مصرف برق ایران بیش از 1.5 برابر متوسط جهانی

 

به گزارش تاسیسات نیوز، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: مصرف برق کشور ما بیش از 1.5 برابر متوسط جهانی است.


محمد مقدوری ظهر امروز در بیست و ششمین کنفرانس مهندسی برق ایران که در دانشگاه صنعتی سجاد برگزار شد، اظهار داشت: مشهد با اولین مولد برق نصب شده در ایران با قدرت 12 اسب بخار اولین شهری است که از نعمت روشنایی برق برخوردار شد.


وی ادامه داد: امروز با تولیدی بیش از مصرف در خراسان رضوی با قدرت و همت مهندسین برق و تمامی فعالان این صنعت در این استان با تولید بیش از 5 هزار و 200 مگاوات، شاهد شرایط مطلوبی در خراسان رضوی هستیم.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی افزود: در شرایطی که در دنیا بیش از یک میلیارد و 500 میلیون نفر از نعمت برق بی‌بهره هستند و 100 میلیون نفر از این تعداد نیز در خاورمیانه زندگی می‌کنند، در ایران همه روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت برق برخوردار بوده، همچنین در خراسان رضوی تمام روستاهای بالای 10 خانوار از نعمت روشنایی و برق برخوردار هستند.


مقدوری با اشاره به نقاط ضعف کشور در حوزه برق، بیان کرد: نکته منفی، مصرف بیش از اندازه‌ای است که در کشور داریم، چراکه مصرف برق کشور ما بیش از 1.5 برابر متوسط جهان و بیش از 3.6 برابر متوسط کشورهای پیشرفته است.


وی اضافه کرد: این میزان مصرف برق به این معنا است که ما باید برای تولید خود باید از 3.6 برابر مصرف انرژی که رقابت اقتصادی بودن تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد، استفاده کنیم.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی یادآور شد: در شرایطی که کشور ما یک درصد جمعیت و وسعت کره زمین را دارد، تولید ناخالص داخلی ما براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول رتبه بیست و هفتمین را دارد که دهمین مصرف‌کننده انرژی دنیا هستیم.


مقدوری با بیان اینکه چهارمین کشور مصرف‌کننده گاز در جهان هستیم، یادآور شد: سالانه بیش از 180 میلیارد متر مکعب مصرف گاز را در کشور داریم، در حالی که در مصرف برق با بیش از 250 تراز ساعت، سالانه رتبه پانزدهم را در جهان داریم که سبب می‌شود، در مصرف انرژی رتبه دهم را در مصرف انرژی در جهان داشته باشیم.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی مطرح کرد: سالانه بیش از 600 میلیون تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کنیم و در انتشار گازهای گلخانه‌ای رتبه‌بندی در جهان داریم، در کنار تمام توفیقات توجه به این ضعف‌ها و برگزاری این جلسات و گردهمایی اساتید کشور می‌تواند به جبران این ضعف‌ها منجر شود.


مقدوری متذکر شد: در موضوع فرهنگ مصرف به‌ عنوان اولویت اول توجه جدی و برنامه‌ریزی‌های اساسی باید داشته باشیم و در مرحله بعد نوع مصرف و تنوع سبد انرژی را باید مورد توجه قرار دهیم.


وی تأکید کرد: طی سال‌های اخیر در خراسان رضوی شاهد وضعیتی هستیم که برای افق 25 ساله استان یعنی 1420 شمسی برنامه بلندمدت تولید و مصرف برق را پیش‌بینی کردیم، همچنین جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تولید منابع بیشتر و احداث 5 نیروگاه مولد برق در مجموع با ظرفیت 2 هزار و 180 مگاوات نیز از جمله مواردی بوده که در شرایط سخت مالی کشور با مشارکت بخش خصوصی در خراسان رضوی انجام شده است.


مقدوری ادامه داد: با نصب کنترل‌های هوشمند در بیش از 27 هزار کنترل، رتبه کمترین تلفات را خراسان رضوی با همت همکاران شرکت برق کسب کردیم، امیدوارم با توفیقات مضاعف در سال‌های پیش‌رو این رتبه اول را در کشور همچنان شاهد باشیم.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;