سهم ۱ درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر از تولید برق

پیام باقری نایب رئیس سندیکای برق ایران با اشاره به وضعیت انرژی‌های نو در کشور اظهار کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر سهم کمی در تولید برق مورد نیاز کشور دارند و بنا به آمار‌های سازمان ساتبا، تاکنون ظرفیت نصب شده انرژی نو به ۷۰۰ مگاوات رسیده، که سهمی کمتر از ۱ درصد ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، نایب رئیس سندیکای برق ایران تصریح کرد:در برنامه ششم توسعه سالانه هزار مگاوات افزایش ظرفیت در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است و باید تا پایان برنامه ظرفیت انرژی‌های نو به ۵ هزار مگاوات برسد.
وی افزود: با توجه به میزان تقاضا، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر رقم چشمگیری نیست و با وجود پتانسیل عظیم از روز‌های خورشیدی و وزش باد‌های مناسب به دلیل پایین بودن قیمت خرید و نوسانات نرخ ارز فعالیت بخش خصوصی در این حوزه توجیه چندانی ندارد.
باقری ادامه داد: سال گذشته بدلیل عملکرد نامناسب سازمان برنامه و بودجه در تخصیص منابع مالی حاصل از پرداختی مردم بابت عوارض برق که محل سرمایه گذاری آن در انرژی‌های تجدیدپذیری توسعه شبکه روستایی است، مشکلات فراوانیبرای سرمایه گذاران در این حوزه بوجود آمد.
گفتنی است، از سال ۱۳۹۵ که نرخ‌های خرید تضمینی برق طراحی شد و وزارت نیرو آن را ابلاغ کرد، تاکنون حدود ۲.۵ برابر هزینه سرمایه‌گذاری ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر کاهش پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که اگر در سال ۱۳۹۵، هر یک واحد نیروگاه خورشیدی به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو سرمایه نیاز داشت، اکنون این میزان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو کاهش یافته است.
هم‌چنین با توجه به این‌که در سال ۱۳۹۵ اغلب سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت خارجی بود، ایران توانسته فناوری در این حوزه را تا حد زیادی توسعه دهد، از این رو اکنون خط تولید تجهیزات ۷۰ تا ۸۰ درصد نیروگاه‌ها در داخل ایران تولید می‌شود و میزان تولید پنل‌های خورشیدی نیز به ۳۰۰ مگاوات افزایش یافته است.
بنا بر اعلام، در قانون بودجه سال ١٣٩٧ معادل ١٢٨٠ میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض برق پیش‌بینی شد تا به دو بخش تجدیدپذیر‌ها و برق‌رسانی روستایی اختصاص یابد و تاکنون ۵٨٠ میلیارد تومان از این محل از مشترکان دریافت شده است.
اما رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در این باره گفته است که از این میزان، تنها ۴٢٠ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه به این دو بخش اختصاص یافته که امیدواریم تا پایان سال کل مبلغ پیش‌بینی شده یعنی ١٢٨٠ میلیارد تومان به این دو بخش اختصاص یابد.
منبع فانوس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;