بررسی وعده ها در روز آتش نشانان

تاسیسات نیوز– صدیقه بهزادپور : هفتم مهرماه هر سال، به یاد آتش‌نشانان قهرمانی که در آتش‌سوزی پالایشگاه آبادان در دفاع مقدس جان خود را از دست داده، انتخاب شده و همزمان از جانفشانی این عزیزان در حوادث مشابهی چون؛ پلاسکو و…. تقدیر می شود. در عین حال این روز نیز همچون دیگر مناسبت های تقویمی، فرصتی برای بررسی نواقص و مشکلات کشور به شمار می آید تا با بیان مشکلات این افراد، شاید همتی برای رفع این چالش ها به منظور ارتقاء امنیت شغلی آنها و در نهایت رشد سطح ایمنی و شاخص نجات بخشی و کاهش تلفات مالی و جانی در حوادث مختلف در گوشه گوش کشور باشد.
بنا بر این گزارش، آتشنشانان ایرانی با مشکلات جدی از جمله تجهیزات مدرن و مناسب هستند، خودروهای قدیمی، تجهیزات حفاظتی ناکافی، و نبود فناوری‌های پیشرفته از جمله چالش‌های اصلی در عملیات‌های نجات و آتش‌سوزی به شمار می آیند که بر هیچکس پوشیده نیست، این موضوع به‌ویژه در شهرهای کوچک و مناطق کمتر توسعه یافته بیشتر به چشم می‌آید. آموزش ناکافی و به روز نبودن دوره‌های آموزشی، کمبود اعتبارات مالی و بودجه، مشکلات شغلی و معیشتی ، سختی کار و مخاطرات جانی، فقدان حمایتهای روانی و اجتماعی و … از جمله چالش هایی به شمار می آید که به گفته کارشناسان دغدغه اصلی فعالان در این گروه راتشکیل می دهد.
صاحبنظران معتقدند؛ محدودیت‌های مالی در سطح خرد و کلان، باعث شده تا تجهیزات و فناوری های مناسبی در اختیار گروه های آتش نشان نباشد، از سوی دیگر مدیریت ناکارآمد و نیز فقدان برنامه های جامعه به منظور رشد سطح علمی و عملی نیروی انسانی در این عرصه از دیگر عواملی محسوب می شوند که درصد امنیت آتش نشان در ماموریت های مختلف را با چالش مواجه می سازد. این در حالی است که سلامت شغلی آتش نشانان باید اولویت نخست مسئولان ذیربط به منظور ایجاد انگیزه این افراد در ماندن در این عرصه باشد.
علاوه بر موارد ذکر شده، برخی از مشکلات دیگری که آتش‌نشانان ایران با آن روبرو هستند که مشاغل دیگر با درصدکمتری از خطر با آن درگیرهستند. از جمله آن می توان به قوانین بیمه‌ای، بازنشستگی و حمایت‌های درمانی در صورت بروز حوادث مداوم اشاره کرد که از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. در بسیاری از موارد، آتش‌نشانانی که دچار حوادث کاری می‌شوند، نمی‌توانند از حقوق کافی برخوردار باشند و نمی‌توانند با مشکلات مالی و جسمی پس از حادثه کنار بیایند. همچنین بسیاری از ایستگاههای آتشنشانی در ایران با نیروهای انسانی کمتر از حد استاندارد مورد استفاده قرار گرفته اند. افزایش جمعیت شهرها و توسعه ساخت‌وسازها، فشار بیشتری بر آتش‌نشانان وارد شده و نیاز به نیروی جدید و تربیت شده بیشتر است. این امر باعث افزایش فشار کاری، طولانی شدن فت‌ها و در نهایت کاهش کارآیی نیروها می‌شود.
به گفته کارشناسان؛ علاوه بر وظایف اصلی اطفای حریق و نجات، آتش‌نشانان در ایران مجبور به انجام وظایفی هستند که به طور مستقیم به تخصص آن‌ها نمی‌توانند تبدیل شوند. برای مثال، در مکان‌های بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل یا تصادفات رانندگی، نقش شخصیتی آتش دارند. این گستردگی وظایف‌ها بدون تجهیزات و وسایل کافی باعث فرسایش شغلی این نیروها می‌شود. بسیاری از تجهیزات و خودروهای آتش‌نشانی در کشور قدیمی و فرسوده هستند. این موضوع به‌ویژه در شهرهای کوچک و دورافتاده مشهودتر است. تجهیزات جدید و تجهیزات مدرن برای خودروهای همه مناطق کشور به دلیل محدودیت‌های بودجه‌های و تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو بوده است. در حقیقت تحریم‌های اقتصادی که ایران با آن خو گرفته است، آسیب های بسیاری به بخش‌ها از جمله خرید تجهیزات آتش‌نشانی و فناوری‌های جدید وارد کرده است. تجهیزات حیاتی و ایمان‌سازی شهرها به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل می‌شوند و این موضوع باعث عقب‌ماندگی فناوری در این حوزه می‌شود.
راهکارها برون رفت از مشکلات آتشنشانی
 آنچه که بدیهی است، تخصیص بودجه بیشتر و سرمایه‌گذاری بر روی تجهیزات جدید، یکی از راه حل‌های اصلی در این خصوص به شمار می آید.  برای رفع مشکلات آتش‌نشانان، تخصیص بودجه بیشتر و استفاده از منابع برای خرید تجهیزات مدرن و خودروهای جدید است. همچنین باید منابع مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری تجهیزات موجود تخصیص تا از فرسودگی آن‌ها جلوگیری شود. و از همه مهمتر رسیدگی به وضعیت و تامین معیشت آتش نشانان و تامین آینده شغلی و تامین زندگی آنها در صورت آسیب دیدگی و … است تابتوان با افزایش نرخ رشد امنیت شغلی آنها و آسودگی خاطر بیشتر این افراد، امنیت اجتماعی و … بیشتری را نیز برای کل جامعه شاهد باشیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;