جای خالی هویت معماری در بناهای لوکس

استاد معماری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی صد درصد بر معماری ساختمان ها تاثیرگذار است، گفت: ولی این به هیچ عنوان به معنای آن نیست که یک بنای گران قیمت از معماری خوبی برخوردار است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد مهدی محمودی با بیان این مطلب افزود: این تصور کاملا اشتباه است که اگر فکر می ‌کنیم وضعیت اقتصادی ما بد است، باید معماری بد داشته باشیم و اگر از نظر اقتصادی وضعمان خوب است، باید معماری ساختمان ما خوب باشد.
وی با بیان اینکه یک طراح و یک مجری باید اصولی را در ساخت و سازها رعایت کنند که بتوانند حتی با بودجه کم نیز معماری خوبی را در ساختمان اجرا کنند، تاکید کرد: همانطور که ما در شهرهای بزرگ کشور، بناهایی را می ‌بینیم که هزینه بسیار زیادی برای ساخت آنها صرف شده است، ولی به نظر می‌ رسد که کیفیت معماری و هویت معماری ندارند.
این کارشناس معماری در پاسخ به اینکه وضعیت اقتصادی چگونه روی معماری ساختمان ها تاثیر می‌گذارد، گفت: اگرچه از یک سو قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی وقتی بالا می ‌رود، این افزایش قیمت صد درصد بر معماری تاثیرگذار است. ولی نحوه طراحی و نحوه اجرای ساختمان از نظر اقتصادی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
وی ادامه داد: اگر در شهرها بیشتر بخش‌ها مسکن است، ساخت و ساز واحدهای مسکونی کوچک به هیچ عنوان اقتصادی نیست، به این دلیل که باید راه‌ پله و آسانسور وجود داشته باشد. ضمن اینکه اگر آپارتمان ها به صورت تک ‌واحدی در هر طبقه‌ از ساختمان قرار بگیرند، اصلا اقتصادی نیست.
محمودی در این راستا توضیح داد: چون حتی در صورت تک واحدی بودن واحدهای مسکونی، وجود یک در ورودی، یک در پارکینگ، یک مجموعه راه‌ پله‌ها و یک آسانسور الزامی است، در صورتی که اگر در هر طبقه نه تنها دو واحد بلکه سه یا چهار واحد مسکونی وجود داشته باشد، مشاعات آن کمتر می‌شود و صرفه اقتصادی بسیار بیشتری دارد. به شرطی که نور و فواصل این واحدها رعایت شود.
دوران زندگی در خانه های بزرگ به سر آمده است
استاد معماری دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه آیا امکان اجرای معماری خوب در ساختمان‌ها و واحدهای کوچک وجود دارد، گفت: اگر منظور این است که زیربنای واحد مسکونی کوچک باشد، این امکان وجود دارد. چرا که ما دیگر نمی‌توانیم مسکن های بسیار بزرگی مثل گذشته بسازیم و در آنها زندگی کنیم.
وی اضافه کرد: به این دلیل که نگهداری خانه های بزرگ برای ما سخت است و تعداد نفرات خانوارها کم شده است.
ضمن اینکه ساخت خانه های بزرگ به هزینه‌های زیادی نیاز دارد. پس برای جامعه امروزی می‌توان واحدهای مسکونی کوچکتر و جمع‌وجورتر احداث کرد.
محمودی در پایان خاطر نشان کرد: البته اگر این واحدها از یک حدی بسیار کوچکتر ساخته شوند، برای ساکنان بسیار گران تمام می‌شود.
یعنی اگر یک واحد مسکونی بسیار کوچک باشد و خانواده مجبور شود که به دلیل تولد یک فرزند بعد از یک یا دو سال جابه‌جا شود، آن مسکن برای این خانواده بسیار گران تمام می شود و یک مسکن ارزان نیست.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;