برق گرفتگی دولت سیزدهم در روزهای پایانی

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: گزارش از کمبود  برق در روزهای گرم اخیر حکایت از ناترازی برق در کشور دارد که در نهایت به تعطیلی ۳ روز در هفته صنایع در کشورمنتهی شده است. رویکردی که به مدد آن دولت سیزدهم توانست برق خانگی را روشن نگه دارد؛ البته به قیمت خاموشی صنایع
علی بخشی رئیس اسبق سندیکای برق کشور در این باره گفت: توانمندی های بالقوه ایران در تامین برق در سطح دنیا برخلاف گمان اکثریت در سطح بسیار خوبی است و جزو معدود کشورهایی هستیم که  قدرت رقابت بین المللی دارد، تا حدی که چنانچه با تمام توان و بدون محدودیت ها در پروژه های مربوط به این صنعت در عرصه بین المللی شرکت کنیم، قدرت برنده شدن داریم،  چرا که صنعت برق ایران صنعتی پیشرو است که توان حضور در بازار جهانی را دارد اما متاسفانه اکثر بازارهای خارجی از جمله عراق و… را به دلیل بی برنامگی و بی توجهی مسئولان از دست داده ایم.
دلایل حذف ایران  از بازارهای برق منطقه
او در باره دلایل از دست دادن بازار عراق گفت: این مشکل به دلیل نبود دیپلماسی مناسب در بخش انرژی و موانع داخلی صورت گرفته است، این در حالی است که ظرفیت های ایران در حوزه برق فراتر از منطقه است، اما به دلیل مشکل بی برنامگی و سنگ اندازی های داخلی به تدریج همه بازارها را از دست می دهیم  که شامل کشورهای عضو سی آی اس، عمان، افغانستان، عراق، حاشیه خلیج فارس؛ آفریقا و… می شود که به دلیل بی توجهی به مقوله صادرات از سوی مسئولان ایجاد شده است . بخشی با تاکید  بر اینکه دولت بیشتر واردات محور است تا صادرات بیان کرد: متاسفانه اکثر دولت ها توجه چندانی به امر صادرات ندارند و البته این امر ارتباط چندانی فقط با تحریم ندارد، بلکه کارآمد نبودن برخی از مدیران در سطوح مختلف عامل اصلی این چالش است، البته حتماً این مشکل در خصوص مراودات مالی و FATF کشور را از جمله در حوزه صنعت برق درگیر می کند اما،  قطعاً همه چالش ها مربوط به تحریم نیست، بلکه از این امر که نگاه دولت بیشنر معطوف به واردات است نیز نشات گرفته است.
راهکار بهبود وضعیت صنعت برق در کشور
عضو سندیکای صنعت برق، درباره راهکارهای ممکن برای حل این مشکل گفت: درنظرگرفتن جوایز صادراتی به منظور تشویق بخش خصوصی در این حوزه، از جمله راهکارهایی است که طی سال های اخیر به فراموشی سپرده شده وظرفیت های موجود به هدر رود. در حال حاضر شرکت های خصوصی راساً بدون هیچ حمایتی در بازارهای دولتی در حال فعالیت هستند البته تحریم ها نیز تشدید کننده دشواری شرایط برای این گروه از فعالان اقتصادی می شود. رئیس اسبق سندیکای برق کشور ادامه داد: ایران در سال های گذشته یکی از برترین صادرکنندگان کالای آب و برق در منطقه و حتی جهان بود که در سایه بی توجهی ها از جایگاه خود بسیار تنزل پیدا کرده است، البته هنوز این پتانسیل وجود دارد که در صورت توجه به صنعت برق از سوی دولت، می توانیم درانتظار تحول اقتصاد کشور با صنعت برق باشیم. بخشی اوراسیا را از دست رفته در خصوص کالاهای آب و برق ذکر و خاطرنشان کرد: ظرفیت  صادرات کالاهای خدمات فنی مهندسی و صنعت برق به طور جدی قدرتمند هستیم و چنانچه فضای و تسهیلات و حمایت لازم در این زمینه عملیاتی شود امکان احیاء ایران به عنوان قدرت برق در منطقه و فرامنطقه خواهیم بود. در حال حاضر برخی از کشورها مانند ترکیه با پی گیری مستمر مسئولان در خصوص مناقصات برق در عرصه بین المللی فرصتی مناسب برای عرض اندام در این زمینه یافته است در حالی که مسئولان در ایران حتی پاسخگوی پی گیری های بخش خصوصی در خصوص مناقصات و.. در صنعت برق و… نیستند.
فربه شدن و تمامیت خواهی، دولت عارضه صنعت برق
او فربه شدن دولت را یکی از چالش های کاهش حضور بخش خصوصی در پروژه های صنعت برق دانست و توضیح داد: دولت با نگاه تمامیت خواه با نگرشی واردات محور توجه چندانی به حضور در کشورهای دیگر با محوریت رونق صادرات ندارد، بدیهی است  اگر مدیرانی به کار گرفته شود که در این زمینه تخصص و دانش لازم را داشته باشد می توانیم امیدوار باشیم که مشکلات این صنعت در دولت چهاردهم حل شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;