اسراف روزانه 100 ليتر آب توسط هر ايراني!

 

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: تهران حدود دو ميليون واحد آلاينده مسكوني، تجاري، اداري و … دارد كه بايد كاليبره شود، زيرا به صورت جدي آلودگي ايجاد مي‌كنند.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، ،”محمد جواد محمدي‌زاده “در «پانزدهمين همايش واحدهاي صنعتي و خدماتي سبز»، افزود: با شروع فصل سرما، مصرف اين واحدها افزايش مي‌يابد و اگرچه مصرف گاز، آلودگي كمتري دارد؛ اما از آنجايي كه بخشي از اين واحدها از سوخت مازوت استفاده مي‌كنند، آلودگي آنها بيشتر مي‌شود.

وي افزود: با وجود آنكه يك درصد جمعيت دنيا را داريم، سومين مصرف‌كننده گاز جهان هستيم و مصرف سرانه ما 1700 مترمكعب است؛ در صورتي كه ميزان استاندارد آن 1100 مترمكعب است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: همچنين با مصرف سرانه 2900 كيلووات برق، در مقابل 900 كيلووات استاندارد جهاني، جزو اسراف‌كننده‌هاي مصرف انرژي و برق هستيم.

به گفته محمدي‌زاده، سرانه مصرف آب در كلانشهرهاي ايران، 250 ليتر در روز است و اين در حاليست كه استاندارد جهاني 150 ليتر است؛ به عبارتي هر نفر در ايران 100 ليتر آب به صورت روزانه اسراف مي‌كند.

وي با بيان اينكه در زمينه پسماند و توليد زباله، سرانه ايران 800 كيلوگرم در سال است، افزود: اين سرانه در جهان 299 كيلوگرم است كه نشان مي‌دهد در استفاده بهينه از منابع طبيعي، مديريت درستي نداريم و اين دقيقا در حاليست كه كشور ما روي كمربند خشك و نيمه خشك جهان قرار داشته و از نظر منابع تحت فشار هستيم.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: بارندگي در كشور ما 250 ميلي‌متر است، راندمان كشاورزي ما 35 تا 45 درصد است و اين در حاليست كه كشورهاي اروپايي كه 10 برابر ما بارندگي دارند، راندمان كشاورزي‌شان 80 تا 85 درصد است.

محمدي‌زاده تاكيد كرد: مسئله اساسي در اسراف منابع، هم به حوزه‌ شخصي و هم به خانواده‌ها مربوط است و هم به حوزه كلان مجموعه مديريتي كشور كه بايد براي آن فكري كنيم.

بنا گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران وي ادامه داد: بايد توجه كنيم براي كشوري كه محدوديت منابع دارد و بايد از منابع آبي‌اش خوب استفاده كنند، راهكار احداث سد بهتر است يا اصلاح آبياري و ذخيره‌سازي آب و لايه‌هاي زيرين! كه مديران بايد با بهره‌گيري از تجربيات جهاني، پاسخي مناسب براي اين گونه سوالات بيابند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه پايش محيطي و مديريت فرآيندهاي توسعه‌اي، يك ضرورت است، افزود: امروز بايد به اين مساله توجه كرده و براي دستيابي به آن، فرهنگ محيط زيست را ارتقا داده و نظام‌هاي محيط زيستي را پياده كنيم.

به دنبال انديشه سبز هستيم

ايجاد يك صنعت جديد بسيار راحتر از تطبيق يك صنعت كهنه با استاندارد روز است

به گزارش ايسنا، محمدي‌زاده با بيان اينكه “مديريت سبز” يعني “توجه به زمينه‌هاي پايداري و منطق تعادل”، افزود: بايد بتوانيم منابع را مديريت كنيم و اقدامات خوبي را در همه حوزه‌ها، از جمله حوزه صنعت، كشاورزي و نيرو صورت دهيم.

وي گفت: اگر به ما مي‌گفتند صنعتي را مطابق با استانداردهاي روز تعبيه كنيد، بسيار راحتر از آن است كه يك صنعت كهنه را بهبود بخشيم. مثلا پالايشگاه تهران 50 سال سابقه دارد كه ما آن را با استانداردهاي روز انطباق داده‌ايم. همچنين در پالايشگاه شازند و آبادان نيز چنين اتفاقاتي افتاده است.

به گفته رييس سازمان حفاظت محيط زيست، در حوزه صنعت و نيروگاه‌هاي پتروشيمي، استانداردسازي بايد سريعتر و با قدرت بيشتري ادامه پيدا كند كه سازمان محيط زيست به عنوان يك نهاد حاكميتي با رويكرد “اصلاح فرآيندهاي موجود” و “تعبيه و طراحي” مورد نياز، پايش آنها را با دقت دنبال مي‌كند.

محمدي‌زاده با بيان اينكه يكي از مهم‌ترين رويكردهاي ما در حوزه صنعت، مساله “صنعت سبز” است، افزود: در سال‌هاي 87، 3682 صنعت آلاينده داشتيم كه اين ميزان در سال 88 به 3843 و در سال 89 به 4157 صنعت آلاينده رسيد كه به دليل رشد واحدهاي صنعتي داراي پروانه بهره‌برداري افزايش داشت.

به گفته وي، تعداد واحدهاي آلاينده صنعتي در سال 90 به 2976 واحد تقليل يافت كه در سال 91 با كاهش آهنگ رشد واحدهاي آلاينده، حجم قابل توجهي از آنها كم شد و اميدواريم تا پايان برنامه پنجم آلايندگي‌ها را به كلي مرتفع كنيم.

استقرار واحدهاي صنعتي بايد با مكان‌يابي صحيح صورت گيرد

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه توقع داريم ضوابط استقرار واحدهاي صنعتي رعايت شود، افزود: مكان‌يابي واحدهاي صنعتي بايد به درستي صورت گرفته، و گرنه مجوز ايجاد آن واحد صنعتي داده نخواهد شد.

وي ادامه داد: همچنين اصول آمايش سرزميني بايد در واگذاري مناطق در نظر گرفته شود و نبايد فكر كنيم كه اگر شهر كناري ما صنعتي مثل پتروشيمي دارد، ما هم بايد شبيه آن را داشته باشيم.

محمدي‌زاده افزود: در استقرار صنعت بايد سازگاري با محيط در نظر گرفته شود، مثلا برخي صنايع ذات آلايندگي دارند كه نبايد در مجاورت آبهاي تحت‌الاعرضي احداث شوند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست خاطر نشان كرد: نوسازي صنايع، صرفه‌جويي در مصرف آب، بازيافت و چرخه هسته‌اي فاضلاب مساله مهمي است كه بايد مورد توجه همه صنايع قرار گيرد. همچنين توجه به پايش لحظه‌اي و آنلاين براي دسترسي به اطلاعات و ارزيابي‌هاي محيط زيستي بسيار با اهميت است.

وي ادامه داد: بايد از فارغ‌التحصيلان استفاده شده و از ظرفيت‌هاي الهي بهره لازم را ببريم.

به گفته محمدي‌زاده، در موارد 184 تا 193 برنامه پنجم، ظرفيت‌هاي توسعه‌اي از نظر قانوني انجام شده است.

50 درصد از توليدات وزارت نفت تا پايان امسال به استاندارد يورو 4 مي‌رسد

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه وزارت نفت تعهد داده تا پايان امسال 50 درصد از توليدات استاندارد و تا سال آينده 100 درصد آن را انجام خواهد داد، افزود: اميدواريم در حوزه خودروسازي نيز براي تبديل خودروهاي يورو 2 با استاندارد يورو 4 تطبيق پيدا كند.

وي افزود: همچنين موتورسيكلت‌ها به دليل آلايندگي‌هايي كه دارند بايد استاندارد شوند كه طبق هماهنگي‌هاي انجام شده با بيش از 60 شركت موتورسيكلت‌ساز، كل كارهاي پژوهشي و استانداردسازي آن در مقياس نمونه انجام شده و بايد تجاري‌سازي شود.

محمدي‌زاده با بيان اينكه تنظيم موتورخانه‌ها‌ كار بسيار ساده‌اي است كه انجام نمي‌شود، افزود: با كاليبره كردن موتورخانه‌ها، مي‌توانيم تا حد زيادي از آلودگي جلوگيري كنيم.

همچنان بيش از يك ميليون خودرو فرسوده در كشور داريم

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه يك ميليون و 300 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شده است، افزود: هنوز بيش از يك ميليون خودروي فرسوده در كشور وجود دارد.

به گفته وي، با وجود آنكه موضوع از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده به بيش از 15 سال مي‌رسد، بيش از 85 هزار خودروي فرسوده در دولت دهم از رده خارج شده‌اند و با وجود شتابي كه در چند سال اخير در اين زمينه داشته‌ايم، هنوز اين تعداد خودروي فرسوده وجود دارد.

محمدي‌زاده با بيان اينكه نيروي انتظامي تاكنون همكاري‌هاي خوبي در زمينه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده داشته است، افزود: داشتن معاينه فني نيز يكي ديگر از مواردي است كه بايد توسط نيروي انتظامي مورد توجه قرار گيرد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه فعاليت‌هاي عمران شهري و معدني، تاثير مستقيمي بر افزايش ريزگردها دارد، افزود: فعاليت‌هايي مانند واحدهاي توليدكننده شن و ماسه، تخريب و نوسازي، جمع‌آوري نخاله و حفاري‌هاي شهري از مواردي هستند كه باعث افزايش ريزگردها مي‌شوند. همچنين سوخت اين واحدها بايد تبديل به گاز شود كه در اين راستا دستگاه‌هاي مرتبط به خصوص وزارت كشور، شهرداري‌ها و در برخي موارد وزارت صنايع بايد فعاليت‌هاي لازم را انجام دهند.

وي با بيان اينكه رشد تكنولوژي و افزايش خدمات براي بشر بسيار مهم است، افزود: اما اين پيشرفت با افزايش جمعيت، رفاه و تكنولوژي، باعث افزايش مصرف توليدات صنعتي شد كه بر اثر آن فشار بيشتري بر طبيعت وارد مي‌شود.

به گفته محمدي‌زاده، تعادل و پايداري در توسعه بسيار مهم است و ما نيازمند پيشرفتي هستيم كه تعادل و پايداري جزو ذات آن باشد.

 

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;