LED های نانوکریستالی

به گزارش تاسیسات نیوز، رنگ نور منتشرشده از یک LED را می توان با تغییر اندازه کریستال های نیمه رسانا هماهنگ کرد. محققان یک روش هوشمندانه و مقرون به صرفه انجام این کار را دریافته اند که می تواند منجر به تولید در مقیاس صنعتی شود.

 

 

 

برخلاف لامپ های رشته ای، دیودهای منتشرکننده نور (یا LEDها) یک نور با رنگ مشخص در محدوده طیفی از مادون قرمز تا ماوراء بنفش تولید می کنند.





طول موج دقیق انتشار با ترکیب شیمیایی نیمه هادی های به کار رفته که جزء اصلی این وسایل هستند، تعیین می شود. در مورد بعضی از مواد نیمه رسانا، رنگ را نیز می توان با اصلاح مناسب اندازه کریستال هایی که لایه منتشرکننده نور از آنها تشکیل می شود، هماهنگ کرد. در کریستال هایی که ابعاد آنها در حد چند نانومتر است، اثرات مکانیک کوانتوم را می توان احساس کرد.

 

 

 

محققان اخیراً یک روش برای تولید نانوکریستال های نیمه رسانا با اندازه مشخص براساس اکسید یک ماده معدنی ارزان به نام پروسکیت ابداع کرده اند. این کریستال ها بسیار پایدار هستند که اطمینان می دهند LED ها رنگ بالایی نشان می دهند. به علاوه نیمه رساناهای حاصل را می توان روی سطوح مناسب چاپ کرد و برای ساخت LED های مورد استفاده در صفحات نمایش استفاده نمود.

 

 

 

جزء اصلی در این روش یک ویفر نازک است که تنها چندین نانومتر ضخامت دارد. فرورفتگی ها به عنوان کانال های واکنش عمل می کنند که شکل و حجم آنها در نهایت اندازه نهایی نانوکریستال ها را تعیین می کند. اندازه گیری های مناسب اندازه کریستال ها با استفاده از یک پرتو ظریف با تابش X با انرژی بالا به دست آمد.

 

 

 

به علاوه ویفرها با یک فرایند الکتروشیمیایی مقرون به صرفه تولید می شوند و می توانند مستقیم روی LED ها ساخته شده و شکل بگیرند. لایه های اکسید نانویی همچنین مانع تماس بین کریستال های نیمه رسانا و عوامل محیطی مضر مثل اکسیژن و آب که عمر LED را کوتاه می کنند، می شوند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;