استراتژی انرژی

روح اله واصف


به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۳6 میباشد.




همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

 

چند روز قبل در یکی از کلاس‌ها از من سؤال شد که چشم‌انداز انرژی کشور را برق می‌دانید یا گاز؟ سؤال‌کننده به دنبال این بود که کدام بازی را خواهند برد چیلرهای جذبی یا تراکمی؟

 

 

 

بیایید کمی در این مورد صحبت کنیم.

 

 

 

در طی سال‌های گذشته دولت‌های مختلف سازندگی،اصلاحات، عدالت و تدبیر و امید چندین نیروگاه برق آبی در کشور ساخته‌اند که بدیهی است بر روی سدهای ساخته‌شده بوده است. از سوی دیگر شبکه گاز کشور به آرامی خود را به صدها شهر و ده و روستا رسانده است و البته هنوز هم شهرهای بزرگی هستند که منتظر ورود گاز هستند.





از سویی مشکل آب پنجه بر گلوی ما انداخته است و از سوی دیگر تکنولوژی‌های ساخت و انتقال ما باعث هدررفت لیترها آب، کیلووات‌ها برق و … شده است. اما آنچه که پس از این‌همه سال ساخت و ساز می‌بینیم چند اتفاق عجیب است. چرا ما با داشتن بزرگ‌ترین ذخایر گاز دنیا باید واردکننده گاز باشیم؟ چرا در چله تابستان ناگهان دچار قطعی برق در اثر رسیدن به پیک مصرف می‌شویم؟ سؤال اساسی این است: چرا ما هنوز نمی‌دانیم کدام استراتژیک تر است برق یا گاز؟

 

 

 

 

مدام از مردم می‌خواهیم که از اسپلیت ها استفاده نکنند! آب هم نداریم و کولرها باعث هدررفت آب می‌شوند. پس باید خانه‌ها را به سمت مصرف گاز تشویق کنیم. اما برای خانه‌های کوچک به‌صرفه نیست. پس باید موتورخانه‌های مرکزی بزرگ و محلی تعریف کنیم. مانند نمونه‌های فراوان و متداول جهانی. اما ! اما دیگر ادامه این زنجیره تفکر حتی عنوآن‌هم نمی‌شود. البته با این زیرساخت‌های غم‌انگیز شاید هیچ‌کس جرات عنوان آن را هم ندارد!

 

 

 

 

حال سناریوی دیگری را می‌بینیم. از مردم می‌خواهیم گاز را رها کنند و همه از برق استفاده کنند. اسپلیت وارد می‌کنیم. از هرجایی که شد مهم نیست. تعرفه هم محدودکننده نیست. حتی تولیدات عربی را هم وارد می‌کنیم. پس باید نیروگاه داشته باشیم. با آب که … فراموشش کنیم. سوخت فسیلی؟ شوخی آن‌هم بد است پس نمونه‌های جهانی را باید انتخاب کنیم. خورشیدی، زمین‌گرمایی و بادی. حال برای واردات تجهیزات کدام‌یک تعرفه تشویقی داریم یا به کدام ساختمان سبز بخشودگی مالیاتی یا کاهش تعرفه‌های ساخت در شهرداری داده‌ایم؟ اصلاً جایی حتی عنوان‌شده است؟ آیا جیب اداره مالیات و شهرداری و وزارت نیرو یکی نیست؟

 

 

 

 

من می‌گویم هست اما شما بخوانید نیست. چون ما استراتژی انرژی نداریم و در پایان سال این کل جریان اجرایی کشور نیست که به مردم پاسخ می‌دهد . بلکه هر سازمان و اداره و ارگانی جداگانه دلق خود ارزق می‌کند. حتی به قیمت سیاهی جامه دیگری!







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;