دوراهی جذب سرمایه در صنعت گاز

به رگزارش تاسیسات نیوز، لغو تحریم‌های یکجانبه غرب از دی‌ماه سال گذشته باعث شد صنعت نفت و گاز ایران که برای سال‌ها از بازارهای جهانی دور مانده بود، به سرعت کاهش تولید خود را بازیابی کند.





حال بعد از گذشت بیش از یک سال از اجرای برجام و رفع تحریم‌های غرب، ایران تلاش دارد جای پای خود را در بازار جهانی انرژی به خصوص بازار گاز محکم‌تر از قبل کند.





این اراده در حالی در میان مسوولان وجود دارد که به نظر می‌رسد مواضع مقابله‌جویانه رئیس‌جمهوری جدید آمریکا مانعی در مقابل پیشرفت ایران در بازارهای جهانی باشد. اما در حالی‌که دونالد ترامپ تلاش دارد امکاناتی را که برجام برای ایران به همراه آورده است محدود کند، مسوولان ایرانی عقیده دارند رئیس‌جمهوری جدید آمریکا مانعی جدی برای گسترش بازارهای صادراتی نفت و گاز ایران و همچنین ورود سرمایه‌‌گذاران به این صنعت نیست.





بر این اساس معاون امور بین‌الملل وزارت نفت درباره تهدیدهایی که از سوی دولت جدید آمریکا در رابطه با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مطرح می‌شود، عقیده دارد اظهارات مقابله‌جویانه آمریکا نمی‌تواند مانع پیوستن ایران به روسیه و نروژ به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ صادرکنندگان گاز دنیا شود. به گزارش بلومبرگ امیرحسین زمانی‌نیا که در یک کنفرانس گازی در فرانکفورت آلمان حضور داشت، اعلام کرد: «تنش‌های سیاسی در مسیر پروژ‌ه‌های نفت و گاز ایران خللی وارد نمی‌کند.»





بر اساس آنچه پیش از این از سوی مسوولان نفتی ایران اعلام شده است، صنعت نفت و گاز ایران به‌عنوان صنایع بالادستی به سرمایه‌ای حدود 100 میلیارد دلار برای توسعه فعالیت‌های خود نیاز دارند. به این ترتیب اگرچه بعد از لغو تحریم‌ها تفاهم‌نامه‌هایی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مانند شل و توتال برای جذب سرمایه و تکنولوژی امضا شده است، اما هنوز هیچ‌کدام از این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد نهایی تبدیل نشده است.





نهایی نشدن هیچ کدام از این قراردادها در حالی است که توتال به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک ایران در حوزه نفت و گاز، اخیرا با اشاره به سیاست‌های دونالد ترامپ اعلام کرده است تنها در صورتی فعالیت خود را در ایران آغاز خواهد کرد که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد. پاتریک پویان، مدیرعامل توتال فرانسه اخیرا در مصاحبه‌ای در این زمینه اعلام کرده است: بازار گاز ایران یک فرصت بزرگ است. با وجود علاقه‌ای که توتال برای ورود به بازار گاز ایران دارد، در هر صورت به نظر می‌رسد این شرکت جانب احتیاط را رعایت کرده و تا قبل از کسب اطمینان از روابط بین ایران و دولت جدید آمریکا، وارد میدان نخواهد شد به ویژه آنکه این شرکت هنوز تعهدی اجرایی در ایران ندارد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;