آلومینیوم تا 300 دلار گران‌تر می‌شود

 

آلومینیوم به عنوان دومین فلز پر مصرف و سومین عنصر به لحاظ فراوانی در معادن دنیا، روند قیمتی پر نوسانی را در یک سال گذشته پشت سر گذاشت.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  بهتر است بگوییم 2012 سالی خوب برای تولید آلومینیوم محسوب می‌شد، اما این افزایش تقاضا بود که با افت و خیزهایش بازار این فلز را به بازی گرفته بود.

تحلیلگران بازار، یکی از علل افزایش تولید آلومینیوم در سال گذشته را افزایش قیمت آن دانسته و اعلام کرده‌اند: عواملی مانند رشد قیمت نفت هم در افزایش قیمت آلومینیوم موثر بوده است. از طرف دیگر، بررسی روند تقاضای فلزات در بازارهای جهانی هم از رشد تقاضای این مواد حکایت دارد که این امر نیز موجب افزایش چشمگیر ظرفیت تولید فلزات در کشورهای مختلف شده است. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تقاضای جهانی برای فلزات تا سال 2020 از 70 میلیون تن نیز فراتر خواهد رفت. از سوی دیگر شرکت آلکوا بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان پیش‌بینی کرد که میزان تقاضای این محصول در سال 2013 میلادی رشد بهتری را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند و همین امر شرکت‌های آلومینیوم سازی را از وضعیت متزلزل کنونی خارج خواهد ساخت.

به گزارش دنیای اقتصاد، همچنین براساس اعلام مقامات این شرکت میزان مصرف جهانی آلومینیوم در سال 2013 میلادی رشدی 7 درصدی را پشت سر خواهد گذاشت. این در حالی است که رشد تقاضای این محصول در سال گذشته میلادی در سطح 6 درصد بوده است. با توجه به پیش‌بینی‌های آلکوا، سطح تقاضای آلومینیوم در بازه زمانی 2012 تا 2020 میلادی بیش از دو برابر بالا می‌رود و دلیل اصلی این روند نیز افزایش تقاضا از جانب صنایع هوافضا و خودروسازی خواهد بود.

به طور مثال شركت آلومينيوم‌سازی آلكوآ اعلام كرد كه تقاضا برای آلومينيوم در بازار خودرو تا سال 2025 دست‌كم دو برابر خواهد شد. از طرفی به گزارش بلومبرگ، شركت‌های خودروسازی بزرگ جهان مانند بي.ام.و و آئودی در حال حاضر برنامه‌هايي تحت عنوان كاهش مصرف سوخت خودرو را به اجرا درآورده‌اند كه يكي از راهكارهای آن استفاده از مواد اوليه سبك وزن مانند آلومينيوم است. اجرای چنين برنامه‌هايی باعث شده تا پيش‌بينی‌ها حاكی از رشد تقاضا برای خريد آلومينيوم طی سال‌های آینده باشد.

از طرفی نیز آگاهان اقتصادی اصلی ترین نگرانی پیش روی تولیدکنندگان آلومینیوم را وضعیت مبهم بودجه ایالات متحده می‌دانند. صنایع نظامی ایالات متحده یکی از مصرف‌کنندگان اصلی آلومینیوم در جهان به حساب می‌آید و کاهش بودجه نظامی این کشور می‌تواند تاثیری منفی بر صنعت آلومینیوم به خصوص در آمریکای شمالی بگذارد.

البته ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از فعالان بازار فلزات لندن معتقدند که به احتمال زیاد بازار آلومینیوم در سال جاری میلادی با مازاد عرضه قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو خواهد شد. شرکت روسال روسیه که یکی دیگر از بزرگ ترین تولیدکنندگان آلومینیوم در جهان است قصد دارد تولید و هزینه‌ها را کاهش دهد تا زمینه برای رشد قیمت این فلز اساسی فراهم شود. تحلیلگران معتقدند اگر چین نیز از تولید آلومینیوم خود بکاهد قیمت‌ها از چند ماه دیگر روند صعودی را آغاز خواهند کرد. اما سوال این است که در سال جاری متوسط قیمت هر تن آلومینیوم چقدر خواهد بود؟

درست است که با توجه به شرایط بد اقتصادی پیش‌بینی‌ها سخت شده، اما می‌توان گفت بازار فلزات اساسی هنوز هم تحت تاثير كمبود موجودی يا روانه شدن سرمايه به داخل بازار قرار دارد؛ به طوری كه فعالان صنعت احتمال می‌دهند در آينده نزديك قيمت‌ها باز هم رشد خواهد يافت. برخی از پیش‌بینی‌ها معتقدند قیمت احتمالی آلومینیوم برای سال 2013 میلادی در حدود 2350 دلار در هر تن خواهد بود هر چند عوامل ریسک‌زایی نیز در این گزارش ذکر شده که می‌توانند میانگین قیمت سال آینده را به کمتر از این نرخ نیز کاهش دهند.

دو عامل مهمی که می‌تواند منجر به افزایش احتمالی بهای آلومینیوم در سال آینده به سطح 2350 دلار شود کاهش احتمالی سطح تولید و همچنین افزایش معاملات کاغذی آلومینیوم در بازار است. البته این گزارش می‌افزاید: به‌رغم افزایش برخی جنجال‌ها در‌باره ایجاد محدودیت‌های قانونی برای معاملات کاغذی در بازار فلزات در کوتاه‌مدت چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

2012 چگونه گذشت؟

طي سال گذشته كمبود آلومينيوم در بازارهای جهانی ۲۰۰ هزار تن گزارش شده است، در حالی كه كمبود در نيمه نخست سال ۲۰۱۲، ۶۰۰ هزار تن بوده است. ارقام مزبور حاكی از آن است كه طی سه ماهه منتهي به سپتامبر، ‌بازار با حجم بالايی از مازاد موجودی بازار روبه‌رو بوده است. همچنین توليد جهانی آلومينيوم در۲۰۱۲، 3/25 ميليون تن گزارش شده كه کمتر از توليد سال ۲۰۱۱ (با 8/33 ميليون تن) است. ظرفيت توليد آلومينيوم چين در سال گذشته به 7/16 ميليون تن رسيده است (۱۵ درصد افزايش نسبت به سال ۲۰۱۱).

از طرف دیگر در نیمه اول 2012 روند قیمت‌های آلومینیوم در مجموع رو‌به‌ كاهش بوده كه مهم‌ترین دلایل این افت عبارت بوده‌اند از: ركود در اروپا و افزایش احتمال گسترش آن در جهان، تضعیف یورو در برابر دلار به دلایل نگرانی از احتمال ورشكستگی یونان، اسپانیا و ‌ایتالیا و افزایش شدید هزینه‌های استقراض در این اتحادیه، افت رشد اقتصادی آمریكا، اروپا و چین و اعلام كاهش برنامه رشد اقتصادی چین طی 8 سال آتی، افت تولیدات صنعتی جهان، افت شاخص‌های اقتصاد كلان جهان به ویژه اروپا، آمریكا و چین شامل كاهش رتبه اقتصادی كشورها و بانك‌های اروپایی و ژاپن توسط موسسات رتبه‌بندی، تصمیم چین برای كنترل بازار مسكن در پی رشد تورم چین و نگرانی از احتمال اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه این كشور كه احتمال افت اقتصاد چین را در بر دارد و افت قیمت انرژی به دلیل كمبود تقاضا.

در نیمه دوم سال قبل نیز با توجه به تمام این وقایع به دلیل افزایش تقاضا قیمت این فلز اندکی افزایش یافت؛ اما موج اتفاقات این بازار را از نوسان بی‌نصیب نگذاشت.

میزان تولید کشورهای جهانی

مجموعاً 220 کارخانه تولید آلومینیوم در جهان وجود دارد که کل ظرفیت آنها 55 میلیون و 40 هزار تن است. چین با 107 کارخانه و 24 میلیون و 503 هزار تن ظرفیت، بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده این محصول در جهان است. این کشور 45 درصد کل ظرفیت جهانی آلومینیوم را در اختیار دارد.چین در حال حاضر با تولید 1/13 میلیون تن آلومینیوم اولیه، 34 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است. چین در آینده به واسطه مشکلات تامین مالی و هزینه‌های بالای انرژی برق و حمل و نقل و از طرفی عدم وجود ذخایر بوکسیت، تولید خود را کاهش خواهد داد.

در مقام بعدی، روسیه با 13 کارخانه تولید آلومینیوم و با تولید 4 میلیون و 342 هزار تن آلومینیوم قرار دارد و 8/7 درصد ظرفیت تولید در جهان را به خود اختصاص داده است. در مقام سوم، ایالات متحده با 14 کارخانه و برخورداری از ظرفیت 3 میلیون و 94 هزار تنی قرار دارد و 6/5 درصد از سهم تولید آلومینیوم جهان را در اختیار دارد. کشورهای کانادا با حجم تولید 3 میلیون و 60 هزار تن و استرالیا با ظرفیت 2 میلیون و 58 هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طبق آخرین آمار، 4 شرکت روسال (روسیه)، آلکوا (ایالات متحده)، ریوتینتو (کانادا) و هیدروآلومینیوم (نروژ) با ظرفیت 15 میلیون و 407 هزار تن، 27 درصد از ظرفیت تولید آلومینیوم جهان را در اختیار دارند.

روسیه و کانادا به دلیل برخورداری از انرژی آبی ارزان و استرالیا به عنوان بزرگ‌ترین دارنده مواد معدنی بوکسیت به عنوان مناطق بزرگ تولید آلومینیوم اولیه در جهان شناخته می‌شوند. به واسطه افزایش قیمت انرژی، احداث کارخانه‌های تولید آلومینیوم به کشورهای دارای انرژی فراوان و ارزان منتقل شده و می‌توان گفت جغرافیای صنعت آلومینیوم در حال انتقال از غرب به شرق است.

از طرفی نیز 4 درصد تولید جهانی آلومینیوم در منطقه خلیج فارس است که این میزان تا پایان سال 2012 به 10 درصد افزایش یافته است. میزان تولید آلومینیوم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز تا اواسط سال 2013 با احداث 11 کارخانه ذوب آلومینیوم به مرز 1/6 میلیون تن در سال خواهد رسید.

 

پایان پیام/.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;