديگر از مواردي دانست كه در صرفه جويي از مصرف آب نقش مهمي دارد و گفت: باتوجه به پايين بودن شاخص سرانه پوشش فاضلاب نسبت به جمعيت شهرهاي استان كه 50 درصد ميانگين كشوري است، شركت آبفاي خراسان رضوي ميبايست از طريق مشاركت با بخش خصوصي در يك بازه زماني مناسب ، اين عقب ماندگي را جبران و شاخص استان را براي رسيدن به ميانگين كشوري تا دو برابر افزايش دهد.

استاندار خراسان رضوي به پيامدهاي خشكسالي هاي اخير و اثرات منفي كاهش سطح آبهاي زير زميني اشاره كرد و گفت: حجم آب رودخانه ها به ميزان 55 درصد كاهش يافته و برداشت بي رويه از سفره هاي زير زميني علاوه بر عوارضي همچون فرو چاله ها و فرونشست زمين تغيير كيفيت و شوري نسبي آب را نيز به دنبال داشته است.

فروزان مهر در ادامه به ابلاغ سياست هاي كلي اصل 44قانون اساسي از سوي رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و افزود: به فرموده معظم له دولت بايد از تصدي گري هاي غير حاكميتي اجتناب نموده وآن را به بخش خصوصي واگذار نمايد.

استاندار خراسان رضوي قرارداد اجراي نخستين و بزرگترين طرح ايجاد تاسيسات فاضلاب كشور با سرمايه گذاري بخش خصوصي در كاشمر را در راستاي اصل 44 قانون اساسي بر شمرد وگفت: علاوه بر اين اجراي پروژه هايي از اين دست مي تواند حمايت از توليد ملي، كار وسرمايه ايراني را نيز محقق سازد .

فروزان مهر افزود: طول شبكه جمع آوري فاضلاب در اين طرح 322 كيلومتر و طول خط انتقال 5.5 كيلومتر مي باشد .

وي تصريح كرد: اعتبار پيش بيني شده براي اجراي اين پروژه هزار و 768 ميليارد ريال است كه 39 درصد آن توسط شركت آب و فاضلاب و 61 درصد آن توسط سرمايه گذار بخش خصوصي به صورت بيع متقابل تامين مي شود.

استاندار خراسان رضوي با بيان اين كه زمان اجراي پروژه پنج سال پيش بيني شده خاطرنشان كرد: مدت مالكيت پساب و بهره برداري از تاسيسات براي سرمايه گذار بخش خصوصي 40 سال مي باشد.

فروزان مهر با تاكيد بر استفاده ازمنابع وامكانات داخلي و بخش خصوصي گفت: صرفه جويي از مصرف آب وهمچنين فوايد اثر بخش آن بر حفظ محيط زيست از طريق دفع بهداشتي فاضلاب ، از جمله اثرات مطلوب اجراي اين طرح مي باشد.

استاندار خراسان رضوي در پايان اهتمام دولت نهم و دهم در كنترل آب هاي مرزي، احداث سد و اجراي پروژه هاي آبخيزداري و آبخوان داري را قابل تقدير دانست و گفت: طي اين مدت اقدامات خوبي در زمينه تامين منابع آبي ، جلوگيري از خروج آب هاي مرزي و مديريت و هدايت سيلاب ها وروان آبها در كشور صورت گرفته است .

در ادامه اين مراسم حجه الاسلام پژمان فر رييس مجمع نمايندگان استان ضمن اعلام حمايت از رويكرد دولت در واگذاري تصدي گري ها به بخش خصوصي آن را موجب افزايش سطح خدمت رساني و ايجاد شتاب در روند توسعه دانست و از آمادگي مجمع نمايندگان در جهت حمايت از اجراي اين طرح ها در استان خبر داد.

در اين مراسم همچنين ثمره هاشمي مدير عامل شركت اب و فاضلاب كشور نيز با بيان اينكه تامين آب شرب و جمع آوري فاضلاب به طريق بهداشتي و تصفيه آن از اولويت هاي مهم اين شركت است گفت: استفاده بهينه از منابع آبي، باز چرخاني آب و مصرف آن در بخش كشاورزي از جمله مواردي است كه با توجه به محدوديت منابع آبي با جديت دنبال مي شود.

وي افزود: هم اكنون 38 درصد جمعيت كشور مشترك شبكه فاضلاب هستند كه با برنامه ريزي صورت گرفته و استفاده از منابع بانك هاي توسعه اي و سرمايه گذاري هاي داخلي اين ميزان پوشش در حال افزايش مي باشد.

مدير عامل شركت اب و فاضلاب كشور اظهار كرد: تا كنون علاوه بر استفاده از منابع بانكي دو هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي در صنعت آب و فاضلاب كشور صورت گرفته است.

گفتني ست طاهري مدير عامل شركت اب و فاضلاب خراسان رضوي نيز ضمن ارائه گزارشي از وضعيت آبرساني و دفع فاضلاب استان گفت: هم اكنون آبرساني به 72 شهر در قالب 530 هزار انشعاب انجام مي شود و عمليات اجراي فاضلاب در 9 شهر نيز با 130 هزار اشتراك در حال اجرا است.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;