مدیریت مصرف با مشوق

به گزارش تاسیسات نیوز، طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف برق با محوريت ارائه مشوق به مشتركان کلید خورد. فعالیت‌های مدیریت مصرف برق همه ساله با ورود به نيمه دوم خرداد ماه، به‌صورت رسمي در کشور آغاز مي‌شود؛ برهمين اساس در سال جاری نیز فعاليت هاي مديريت مصرف برق كه اساس آن ارائه مشوق‌هايي جهت جلب همكاري مشتركان براي كاهش مصرف برق است، با دستور و هماهنگي شركت توانير آغاز شد. اين طرح‌ها كه به‌صورت هدفمند تدوين شده دربرگیرنده تمام مشتركان به جز مشتركان خانگي و روشنايي معابر می‌شود.





علاوه بر طرح‌های تشویقی در سال جاری سه طرح «ذخيره عملياتي، طرح تعطيلات و تعميرات و استفاده از مولدهاي خودتامين» نیز از سوی شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و با همكاري شركت هاي برق منطقه‌اي و توزيع برق در دستور کار قرار گرفته است. بازسازی خطوط تولید را می‌توان یکی از اهداف پیش‌بینی‌شده سه طرح مذکور دانست.





براساس طرح‌های پیش‌بینی شده در بخش كشاورزي برنامه ويژه‌اي براي كاهش بار مصرفي در کشور پیش‌بینی شده است كه براساس آن كشاورزان مي‌توانند از طريق هماهنگي با شركت‌هاي توزيع برق استان خود در 4 ساعت پيك مصرف، اقدام به خاموش کردن موتورهای آب خود کنند و در مقابل از ساعت 20 از برق رايگان در ساير اوقات شبانه‌روز استفاده كنند.





در برنامه كاهش بار برنامه‌ريزي‌شده اداري و ساير مصارف نيز، مشتركان ديماندي و اداري با كاهش حداقل 10 درصدي مصرف برق مشمول دريافت پاداش همكاري خواهند شد. براساس این گزارش ويژگي مشترك همه اين طرح‌ها، تشويق‌محور و اختياري بودن آنهاست، به گونه‌اي كه مشتركان براي همكاري با برق ترغيب شوند.





اجراي اين طرح‌ها به‌صورت سراسري، همه‌ساله از نيمه خرداد ماه به‌صورت رسمي آغاز می‌شود و تا 15 شهريور ماه ادامه دارد كه البته تنها در يك مورد، طول دوره همكاري براي مشتركان اداري و ديماندي، از ابتداي خرداد تا پايان شهريور ماه تعريف شده است.




اين گزارش حاكي از آن است كه در حال حاضر بيش از 5 هزار واحد صنعتي به‌صورت اختياري با صنعت برق همكاري مي‌كنند. در نتيجه اين همكاري‌ها، مشتركان از تخفيفات بسيار مناسبي در بهاي برق مصرفي برخوردار مي‌شوند كه در نهايت كاهش هزينه تمام شده در توليد و نيز اشتغال‌زايي را نيز به دنبال دارد.




از سوی دیگر آمار منتشر شده از سهم مصارف مختلف در سال 95 بیانگر آن است که سال گذشته بیشترین سهم مصرف در کشور به بخش خانگی اختصاص داشته است. سهم بخش خانگی نیز در این سال برابر با 2/ 33 درصد بوده است. سهم بخش عمومی نیز 95 برابر با 8/ 9 درصد است و بخش کشاورزی نیز در این مدت زمان مذکور سهمی 9/ 15 درصدی داشته است. همچنین سهم بخش صنعت نیز در سال 95، 32 درصد بوده، در عین حال سال گذشته بخش‌های روشنایی معابر و سایر مصارف (تجاری) به ترتیب سهمی 8/ 1 و 3/ 7 درصدی داشته‌اند.



تورم تولیدکننده برق در سال ۹۵



همچنین بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم تولیدکننده برق در تمامی فصول سال ۹۵ به جز فصل پاییز، روند صعودی داشته است. مرکز آمار ایران شاخص کل قیمت تولیدکننده برق را بر مبنای سال پایه 90 اعلام کرده که بر اساس آمار مذکور می‌توان گفت نرخ تورم سال 95 نسبت به سال قبل آن 5/ 4 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر آمار اعلام شده از تفکیک ساعت اوج بار نیز بیانگر آن است که این شاخص در سال 95 نسبت به سال 94 نیز افت 36/ 4 درصدی داشته است.




درخصوص شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعات میان بار نیز آمار اعلام شده از روند نزولی این شاخص در سال 95 نسبت به سال 94 حکایت دارد. براساس آمار اعلام شده این شاخص در سال 95 نسبت به سال 94 نیز افتی 39/ 4 درصدی داشته است. از سوی دیگر بررسی این شاخص در ساعات کم بار نیز در سال 95 نسبت به سال ماقبل آن افت 83/ 4 درصدی داشته است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;