آشکارساز آتش در هتل ها

 

خواه هتلی بزرگ، بین المللی و پنج ستاره باشد یا یک هتل – آپارتمان کوچک، وجود یک آشکارساز آتش موثر و یک سیستم اعلام هشدار در محل برای ایمنی کارکنان و مهمانان بسیار ضروری است.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  مهم نیست اندازه هتل ها چقدر باشد، هنگامی که بحث استفاده از سیستم آشکارساز آتش موثر در میان باشد، همه ساختمان های این چنینی را باید مکان هایی با احتمال خطر زیاد در نظر گرفت. این احتمال خطر به خطر آن است که افراد زیادی در ساختمان های عمومی به صورت بیست و چهار ساعته و 365 روز سال در حال آمد و رفت هستند. علاوه بر این ها، هر ساختمانی که به نوعی محل استراحت افراد به حساب می آید، آسیب پذیری زیادی دارد.

در مبحث آتش سوزی در هتل، مسئولین امنیتی عهده دار ایمنی مهمانان هتل نباید به هیچ چیز اطمینان داشته باشند. باید هرگونه اقدام احتیاطی را بر علیه اثرات فاجعه بار آتش سوزی انجام بدهند. این امر به معنای استفاده و مدیریت یک سیستم اعلام و آشکارساز آتش است که مناسب سطح خطر در محیط باشد. بنابراین اولین قدم، شناسایی هرگونه خطر آتش سوزی احتمالی درون ساختمان ها است. اگرچه ساختمان ها با هم متفاوت هستند، برخی از خطرات در همه ساختمان ها مشترک است.

برای مثال، با وجودی که بسیاری از کشورها در سطح جهانی، سیگار کشیدن را ممنوع کرده اند، در برخی مکان ها به مهمانان این امکان داده می شود تا از اتاق های مخصوص سیگاری ها استفاده کنند یا اینکه اتاق هایی مخصوص سیگار کشیدن دارند. ته سیگارهایی که افراد با بی دقتی بر روی زمین می اندازند، یکی از اصلی ترین دلایل آتش سوزی است. این ته سیگارها مدت زیادی طول می کشد تا شعله ور شوند، که یعنی در نهایت منجر به آتش سوزی می گردند، خطر بزرگ تر این است که وقوع آتش در ساعت های استراحت افراد اتفاق بیفتد.

وسایل برقی از مواردی هستند که معمولاً در اتاق های خواب پیدا می شوند و در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، می توانند منبع محتملی برای آتش سوزی باشند و اگر به صورت دائم سرویس نشوند، ممکن است نقص های برقی گریبانگیرشان شود. چنانچه در آشپزخانه ها نظارت دقیقی صورت نگیرد، مکان های پرخطری هستند. همچنین مکان هایی که مواد پاک کننده و یا پارچه های نخی در آنها نگهداری می شود، به دلیل در معرض بودن مواد اشتعال زا و پاک کننده های شیمیایی، در خطر هستند.

وقتی خطرات آتش سوزی محتمل شناسایی و حذف گدید با اثرات آن کاسته شد، قدم بعدی برای مسئولین ساختمان توجه داشتن به افراد ساختمان است، به خصوص آنهایی که به نظر می رسد در خطر باشند.

هنگامی که آتش سوزی اتفاق می افتد و سیستم اعلام هشدار به صدا در می آید، باید همه کارکنان، بازدیدکنندگان و کاربران، ساختمان مطلع شوند و ساختمان را ترک کنند. درست است که وجود یک سیستم اعلام حریق کاملاً مناسب با نگهداری درست در محل بسیار حیاتی است، اما باید توجه داشت که سیستم اعلام هشدار نباید تنها برای افراد سالم مناسب باشد، بلکه باید در این امر، همه افراد را در نظر داشت. با توجه به این مسئله تولیدکنندگان معتبر، محصولات و سیاست های کاری زیادی دارند و این اطمینان را ایجاد می کنند که عملکرد سیستم اعلام حریق بدون هیچ گونه تغییری، مناسب معلولین جسمی نیز هست.

مسئولین این مکان ها باید به ابزارهای مخصوصی برای این گونه افراد نیز توجه داشته باشند، مثلاً بالش های لرزشی که مخصوص افراد ناشنوا است، یا دستگاه های پیجر لرزشی که علاوه بر این افراد مناسب کارکنانی است که در بخش هایی از هتل ها به صورت تنها کار می کنند.  دستگاه های اعلام هشدار بصری همچون چراغ های beacon که در مکان های مناسبی قرار گرفته ان مناسب افرادی با ناتوانی های شنوایی است و در مواقعی کاربرد دارد که این افراد در خواب نیستند. همچنین ابزارها وسیستم های اضافه ای که برای مهمانان یا کارکنان نابینا طراحی شده، نشان می دهد هشدار دادن به ساکنین در اولویت است. سیستم های اعلام هشدار صوتی و دستگاه های صداده صوتی راهکارهای ایده آلی هستند که می توانند از هراس و پریشانی جلوگیری کنند. یک سیستم اعلام هشدار صوتی راهکار توزیع صدایی مخصوص است که برای اعلام هشدار به عموم استفاده می شود و در مواقع آتش سوزی بعد از ارسال یک پیام صوتی آهنگی هشداردهنده نیز پخش می کند. هنگامی که بحث سیستم اعلام هشدار و آشکارساز حریق در هتل ها باشد، مولفه حیاتی دیگری که باید در نظر داشت کاهش تعداد اعلام هشدار اشتباه است. اعلام هشدار اشتباه برای هتل ها بسیار ناخوشایند است، مخصوصاً اگر منجر به تخلیه غیر ضروری در نیمه های شب شود که می تواند عصبانیت ساکنین هتل را به همراه داشته باشد. یکی دیگر از نتایج تاسف برانگیز تعدد مورد اعلام هشدار اشتباه این است که کارکنان و مهمانان نسبت به صدای اعلام هشدار بی خیال شوند و هر بار که آژیر خطر به صدا درآمد، تصور کنند که اعلام هشدار دیگر رخ داده است. اما برخی ابزارهای هوشمند مانند سیستم آشکارساز آتش مدل 3oTec موجود هستند که آشکارسازهای دود، مونواکسید کربن و آتش را با هم در یک محصول دارند که این رخداد خبر خوبی برای هتل داران است، چرا که بسیاری از اعلام هشدارهای اشتباه در چنین محیط هایی به خاطر بخار حمام یا گرمای حاصل از سشوار رخ می دهند. اما آشکارسازهایی از قبیل 3oTec تنها زمانی اعلام هشدار می کنند که میزان رابطه های بین موارد مختلف ثابت کند که واقعاً آتش سوزی رخ داده است.

سیستم اعلام هشدار باید بعد از در نظر گرفتن همه این موارد انتخاب گردد. اگر چه برخی از سیستم ها به گونه ای هستند که به صورت دستی فعال می شوند و اعلام هشدار می کنند، اما سیستم های پیشرفته امروزی به انواع مختلفی از آشکارسازها مجهز هستند که به صورت خود کار عمل می کنند. این سیستم از هر نوعی که باشند، سیگنالی را به دستگاه کنترل پانل ارسال می کنند. سیستم می تواند به انواع مختلفی از قبیل صدای آژیر، زنگ یا آن گونه که پیش از این اشاره شد، پیام های صوتی، تعدادی چراغ های beacon یا ابزارهایی لمسی مخصوص افراد ناشنوا یا نابینا اعلام هشدا کند.

ابزارهای آشکارساز از اجزای کلیدی سیستم هستند ودارای گزینه های مختلفی از قبیل آشکارساز گاز، شعله، اشعه مادون قرمز، دود و حرارت خطی می باشند. این سیستم ها از هر نوعی که باشند باید زود و به صورت کاملاً قابل اطمینان کار شناسایی را انجام دهند. این امر شب ها و هنگام استراحت مهمانان بسیار مهم تر است. اگر دود و آتش خیلی سریع شناسایی نشود، خطر بیشتری وجود دارد که مهمانان در دود سردرگم شوند، چرا که دید در مکان های پر دود کم است یا اگر آتش در پلکان های فرار اتفاق بیفتد، کار تخلیه مشکل می شود. هر قدر که آتش زودتر شناسایی شود، مسئولین هتل زمان بیشتری برای تخلیه دارند و می توانند کارکنان و مهمانان خود را به صورت ایمن و بدون آسیب دیدن خارج کنند. بعد از اینکه سیستم آشکارساز آتش نصب گردید، نیاز به برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه دارد، تا این اطمینان حاصل شود که برای مدت زمانی طولانی برای هدف طراحی شده کار می کند. نگهداری موثر و مداوم امری ضروری است و در کشورهایی نظیر بریتانیا بر طبق قوانین ایمنی حریق کاملاً قانونی است. در استانداردهای بریتانیایی مرتبط با این امر بهترین عملکردهای مورد نیاز برای اجرای این امر در نظر گرفته شده است.

اضافه بر این ها در حالی که بحث تضمین عملکرد سیستم آشکارساز آتش و اعلام هشدار بسیار مهم است، مالک ساختمان وظیفه دارد، دست کم سالی یک بار یا بعد از هرگونه تغییری در ساختار، سیستم یا کاربرد، میزان خطرات را مورد بازبینی و ارزیابی قرار دهد. بخشی از ارزیابی خطر باید این اطمینان را ایجاد کند که آشکارساز آتش و سیستم اعلام هشدار برای خطر چه از دیدگاه آشکار ساختن و زود و قابل اطمینان را و چه از نظر ایمنی در برابر اعلام هشدار اشتباه مناسب است. هرگونه تغییراتی در ساختمان هتل و سیستم اعلام هشدار می تواند با متناسب کردن کارکرد سیستم برای ارائه بالاترین میزان سطح ایمنی آتش همراه باشد.

روش شرکت ADT برای ارتقای این امر آخرین نسل از فن آوری آشکار ساز نسخه شش است. سیستم هایی این چنینی عملکردی منحصر به فرد و امتیازات اضافه ای به همراه دارند که سرعت نصب را سریع تر و برنامه دهی را بهینه تر می سازد. این سیستم های با مبنای دیجیتال، همچنین دارای عمر کارکرد فوق العاده آشکارساز و خدمات مربوطه هستند: در مورد سیستم شرکت ADT میزان عمر کارکرد آشکارساز مونواکسیدکربن ده سال و آشکارسازهای دود بیست سال است که تقریباً دو برابر میانگین صنعت است و کمک می کند تا هزینه های ناشی از طول عمر کارکرد به طور محسوسی کاهش یابد.

در رابطه با بحث هزینه های مالکیت سیستم، طول عمر تجهیزات نقش مهمی دارد و هر کسی که می خواهد در زمینه خرید تصمیمی بگیرد، باید این نکته را در نظر داشته باشد. امروزه یک سیستم اعلام حریق متوسط باید بین 25 تا 30 سال عمر کند. علاوه بر این، هزینه های نصب را هم باید در نظر گرفت. همواره آخرین نمونه از سیستم ها را انتخاب کنید که دارای قابلیت ارتباطات بی سیم از راه دور که درون سیستم کار گذاشته شده باشند و با یک ابزار مدیریت دستی و همراه بتوان آن را نصب  کرد. این نوع عملکرد به متخصصین فنی تعمیرات اجازه می دهد تا تنظیمات و پارامترها را بدون نیاز به دسترسی دستی به سیستم آشکارساز انجام دهند.

آشکارسازهای سری 830 و 850 فن آوری نسل شش دارای سیستم علامت دهنده دیجیتال پیچیده ای برای ارتباط با کنترل پانل است. بدین وسیله شبکه آشکارساز آتش ایمن و قدرتمندی داریم که نیاز محیط و ساختمان را رفع می کند. این سیستم همچنین دارای چندین آشکارساز رنگی و پایه هایی به صورت استاندارد است. ده رنگ استاندارد، قرمز، سبز، صورتی، آبی، زرد، سیاه، نارنجی، طلایی، قهوه ای و نقره ای علاوه بر رنگ معمول سفید در این سیستم موجود است. این آشکارسازهای رنگی نه تنها متناسب با چیدمان هستند، بلکه همچنین قابلیت های عملیاتی اضافه ای هم دارند. برای مثال، آشکارسازهای قرمز رنگ می توانند ابزارهای کنترل کننده یک فعالیت جانبی را مشخص نمایند.

آشکارسازهای سبزرنگ می توانند درمسیرهای فرار قرار گیرند تا عملیات تخلیه و حرکت به سمت محیطی ایمن تسهیل گردد.

روی هم رفته، در محیطهایی از قبیل هتل ها این که به شما اطمینان داده شود، سیستم اعلام حریق و آشکارساز آتش مناسبی تهیه شود. این یعنی که خطرات و مخاطرات احتمالی حریق شناسایی گردد، افرادی که از ساختمان استفاده می کنند در نظر گرفته شوند و سیستم نهایی که نصب می گردد باید قدرتمند و قابل اعتماد باشد و این اطمینان را بدهد که کارکنان و مهمانان با آخرین فن آوری های روز مورد حفاظت قرار می گیرند.

منبع: مجله دنیای حفاظت

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;