احداث 22 ماهه خط لوله صلح در خاک پاکستان/ درخواست تخفیف مطرح نشد

 

 

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: خط لوله صلح در مدت 22 ماه قرار است در خاک پاکستان و با مشارکت ایران احداث شود.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، جواد اوجی با اشاره به مذاکرات انجام شده بین ایران و پاکستان در مورد احداث خط لوله صلح گفت: در نشست اخیری که در پاکستان بین مسئولان ایرانی و پاکستانی برگزار شد دو طرف به توافق نهایی در مورد احداث خط لوله صلح دست یافتند.

وی گفت: زمان عقد قرارداد پیمانکاران ایرانی و نحوه مشارکت و سرمایه گذاری ایران و مدت زمان عملیات اجرایی ساخت خط لوله گاز در خاک پاکستان بین وزیران نفت و انرژی دو کشور نهایی شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه مقرر شد در مدت 22 ماه خط لوله انتقال گازی به طول 780 کیلومتر و قطر 42 اینچ با مشارکت پیمانکاران ایرانی در خاک پاکستان احداث شود، اظهار داشت: خوشبختانه اجرای کار شرایط خوبی دارد و هیچ عاملی نمی‌تواند منجر به عدم اجرای این خط لوله در خاک پاکستان شود.

وی با اشاره به اینکه در نشست مشترک اسلام آباد هیچگونه درخواستی مبنی بر بازنگری و یا کاهش قیمت گاز مطرح نشد به فارس گفت: توافق نهایی بر روی قیمت فروش گاز انجام شده است.

براساس توافقاتی که پیش از آغاز به کار احداث خط لوله صلح در خاک پاکستان بین ایران و پاکستان انجام شده و به امضای روسای جمهور دوکشور رسیده است مقرر شده ایران برای پیشرفت احداث خط لوله صلح در خاک پاکستان 500 میلیون دلار سرمایه گذاری کند که 250 میلیون دلار از این مبلغ به صورت وام و 250 میلیون دلار نیز از طریق بانکهای تجاری و تامین تجهیزات ضورت می گیرد.

از طرفی نیز پاکستان توافق کرده است که مابقی هزینه مورد نیاز احداث این طرح نیز از طریق درآمد مالیاتی تامین شود تا پاکستان بتواند این خط لوله را تا موعد مقرر به بهره برداری برساند.

هم اکنون شرکت آلمانی ILF کار طراحی مهندسی این خط لوله را در خاک پاکستان به اتمام رسانده و طبق برآوردهای اولیه انجام شده، هزینه تکمیل این پروژه بین 1٫2 تا 1٫5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

 

پیش از این، روسیه و چین برای سرمایه‌گذاری در این پروژه ابراز تمایل کرده بودند اما به دلیل اعمال فشار از سوی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی نتوانستند در این طرح مشارکت و سرمایه گذاری کنند به همین دلیل ایران و پاکستان متعهد شدند تا سرمایه گذاری در این خط لوله را نیز انجام دهند.

براساس قرارداد 25 ساله ای که بین ایران و پاکستان منعقد شده است ایران باید از فروردین 1393 (دسامبر 2014 میلادی) سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به این همسایه شرقی صادر کند و اگر به دلایل فنی از قبیل تاخیر در احداث خط لوله در خاک پاکستان این کشور نتواند گاز خود را از ایران وارد کند باید جریمه نقدی به ایران بپردازد.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;