اکبر ترکان در گفت‌وگو با تاسیسات نیوز عنوان کرد:

صدور پروانه اشتغال به کار مهندسان با فیلتر قوی‌تر صورت گیرد

مهری بهزادپور: پایین آمدن توان علمی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی ساختمان و … را با سختگیری در پارامترهای صدور پروانه اشتغال به کار جهت ورود به بازار کار، جبران کنیم.
افزایش تعداد دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی ساختمان و عمران و … هر روزه به بزرگتر شدن جامعه مهندسی کشور منتهی شده و توقع گروه مخاطب را در تنوع ارائه خدمات و قوانین موجود افزایش داده است.
افزایش کمی فارغ التحصیلان رشته‌های مهندس ساختمان و …. در حالی صورت می‌گیرد که برخی از افت کیفی ساخت و ساز در کشور گلایه‌مند هستند. گلایه‌هایی که اندیشه تغییر قوانین نظام مهندسی و ارتقاء سطح آموزش در این رشته‌ها و ضرورت تقویت فیلترهای ورودی این فارغ‌التحصیلان به جامعه مهندسان کشور را هر روز قوی‌تر و گسترده‌تر می‌کند.
به کارگیری بسیاری از فارغ التحصیلان در رشته‌های غیر از رشته‌های تحصیلی خود در مراکز آموزشی علاوه بر اینکه بیانگر افزونی این گروه در مقایسه با بازار کار است، شاید نشان از کاهش رشد کیفی آموزشی رشته‌های مهندسی در میان این دانشجویان باشد.
اکبر ترکان رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان در این باره به خبرنگار تاسیسات نیوز می‌گوید: نزول کیفی سطح آموزش در مراکز آموزشی فقط ویژه رشته‌های مهندسی ساختمان و عمران و … نیست و متاسفانه آموزش عالی کشور در حال حاضر توجه چندانی به ارتقاء سطح آگاهی و آموخته‌های دانشجویان ندارد.
به گفته ترکان نظارت بیشتر در حوزه تدریس و سختگیری در طی دوران دانشجویی می‌تواند راهکاری باشد که باعث رشد آگاهی و آموخته‌های تئوری و عملی جامعه مهندسی شود تا در نهایت شاهد اجرای مطلوب پروژه‌های ساختمانی و عملیاتی در کشور باشیم.
وی همچنین در نظر گرفتن فیلترهای قوی‌تر برای صدور پروانه کار مهندسان را یکی دیگر از پارامترهایی ذکر کرد که می‌تواند به تقویت سازه‌ها در شهرهای مختلف که بر اساس آخرین تکنولوژی‌های به‌روز شده بر مبنای آموخته‌های مهندسان اجرا ‌می‌شود کمک کند.
رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه ورود پدیده «امضاء فروشی» در دایره فعالیت نظام مهندسی ساختمان را تایید نکرد و گفت: هر سازمانی با چالش‌های این‌چنینی در حیطه فعالیت خود مواجه می‌شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در این مسئله مستثنی نیست، اما میزان آلودگی جامعه مهندسی در این زمینه آنقدر نیست که همه‌گیر شده باشد و به عنوان یک معضل شناسایی شود.
به گفته ترکان پرداختن به این امر از سوی کسانی مطرح می‌شود که در صدد ضربه زدن به این سازمان هستند و گویا وجود ابزارهای نظارتی در این زمینه را منکر هستند.
وی امکان گزارش تخلف به نیروی انتظامی و لغو پروانه کار مهندسان متخلف را از ابزارهای موجود جهت کنترل مشکل مذکور ذکر و تاکید کرد: قانون موجود نظام مهندسی در حال حاضر هیچ مشکلی ندارد و بر اساس اصول کاری مشخصی تدوین شده است. اما آنچه که باید به آن بیشتر پرداخته شود این است که بسیاری از مفاد آن در حوزه اجرا مغفول مانده است.
وزیر سابق راه و ترابری کشور در ادامه یادآور شد: به کارگیری بهینه مهندسان می‌تواند باعث رشد کمی و کیفی ساخت و ساز در کشور شود.
ترکان در پایان ابراز امیدواری کرد با به کارگیری ظرفیت‌های مغفول مانده نظام مهندسی ساختمان در بخش اجرایی، در مرحله نخست و سپس اصلاح قوانین ۲۳ ساله نظام مهندسی، می‌توان باعث رفع نیازهای جامعه مهندسی کشور و همچنین نیازهای مخاطبان آن‌ها شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;