محکومیت ۸ میلیاردی نظام مهندسی قزوین

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت ۸ میلیارد و پانصد میلیون ریالی نظام مهندسی ساختمان قزوین خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سید یاسر رایگانی گفت: پس از بررسی شکایات و انجام بازرسی در خصوص تخلف گرانفروشی محکومیت نظام مهندسی ساختمان قزوین به پرداخت جزای نقدی میلیاردی (اخذ وجه مازاد بر تعرفه قانونی) نظام مهندسی ساختمان استان، پرونده ای در شعبه چهارم اداره کل تعزیرات قزوین تشکیل شد.
وی افزود: این شعبه با احضار نمایندگان نظام مهندسی ساختمان استان و بررسی اسناد و مدارک موجود تخلف انتسابی را محرز تشخیص داده و نظام مهندسی را به پرداخت ۸ میلیارد و پانصد میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: این رای پس از اعتراض در دیوان عدالت اداری، به تأیید رسید.
ریشه این تخلف به کجا باز می گردد؟
سازمان نظام مهندسی استان قزوین از تاریخ ۹۵/۸/۸ با درجه بندی شهرها اقدام به افزایش صد درصدی قیمت خدمات مهندسی کرده بود که این موضوع زمینه گلایه‌های زیادی را در بین مردم فراهم کرد.
این سازمان همچنین به رتبه‌بندی شهرها اقدام کرد و بر اساس این مصوبه، شهرهای قزوین، محمدیه، تاکستان، الوند و آبیک جزو شهرهای درجه یک قرار گرفتند.
شهرهایی چون بوئین زهرا با جمعیت ۱۲۲ هزار و ۹۹۴ نفر، اقبالیه با ۴۹ هزار نفر، محمودآباد با ۲۰هزار نفر، نصرت آباد با ۱۴ هزار نفر و شریفیه با ۲۱ هزار نفر که تا چندی پیش جزو شهرهای درجه ۴ بودند براساس مصوبه جدید نظام مهندسی جزو شهرهای درجه ۲ محسوب می‌شوند.
شهرهای آوج، آبگرم، اسفرورین، دانسفهان، خاکعلی، نرجه، خرمدشت و ضیاءآباد که دارای جمعیتی کمتر از ۱۰ هزارنفر هستند؛ در درجه بندی شهرهای جزو شهرهای درجه سه قرار گرفتند و براساس مصوبه، کاردان‌های فنی ساختمان مجاز به ارائه خدمات در حوزه شهرداری نیستند و پیش بینی می‌شود این موضوع زمینه ساز بیکاری بسیاری از اعضا خواهد شد.
هم اکنون شهرهایی مانند تاکستان و الوند و آبیک که قبلا جزو شهرهای درجه دو با نرخ خدمات ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان محاسبه می شد، امروز باید ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شوند.
شهرهای درجه دو مانند بوئین زهرا، اقبالیه، محمودآباد، بیدستان و نصرت آباد که شهر درجه سه بودند و قبلا با مبلغ ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان ارائه خدمات می‌شد؛ هم اکنون باید با نرخ ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان محاسبه شده و نصرت آباد و شریفیه که در حوزه نظارتی کاردان‌ها با ملبغ ۸ هزار تومان بود باید ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان محاسبه شود.
در شهرهای درجه سه که قبلا جزو شهرهای درجه چهار بودند و در سازمان نظام کاردانی با نرخ ۶ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شد هم اکنون با نرخ ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان محاسبه می‌شود.
مسئولان نظام مهندسی معتقدند که تغییر درجه بندی شهرها میزان اشتغال‌زایی مهندسان را افزایش می‌دهد اما هم اکنون موج گلایه‌های مهندسان و مردم که در حوزه ساخت و ساز در حال فعالیت هستند با این درجه بندی‌ها ایجاد شده و سخن اصلی آن ها این است که چگونه قشر کم درآمد می‌تواند از عهده هزینه‌های بالای نقشه و نظارت برآید؟
زیرا این شرایط فضا را به سمتی خواهد برد که زمینه ساز ساخت و سازهای غیرمجاز در حومه شهرها شود و مالکان پس از ساخت غیرمجاز با جریمه ای نلاچیز به حساب شهرداری پایان کار دریافت می‌کنند.
یکی از گلایه‌هایی که در این حوزه مطرح شده این است که چرا باید با شهری مثل قزوین که مرکز استان است و با جمعیت ۵۹۶ هزار و ۹۳۲ نفر با جمعیتی شهری مانند تاکستان با جمعیت تاکستان ۱۷۲ هزار و ۶۳۶ نفر و الوند ۹۳ هزارنفر، آبیک ۹۴ هزار و ۵۳۶ نفر و محمدیه مقایسه شوند و جزو شهرهای درجه یک به شمار آیند؟
منبع خبرگزاری صداوسیما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;