آغاز رسمی ساخت خط لوله مشترک گاز ایران و پاکستان

با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و پاکستان، مراسم ساخت خط لوله مشترک گاز امروز آغاز می‌شود.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، آغاز رسمی ساخت خط لوله مشترک گاز ایران و پاکستان (صلح) در خاک پاکستان، با حضور روسای جمهوری دو کشور از ساعت 11 صبح امروز کلید می خورد.

 رستم قاسمی، وزیر نفت با اشاره به توافق نهایی ایران و پاکستان برای آغاز عملیات ساخت و اجرای خط لوله مشترک گاز بین دو کشور گفت: با توافق انجام شده، امروز، دوشنبه قرار است مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز ایران- پاکستان برگزار شود.

 وی با تاکید بر اینکه در این مراسم روسای جمهوری دو کشور حضور دارند، تصریح کرد: علاوه بر مقامات و مسئولان دو کشور، مقام ها و سران سایر کشورهای همسایه هم در این مراسم حضور می یابند.

 علیرضا غریبی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز اخیراً با تشریح آخرین وضعیت ساخت خط لوله انتقال گاز به پاکستان در خاک ایران اعلام کرد: تا سال آینده با تکمیل و راه‌اندازی این خط لوله امکان صادرات گاز به پاکستان از خاک ایران فراهم می‌شود.

 در حال حاضر تمامی مجوزهای محیط زیست، طراحی، تسهیل اراضی، مطالعات و جانمایی ساخت فاز دوم این خط لوله 56 اینچی انتقال گاز به پایان رسیده است.

پس از خروج هند از مذاکرات خط لوله صلح، در خرداد ماه سه سال گذشته با حضور روسای جمهوری ایران و پاکستان قرارداد فروش گاز طبیعی بین دو کشور در تهران امضا شد.

 بر اساس قرارداد 25 ساله ایران و پاکستان باید تا فروردین ماه 1393 (2014 میلادی) سالانه 7.8 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به این همسایه شرقی صادر شود.

قرارداد اصلی گازی ایران و پاکستان خرداد ماه دو سال گذشته با حضور محمود احمدی نژاد و آصف زرداری، روسای جمهوری دو کشور در تهران پاراف شده بود؛ پس از امضای این قرارداد دو سند موافقت نامه عملیاتی و موافقت نامه رئوس ترانزیت گاز از خاک پاکستان تهیه و اسفند دو سال گذشته در ترکیه امضا شد.

ضمانت نامه این قرارداد در دولت پاکستان و در وزارت انرژی این کشور توسط نماینده ویژه دولت پاکستان امضا و سپس بخش حساس این قرارداد گازی به دنبال نظر مشاوران حقوقی توسط نماینده دولت پاکستان دست نویس شد.

 در نهایت نافذ شدن این قرارداد هفت میلیارد دلاری فروش گاز طبیعی، خرداد ماه سال گذشته در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران هم به تصویب رسید.

 انتهای پیام/

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;